خواص بروملین و مزایای فوق العاده این آنزیم

خواص بروملین و مزایای فوق العاده این آنزیم


منبع: آرگا

92

1400/1/22

20:03


بروملین ترکیبی آنزیمی است که در میوه آناناس وجود دارد و دارای خواص مختلفی می باشد. اغلب افراد برای بهره مندی از فواید سلامت مختلف مثل تسکین درد سینوسی، کاهش التهاب، بهبود مشکلات گورشی و بهبود سریعتر پس از جراحی از بروملین و مکمل های آن مصرف می کنند.

بروملین یک آنزیم می باشد که در آب آناناس و ساقه و میوه آن وجود دارد. بروملین آنزیم پروتئولیتیک می باشد که به هضم پروتئین در بدن کمک می کند. از این آنزیم در علم پزشکی استفاده می گردد و امروزه با عنوان یک مکمل رژیم غذایی به وسیله سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA بی خطر شناخته شده است، بروملین دارای خواص مختلفی برای سلامت بدن می باشد.

خواص آنزیم بروملین

آناناس یک میوه محبوب می باشد که بومی آمریکای جنوبی بوده و قسمت محبوبی از طب سنتی هاوایی، منبعی غنی از آنزیم بروملین می باشد. آنزیم بروملین از چند اندوپتیدار و ترکیبات  مختلفی مانند فسفاتاز، گلوکوزیداز، پراکسیداز، سلولاز، اسکاراز و مهار کننده های پروتئاز تشکیل یافته است. بروملین که به آنزیم های استخراج شده از ساقه یا هسته آناناس اشاره دارد اغلب به شکل عصاره یا مکمل به فروش می رسد.

از بروملین به شکل گسترده با عنوان درمان طبیعی برای درمان تمام چیزها از سوء هاضمه گرفته تا آلرژی استفاده می گردد. آناناس سرشار از این آنزیم بوده و منبع بسیار عالی از ویتامین C، ویتامین B1، پتاسیم، منگنز و مواد غذایی طبیعی دیگری می باشد. با وجود مزایای بسیار و خواص آناناس می توان راز واقعی قدرت درمانی آن را وجود بروملین در آن دانست. در این مطلب می خواهیم شما را با خواص مختلف بروملین آشنا سازیم.

کاربرد بروملین در درمان

در علم پزشکی آنزیم بروملین به شکل سنتی با عنوان یک عامل ضد التهاب و ضد تورم مورد استفاده قرار گرفته می شود. همچنین مطالعات انجام شده در این مورد نشان داده اند که بروملین دارای خواص فیبرینولیتیک، ضد دردی و ضد ترومبوتیک می باشد، یعنی که بروملین باعث پیشگیری از لخته شدن خون و تورم کمک می نماید.

خواص آنزیم بروملین

تحقیقاتی که به تازگی انجام شده اند شواهدی مبنی بر اینکه این آنزیم متاستاز ریه را در مسیرهایش متوقف می نماید یافت شده است که نشان می دهند بروملین می تواند به منظور درمان انواع مختلفی از بیماری ها مانند سرطان مفید باشد. با توجه به ادبیات علمی که شامل ۱۶۰۰ مقاله برای ارزیابی مزایای بروملین هستند، نشان داده است که بروملین به منظور درمان طیفی وسیع از مشکلات سلامتی مفید می باشد، از جمله در موارد زیر:

  • آسیب های بافت پیوندی مثل پارگی رباط صلیبی جلویی
  • پیچ خوردن مچ پا
  • تاندونیت
  • آلرژی
  • آرتروز، درد مفاصل و استئوآرتریت
  • بیماری های گوارشی مانند سوزش معده و اسهال
  • اختلالات قلبی
  • آسم
  • بیماری های خود ایمنی
  • سرطان ها
  • بیماری التهاب روده
  • سینوزیت، برونشیت
  • زخم جراحی و زخم یا سوختگی پوستی
  • جذب ضعیف داروها به خصوص آنتی بیوتیک ها و علائم ناشی از مصرف دارو ها

خواص و فوائد بروملین

یشگیری کننده از سرطان

مطالعات مختلفی نشان داده اند که بروملین دارای تاثیرات ضد سرطانی طبیعی مثل پیشگیری از رشد تومور می باشد، مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که بروملین می تواند سیتوکین های متمایز را که دارای اثر بخشی آنتی اکسیداز هستند را تولید نمایند و متاستاز را با کاش تجمع پلاکت ها مهار می نماید. تحقیقات آنزیم بروملین را به افزایش حفاظت در مقابل سرطان سینه و ریه مرتبط دانسته اند و به تازگی در مجله داروهای ضد سرطان نتایج آزمایشگاهی یک کلینیک منتشر شده است که بروملین سرطان ریه و مزوتلیوما  که نوعی سرطان نادر ناشی از قرار داشتن در معرض آزیست می باشد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با توجه به این مطالعه انجام شده افزایش بروملین مرگ سلول های سرطانی یا سمیت سلولی را به شکل قابل توجهی بیشتر می کند و پتانسیل به وجود آوردن یک عامل درمانی در درمان سرطان بدخیم را دارا است.

آشنایی با خاصیت های بروملین

کمک به درمان اختلالات گوارشی

یکی دیگر از خواص بروملین کمک به درمان اختلالات گوارشی می باشد. در صورتی که مشکل سوء هاضمه دارید و یا اختلال معده و روده شما را رنج می دهد می توانید با مصرف بروملین مشکل خود را تا حد بالایی حل نمایید، چون بروملین آنزیمی مفید است که توانایی هضم پروتئین را داشته و به شکل خاص به این روند کمک می کند. آنزیم بروملین به بدن کمک می کند تا مواد غذایی و حتی داروها را به شکل موثری جذب نماید. تحقیقات نشان داده اند که بروملین التهاب کولون را کاهش داده و باعث ترشح سیتوکین های ضد التهابی که باعث تخریب روده می گردند نیز خواهد شد. همانطور که مشخص شد بروملین برای ترمیم بافت معده و روده بسیار مفید و تاثیر گذار می باشد، از این رو سبب درمان بیماری های زیر نیز خواهد شد.

  • بیماری های التهابی روده
  • کولیت زخمی
  • دیس پیسی و زخم های گوارشی به دلیل عفونت هلیکوباکتر پیلوری
  • سرطان کولون
  • یبوست
  • بیماری کرون
  • سوزن معده
  • اسهال

آشنایی با خاصیت هایی از بروملین

کمک به بهبود سریع تر جراحی و آسیب

خواص ضد التهابی بروملین یک جایگزین عالی و طبیعی برای مصرف داروهایی مثل آسپرین می باشد. در یک مطالعه که توانایی بروملین برای درمان بیمارانی که جراحی دندان مولر سوم انجام داده بودند مورد ارزیابی قرار گرفت، مشخص شد این آنزیم از ترمیم زخم ها حمایت می نماید و باعث کاهش درد و تورم بعد از عملیات بیماران کمک می نماید. بروملین یک آنزیم بسیار مهم و موثر در بهبود سریع تر جراحی و آسیب های مربوط به آن است.

انواع خواص بروملین

مبارزه با آلرژی و آسم

با توجه به مطالعات انجام شده بر روی موش های مبتلا به آسم، مشخص شد که بروملین باعث کاهش حساسیت آلرژیک می شود و دیگر پاسخ های التهابی را که بر مجاری هوایی متمرکز می گردند را متوقف می کند. نتایج نشان می دهند که آنزیم بروملین باعث تنظیم کل سیستم ایمنی بدن نیز می شود و در حقیقت می تواند به پیشگیری از آلرژی با کمک به سیستم ایمنی فوق العاده حساس کمک نماید. استفاده از مکمل بروملین می تواند با سرکوب واکنش های آلرژیک غیر ضروری، به کاهش التهاب در سراسر بدن کمک کند. از این رو به افراد زیادی که دچار ابتلا به علائمی مانند گرفتگی و آبریزش بینی، خارش چشم، غدد لنفاوی متورم، گرفتگی و مشکل تنفس هستند کمک می کند.

معرفی خاصیت های آنزیم بروملین

درمان و پیشگیری از عفونت های سینوسی

از دیگر خواص بروملین پیشگیری از عفونت های سینوسی می باشد. ۱۲ بیمار مبتلا به سینوس به مدت سه ماه به وسیله محققان دانشگاه کلن در آلمان بررسی شدند، در این بیماران مصرف بروملین در طول روز مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این بررسی فوائد مختلفی بود: افزایش امتیاز علائم و نشانه های کلی، بهبود امتیاز رینوکاپی کلی، بهبود کلی کیفیت زندگی. همچنین هیچ نوع تاثیر نامطلوبی در این مورد گزارش نشد. درمان با روش جراحی برای سینوزیت تقریبا ناکارامد می باشد، از این رو این خاصیت از خواص بروملین می تواند برای این بیماران امیدوار کننده باشد.

خاصیت های مختلف برای بروملین

کمک کننده به کاهش درد مفاصل

با توجه به داشتن خواص ضد التهابی و ضد درد قوی در بروملین ، این آنزیم برای کاهش درد حاد و یا مزمن مفاصل بسیار مفید می باشد و می تواند به رفع این مشکل کمک کند. با توجه به تحقیقات مختلف انجام شده بر روی بیمارانی که از درد مفصل شدید رنج می بردند مشخص شد که آنزیم بروملین می تواند برای بهبود و درمان و کاهش درد مفصل مفید واقع شود و در اغلب افراد نشانه های مثبتی از این درمان دیده شده است.

خاصیت های مهم آنزیم بروملین

کاهش دهنده وزن

دلیل مشخصی برای کاهش وزن به کمک آنزیم بروملین وجود ندارد، ولی برخی ادعا دارند که این آنزیم به خاطر داشتن اثرات ضد التهابی، توانایی در کاهش درد و بهبود توانایی های فیزیکی و گوارشی می تواند به افرادی که بدنبال کاهش وزن هستند نیز کمک نماید. در یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۷ ساقه بروملین را با عنوان یک ماده جایگزین ضد چاقی عنوان کردند. همچنین برخی دیگر از مطالعات نشان داده اند که بروملین به کمبود پروتئین های اسید چرب آدیوسیت، اسید سیتاناسین و لیپوپروتئین کمک می نماید. علاوه بر این بروملین می تواند آدوبوزیس را مهار نموده و تجمع تری گلیسیرید را کمتر کند.

انواع خاصیت های بروملین

منابع غذایی بروملین

همانطور که گفته شد آناناس منبع اصلی از بروملین می باشد، سه روش اصلی برای جای دادن بروملین در برنامه غذایی افراد وجود دارد:

  • هسته آناناس:

مصرف هسته غنی از فیبر یک آناناس رسیده و آبدار بهترین روش رسیدن به مقدار زیادی بروملین می باشد. در میوه های دیگر بروملین به مقدار قابل توجهی وجود ندارد. اما با این وجود می توانید برای بیشتر شدن جذب بروملین، آناناس را با انبه سبز و نارس مصرف کنید تا آنزینی مفید نیز به نام پاپائین تولید شود.خوردن آناناس تازه یا یخ زده بهترین روش برای بهره بردن طبیعی از بروملین می باشد، بروملین در تمام قسمت های میوه آناناس وجود داشته ولی بیشترین آن در هسته متمرکز می باشد. به یاد داشته باشید که هر چه میوه شما رسیده تر باشد هسته نرم تری داشته و مفید تر است. گوشت آناناس هم بسیار مفید است ولی مانند هسته سرشار از بروملین نیست، هسته جایی از میوه است که بیشترین غلظت در آن وجود دارد.

خاصیت های مهم بروملین

  • آب آناناس:

استفاده از عصاره آناناس و همچنین ترکیب نمودن آن با دیگر سبزیجات مانند خیار می تواند روشی مفید و مناسب برای جذب بروملین باشد. نوشیدن آب آناناس تازه یک درمان بسیار قوی در مقابل بیماری های التهابی است که به افراد توصیه می شود. به منظور پیشگیری از مشکلات گوارشی نیز می توانید روزانه آب آناناس بنوشید. بعلاوه برای درمان التهاب روده پیشگیری از یبوست و درمان آن نوشیدن آب آناناس تازه بسیار نتیجه بخش خواهد بود.

بررسی خواص بروملین

  • مکمل های بروملین:

مکمل های بروملین در اغلب موارد به صورت پودر زرد خشک شده به دست می آیند که از عصاره آناناس استخراج می شود. عصاره آناناس در معرض سانتریفیوژ ، اولترافیلتراسیون و لیوفیلیزاسیون قرار دارد. افرادی که دارای یک یماری التهابی خاص یا مزمن هستند می توانند یک مکمل طبیعی بروملین یا یک مکمل آنزیم بروملین را برای درمانی موثر مصرف کنند.برای بهبود بخشیدن به گوارش خود می توانید مکمل بروملین را به برنامه غذایی و مواد غذایی خود اضافه نموده و یا با معده خالی آن را مصرف کنید.

بررسی خاصیت های بروملین

میزان مصرف مکمل های برملین

بعد از آشنایی با خواص برملین باید بدانید که مکمل های این آنزین را تا چه اندازه مصرف نمایید. معمول ترین مقدار استفاده از برملین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم روزنه می باشد که بهترین مقدار آن ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم روزانه است. با این وجود در شرایط مختلف متخصصین دوزهای متفاوتی را تجویز می کنند، در ادامه با برخی از شرایط مصرف و میزان مصرف برملین آشنا می شویم:

  • به منظور درمان کردن آرتریت ۴۰۰ میلی گرم یک تا دو مرتبه در روز
  • به منظور کمک به آلرژی ها ۱۰۰۰ میلی گرم در روز بروملین و کورستین تجویز می گردد.
  • به منظور کمک به یشگیری از سرطان ها۲۰۰۰ میلی گرم روزانه، با دیگر آنزیم های پروتئولیتیک، مفید می باشد.

انواع خاصیت های بروملین

  • به منظور هضم و گوارش بهتر ۵۰۰ میلی گرم سه مرتبه در روز با وعده های غذایی مصرف شود. برخی از افراد پودر برملین را با آب مخلوط کرده و قبل از غذا میل می کنند.
  • به منظور کمک به بهبود جراحی ۱۰۰۰ میلی گرم ۳ مرتبه در روز بین معده های غذایی توصیه می گردد.

در مورد مصرف برملین باید بدانید که این آنزیم باید با معده خالی مصرف شود مگر اینکه هدف از خوردن آن بهبود هضم باشد. افرادی که برای بهبود گوارش برملین را مصرف می کنند می توانند از آن به همراه وعده های غذایی خود مصرف نمایند.

انواع خاصیت های بروملین

اثرات جانبی و اقدامات احتیاطی

آنزیم بروملین اغلب موارد به خوبی تحمل می گردد و وجود عوارض در آن دور از انتظار است. با این وجود بعضی از موارد وجود دارند که این آنزیم را ناامن می سازد. برخی از عوارض که ممکن است در موارد نادر با این آنزیم همراه شود شامل علائم مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع، تغییر مدفوع و افزایش گاز بدن می باشد. علائم آلرژی به بروملین همچنین شامل خارش دهان یا بثورات پوستی، مشکلات تنفسی، گرفتگی بینی و آبریزش چشم می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو