درباره فریز جنین برای بارداری بخوانید؛ 2 ویدیو

منبع: آسان طب

1,008

1398/2/27

20:55


فریز جنین اصطلاحیست که شاید بسیاری از شما حتی به گوشتان هم نخورده باشد.

در مبحث فریز جنین باید گفت:

 اگر تعداد تخمک ها زیاد باشد و باعث انجماد جنین های متعدد بشود

یا مثلا به دلایلی مثل مناسب نبودن رحم

احتمال سندروم هایپراستیمولیشن

هنگام شیمی درمانی و رادیوتراپی

جنین ها برای زوجین فریز می شوند تا در صورت عدم بارداری در آینده بتوانند از آن استفاده کنند.

فریز کردن جنین به ثمر رسید

 

چگونگی فریز کردن جنین

 

فریز جنین یعنی چه؟

روند فریز جنین ها یک روند حدوداً 3 ساعته است. در فریز جنین، جنین ها پس از آب زدائی درون نی های مخصوصی گذاشته می شوند. در مرحله بعدی نی های حاوی جنین درون نیتروژن مایع با درجه حرارت منفی 196 درجه سانتی گراد نگهداری خواهند شد.

این نکته را به خاطر بسپارید که فقط جنین های با کیفیت خوب، فریز می شوند. چون فقط این جنین ها هستند که می توانند فرآیند پر استرس فریز را به خوبی تحمل کنند و بقیه از بین می روند.

همچنین به گزارش آسان طب شانس بارداری انتقال جنین های فریز شده، کمتر از شانس بارداری انتقال جنین تازه نمی باشد اما با این حال به تعداد و کیفیت جنین های فریز شده بستگی دارد.

طبق آمار بدست آمده این شانس در حدود 20 درصد در هر بار انتقال تخمین زده می شود. اما در مرکز باروری و نا باروری اصفهان آمار موفقیت ترانسفر جنین های فریز در حال حاضر در حدود 40 درصد است.

تاریخچه فریز جنین

فریز جنین

طبق آمار بدست امده زمان اولین فریز جنین موفق اسپرم ۵۵ سال پیش بوده است. اسپرم (سلول جنسی مرد) سلولی کوچک و مایع داخل سلولی آن کم است. به همین دلیل انجمادش کار سختی نیست و نگهداری آن هم آسان است. طولانی ترین زمان نگهداری اسپرم که به تولد نوزاد زنده منجر شد، ۲۱ سال بوده است. این اسپرم متعلق به جوانی آمریکایی است که مبتلا به بیماری هوچکین شده بود و باید شیمی درمانی و رادیوتراپی میکرد و درنتیجه قدرت باروری اش از دست میرفت. برای همین پیش از شروع درمان در حالی که هنوز ازدواج هم نکرده بود، اسپرمش را برای آینده منجمد کردند و حالا که متاهل شده حدود ۴ سال پیش با اسپرم خودش، بچه دار شده است.

توجهات قبل از انتقال جنین های فریز یا فریز جنین

نکته اول اینکه زمان مراجعه جهت آماده سازی بیمار جهت انتقال جنین های فریز حداقل دو ماه بعد از عمل تخمک گیری و یک هفته مانده به قاعدگی یا نهایتاً تا روز اول قاعدگی است.

بخوانید : تاثیر اشعه موبایل بر جنین در دوران بارداری

در این زمان بیمار سونوگرافی می شود و در صورت مطلوب بودن وضعیت تخمدان ها، رحم و آندومتر و نداشتن عفونت، تحت درمان با ترکیبات استروژن دار به منظور آماده سازی رحم برای پذیرش جنین قرار داده خواهد شد.

بیمار مجدداً حوالی سیزدهم یا چهاردهم سیکل قاعدگی سونوگرافی شده ودر صورت مناسب بودن وضعیت رحم و آندومتر جهت لانه گزینی جنین، تحت درمان با ترکیبات دارای استروژن و پروژسترون (تواماً) قرار داده می شود و زمان انتقال جنین برای وی مشخص می شود.

توجهات روز انتقال جنین

1- در روز انتقال جنین می بایست، بیمار به همراه همسر خود مراجعه و تشکیل پرونده دهد.

2- پس از طی مدت زمانی انتظار جهت برگشت جنین های فریز به دمای محیط آزمایشگاه، بیمار به اتاق عمل فرستاده می شود.

3- در اتاق عمل بیمار روی تخت معاینه قرار گرفته و جنین ها با کاتترهای مخصوص به رحم بیمارانتقال داده می شود.

4-  پس از انتقال جنین در اتاق عمل، بیمار مرخص شده و نیاز به استراحت مطلق نیست.

بهترین سن برای فریز کردن تخمک

فریز جنین

درباره بهترین سن برای فریز کردن تخمک باید گفت: هر چقدر جوان تر باشید برای فریز کردن بهتر است. همانطور که سن شما بالا می رود سن تخمک هم افزایش می یابد. بنابراین قدرت باروری شما کاهش پیدا می کند و خطر اختلالات کروموزومی جنین نیز افزایش پیدا می کند.

تخمکها چگونه برای فریز کردن برداشته می شوند

مراحل آن شبیه مراحل IVF است و 2 تا 4 هفته  زمان می برد:

– نزدیک به زمان قاعدگی، داروهای باروری تجویز می شود تا تخمدانها را برای تولید تخمکهای بیشتر تحریک کنند. (معمولا بدن در هر ماه تنها یک تخمک آزاد می کند.)

– پس از گذشت چند روز باید برای معاین و چکاب به متخصص خود مراجعه کنید. وضعیت شما از طریق سونوگرافی و سطح هورمانهای خون تحت نظر قرار می گیرد تا مشخص شود که چه زمان تخمکها برای برداشتن آمادگی پیدا کردند.

– زمانیکه تخمکها بالغ شدند، در طول یک روش سرپایی که 30 دقیقه طول می کشد بازیابی می شوند. ابتدا شما را بی حس می کنند. سپس دکتر با استفاده از یک سوزن از دیواره واژن و با کمک سونوگرافی تخمکها را بر می دارد

– معمولا در این شرایط 5 تا 20 تخمک قابل برداشت است.

امیدواریم از مطالبی که در این بخش از آسان طب درباره فریز جنین، در اختیارتان گذاشتیم بهره کافی را برده باشید. خوشبختانه با افزایش علم در این جامعه احتمال بچه دار نشدن به شدت کاهش یافته است.

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو