تهران؛ مرگ كرونايي به بيش از 130 نفر در روز رسيد

70

1400/1/30

12:17


تهران؛ مرگ كرونايي به بيش از 130 نفر در روز رسيد

سلامت نیوز:ديروز و ظرف 24 ساعت، آمار فوت كرونا دركشور با افزايش 27 درصدي به 405 نفر افزايش يافت. به گزارش وزارت بهداشت ظرف شبانه‌روز 28 تا 29 فروردين 405 نفر از مبتلايان كوويد 19 دركشور فوت كردند در حالي كه در شبانه‌روز 27 تا 28 فروردين، تعداد فوتي‌هاي كرونا 319 نفر ثبت شده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،به دنبال فوت 405 مبتلاي كوويد 19 در كشور، تعداد كل مرگ اين بيماري ويروسي در كشور به 66 هزار و 732 نفر افزايش يافت علاوه بر آنكه با شناسايي 21 هزار و 644 مبتلاي جديد، مجموع مبتلايان كرونا دركشور هم به عدد دو ميليون و 237 هزار و 89 نفر رسيد. هشدار‌هاي اخير متخصصان عفوني و پزشكي درباره تاثير جبران‌ناپذير آزاد‌سازي سفرها و ضعف نظارت بر بي‌توجهي‌هاي عمومي به پروتكل‌هاي بهداشتي، حكايت از آن دارد كه آمار مرگ كرونا در ايران در روزهاي آتي، باز هم بيشتر از اين ارقام خواهد شد.

عليرضا رييسي؛ سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا هم ديروز اين هشدار نگران‌كننده را داشت كه در آينده نزديك نبايد منتظر خروج شهرها از وضعيت قرمز باشيم. صرف‌نظر از اينكه جمعيت عمومي حتما در ايجاد شرايط امروز نقش و سهم دارد اما چرا در جلسات دولت، وزير بهداشت جرات نمي‌كند يك بار هم انگشت تقصير را رو به مسوولاني بگيرد كه با بي‌توجهي به خواسته‌هاي يك عضو كابينه، بار مجددي و البته سنگين‌تر از همه آنچه تا حالا اتفاق افتاده، بر دوش دولت و نظام سلامت تحميل كردند؟ اينكه سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا، بخشي از اظهارات هر روزه خود را به سرشماري مسافران داراي تست مثبت كرونا اختصاص دهد، حتما باعث سرافكندگي است، چراكه تضييع حقي بالاتر از اين قابل تصور نيست.

اما اگر جاده‌هاي كشور بسته بود، اگر ورود به استان‌هاي مسافرپذير ممنوع بود، اگر ورود هر سواري و وسيله حمل مسافر اعم از قطار و اتوبوس و خودروي شخصي، به تمام نقاط در معرض خطر اوج‌گيري دوباره گردش ويروس ممنوع مي‌شد، آيا همين 21 هزار نفري كه امروز به عنوان «مسافر داراي تست مثبت كرونا» در صف اول محاكمه ايستاده‌اند، قادر به سفر و گشت و سياحت بودند؟

كنار هم گذاشتن اين اخبار، نتيجه عملياتي و موثر ندارد و آنچه امروز شاهد هستيم؛ تكميل شدن ظرفيت تخت‌هاي بستري، دو برابر شدن آمار بستري‌ها در مقايسه با پيك قبلي بيماري(در اوج پيك قبلي، كل بستري‌هاي كرونا در كشور 23 هزار نفر بود و حالا 43 هزار نفر است) دستور اكيد وزير بهداشت به روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي درباره ممنوعيت جدي و قطعي براي پذيرش و بستري هر مراجعه غير اورژانسي، تبديل تخت‌هاي عادي بيمارستان‌ها به تخت بستري مبتلايان كرونا، فاجعه‌اي محصول عادي‌سازي نانوشته و دستوري در روزهاي پاياني سال 99 و دو هفته آغازين فروردين امسال است و حالا، سوال مهم هر متخصص عفوني و ويروس‌شناسي و حتي پزشكاني كه در راهروهاي بيمارستان‌هاي محل بستري مبتلايان كرونا، شاهد عميق‌تر شدن ابعاد اين فاجعه هستند،

اين است كه چرا دولت، رضايت به تعطيلي 10 روزه يا دو هفته‌اي شهرهايي همچون تهران كه از بابت شيوع ويروس و تاثيرات ناشي از وخامت شرايط، در آستانه بحراني غير قابل كنترل قرار دارد، نمي‌دهد آن هم در حالي كه مسوولان حوزه شهري و رصد وضعيت شيوع بيماري در پايتخت، هر روز اخبار محرمانه و غير محرمانه نگران‌كننده‌تري را با تهران‌نشينان در ميان مي‌گذارند؟ فراگيري بحران در پايتخت آمار روزانه فوت كرونا به بيش از 130 نفر رسيد ديروز، محسن هاشمي، عدد تاثربرانگيزي از تعداد فوتي‌هاي كرونا در پايتخت داد.

رييس شوراي شهر تهران در ابتداي جلسه 287 شوراي شهر تهران، بار ديگر بابت تشديد تلفات كرونايي در تهران ابراز نگراني كرد و گفت: «آمار روزانه تلفات تهران به بيش از 130 نفر رسيده و روند افزايشي آن، از بازگشت شرايط وخيم پاييز گذشته خبر مي‌دهد و متاسفانه محدوديت‌هاي ديرهنگام نيز تاكنون تاثيرگذار نبوده لذا بايد قرنطينه كردن بخش عمده‌اي از فعاليت‌ها را در نظر گرفت.» محسن هاشمي در ادامه هشدارهاي خود گفت:«نگراني زياد از موج چهارم را به ستاد كروناي كلانشهر تهران و ستاد ملي كرونا اعلام مي‌كنيم. طبق بررسي‌اي كه دركميته شوراي شهر در موضوع كرونا داريم، موج چهارم همچنان ادامه دارد چراكه پروتكل‌هاي بهداشتي در سطح شهر كمتر از ۶۰ درصد اجرا مي‌شود.گزارش‌هايي داريم كه حتي رعايت پروتكل‌ها شايد كمتر از ۵۰ درصد هم باشد.

اين موضوع خطرناك است و باعث مي‌شود پاندمي و پيك چهارم به صورت فوري كنترل نشود. به زودي ۴ انتخابات ديگر در پيش داريم و خود انتخابات و حضور افراد براي تبليغ يك خطر است كه نگراني‌ها روز به روز حداقل در تهران بيشتر مي‌شود. اين مساله را به بحث گذاشتيم و بررسي تعداد فوتي‌ها و مبتلايان نشان مي‌دهد كه اين نگراني بسيار زياد است و آن را به ستاد كروناي كلانشهر تهران و ستاد ملي كرونا اعلام مي‌كنيم. به نظر مي‌آيد بايد يك كميته بحران جدي براي دو ماهي كه در پيش داريم، تشكيل شود.

البته تعطيلي يا قرنطينه كامل هم امكان‌پذير نيست اما بايد بيشتر از قرنطينه فعلي باشد.» با اين اعلام رييس شوراي شهر تهران، پايتخت، در حالي مرز بحران را هم رد كرده كه بسياري از متخصصان پزشكي و حتي اعضاي شوراي شهر تهران، تراكم نگران‌كننده در وسايل حمل و نقل عمومي را عامل بسيار موثري در انتقال ويروس در تهران مي‌دانند.

ديروز، مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه در يك گزارش آماري از وضعيت حمل و نقل مسافر با قطار شهري، خبر داد كه در حال حاضر، روزانه بيش از 800 هزار مسافر با مترو سفر مي‌كنند و به گفته فرنوش نوبخت، آمار جابه‌جايي مسافر با متروي تهران، پس از تعطيلات نوروزي و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، افزايش بيش از ۶۳ درصد و نيمه دوم فروردين ماه در مقايسه با دو هفته آغازين امسال، افزايش ۳۱ درصدي داشته علاوه بر اينكه آمار جابه‌جايي مسافر در 27 روز ابتداي امسال در مقايسه با مدت مشابه سال 1399 هم از افزايش بيش از دو برابري برخوردار بوده است.

شرايط كنوني پايتخت، دليلي بود كه اعضاي شوراي شهر را واداشت تا خواستار تشكيل كميته بحران براي پيشگيري از وخامت هر چه بيشتر شرايط ظرف دو ماه آينده شوند و هاشمي ديروز در اين باره هم گفت:«نامه‌اي تهيه و اعلام كرده‌ايم كه كميته بحران بايد جهت پيشگيري از شيوع بيشتركرونا به ويژه طي دو ماه آينده ايجاد شود و آيين‌نامه‌هايي براي فعاليت‌هاي انتخاباتي باشد كه هم انتخابات پرشور برگزار شود و هم شاهد انتقال كرونا نباشيم. بر اساس گزارش اتحاديه حمل و نقل عمومي اگر كسي 15 تا 20 دقيقه بيشتر در مترو نباشد خطر چنداني ندارد ولي در مدت زمان بيشتر و حتي در زمان كمتر با ظرفيت 40 تا 50 درصد واگن‌ها خطرناك است و شهروندان نبايد از حمل و نقل عمومي استفاده كنند.»

فرمانده عمليات مديريت كرونا دركلانشهر تهران هم حرف‌هاي متفاوتي از رييس شوراي شهر پايتخت ندارد. ديروز عليرضا زالي با پيش‌بيني ۲ هفته بسيار سخت و حساس كرونايي براي استان سياسي كشور گفت:«الگوي مراجعه بيماران در روزهاي اخير تغيير كرده و بيماران با علايم شديدتري به مراكز درماني مراجعه مي‌كنند. ضرورت دارد هر چه سريع‌تر از جابه‌جايي غيرضروري بيماران خودداري شود.

اكسيژن از حياتي‌ترين مولفه‌هاي درمان بيماران كرونايي است و بايد براي روزهاي آتي نيز تدابيري براي تامين اكسيژن مورد نياز مراكز درماني انديشيده شود و موضوع اكسيژن درماني تحت پوشش بيمه‌ها قرار گيرد.»بعد از صحبت‌هاي زالي، طبق تاكيدات معاونان درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استان تهران مقرر شد كه براي از دست نرفتن فرصت طلايي درمان و جلوگيري از سردرگمي، از امروز بيماران كرونايي، بدون قيد و شرط در همه بيمارستان‌هاي استان پذيرش شوند و روساي بيمارستان‌هاي سراسر استان هم موظف شدند با لغو تمام عمل‌هاي جراحي غيرضروري؛ همه ظرفيت خالي خود را به بستري بيماران كرونايي اختصاص دهند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو