محمدرضا عارف در نشست خبری امروز خود با عنوان «ارائه برنامه های پیشنهادی بنیاد امید ایرانیان برای عبور از شرایط سخت کشور»، اظهار کرد: تقاضای ما از نخبگان کشور این است که این سند را نقد کنند. ما این سند را فراتر از انتخابات می دانیم چون بنیاد امید ایرانیان وظیفه خود را توسعه حمکرانی خوب تعریف کرده است. بنیاد امید ایرانیان پاتوقی برای چهره های علمی کشور است.

وی در ادامه گفت: بیش از یکسال با نگاه علمی تلاش کردیم تا برای حل چالش های بزرگ برنامه تهیه کنیم. سمت و سوی این سند اقتصادی است. تاکید ما این است که این اسناد با نگاه علمی و با توجه به تجربیات جهانی تهیه شود.

عارف ادامه داد: تاکید ما در این برنامه بر اصلاح ساختارها و نظام اقتصادی کشور است. ما به وفاق و همدلی همه مسئولان نیاز داریم همه باید باور کنند که اصلاح ساختاری باید انجام شود. مردم هم باید امیدوار شوند که این اصلاحات موجب حل چالش های کشور می شود. باید از گروکشی  و تنازع سیاسی هم پرهیز شود.

رییس بنیاد امید ایرانیان خاطرنشان کرد: آنچه مورد نگرانی ما است روند کاهشی شاخص های اجتماعی و اقتصادی و سرمایه انسانی است. من فرد خوش بینی هستم و نمی خواهم تلاش های انجام شده را زیر سوال ببرم، اما این شرایط و مسیر کشور را نمی توانیم ادامه دهیم. ما اصلاح امور را ضرورت جدی برای کشور می دانیم. ریشه مشکلات کشور را در حوزه حکمرانی اقتصادی و نظام تصمیم گیری اقتصادی می دانیم. بپذیریم که اقتصاد ما بیمار است و نباید دنبال درمان موقت باشیم. تصمیمات هماهنگ، فراگیر و سختی باید بگیریم. ما باید  درمان سخت را بپذیریم‌. باید باور داشته باشیم سندی که تهیه کرده ایم اجرایی است.

وی تصریح کرد: آرایش فعلی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور به گونه ای است که ذی نفعان با قدرتی که دارند مانع اصلاحات ساختاری می شوند. رفتار عوام فریبانه با مردم هم مانعی دیگر برای اصلاح ساختاری است.

ادامه دارد ...