پاسخ سوالات و تمرینات درس ششم نگارش ششم دبستان

منبع: دلگرم

77

1400/2/28

11:26


پاسخ سوالات و تمرینات درس ششم نگارش ششم دبستان

جواب فعالیت های صفحه 42 و 43 کتاب نگارش ششم ابتدایی

اگر به دنبال حل فعالیت های درس ای وطن نگارش ششم هستید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

املا و دانش زبانی درس ای وطن نگارش ششم

1. با توجه به متن درس واژه هایی که صدای /س/ دارند پیدا کنید و بنویسید.

جواب:

سلامم – سرودم – سبزی – سرودی – سربازان – هستند – است – سه – سلامت – دست

صادقانه – غصّه – قصّه – صبر

مثل

نکته: چون در صورت سوال گفته شده که کلمه هایی که صدای /س/ دارند، تاکید میکنم که صدای /س/ نه فقط صرفا حرف س، پس باید کلمه هایی که ( س – ص – ث ) دارند را در بخش جواب ها نوشت.

2. جمله های زیر را با استفاده از واژه های درس، کامل کنید.

ای وطن دوستت دارم؛ چون مانند سرودی صادقانه از اعماق وجودم شنیده می‌شوی. دوستت دارم؛ زیرا مانند کوه در برابر غصّه‌ ها استواری. قهرمان قصّه‌ ها همچو خوش‌ترین یادها در دل‌ها، جاودانه خواهد بود.

نم نم باران بهاری و بوی عطر گل‌ ها، یادآور اشعار زیبای حافظ است. دوستت دارم و با آواز بلندی نگهبان بلندی‌های خاک پاکت هستم.


3. در عبارات و ابیات زیر منادا و حرف ندا را مشخّص کنید.

عبارات و مصراع‌ هانشانه‌ ی ندامنادا
ای وطن، همچو باران بهاریایوطن
سعدیا، مرد نکونام، نمیرد هرگزاسعدی
یا رب، نکن از لطف، پریشان ما رایارب

خدای کعبه، ای یکتا
.......

ای
خدای کعبه

یکتا

جواب فعالیت های صفحه 44 نگارش ششم ابتدایی

1. متن زیر را تا یک بند ادامه دهید.

وطنم را دوست دارم …

جواب: چون در آن متولد شده ام و سرزمین مادری آبا و اجداد من است. وطن و سرزمین یکی از چیزهایی که به آن عشق می‌ورزم چون ‌وطنِ پر افتخار به من ‌هویت می‌دهد و ‌پشتوانه‌ی من است.

وطنم را دوست دارم چون وطنم تاریخی کهن دادند و شهیدان زیادی برای دفاع از این خاک پرپر شدند گویا خاک این وطن را با خون شهیدان شست‌ و شو داده اند و ما وطن را دوست داریم چون در آن احساس آرامش میکنیم و تا پای جان برای حفظ و اعتلای آن می کوشیم.


2. یکی از موضوعات زیر را انتخاب کنید و خاطره ی خود را از آن بنویسید.

  • جشن دهه‌ی فجر
  • عید نوروز
  • شب یلدا

جواب: عید نوروز

بهار، شروعی دلنشین است که عید نوروز دارد و شاید هم برعکس، اما هرچه هست، آرامش و شادابی و نشاط را به وجودت سرازیر میکند، تو را پر‌میکند از حس‌خوب، حس بودن؛

بالاخره شروع بهار است دیگر، فصل دوباره زنده شدن درخت ها و گل‌ها و در اصل طبیعت. نوروز زمان خوبیست برای وقت گذراندن کنار خانواده و اقوام، زمان خوبی برای خندیدن از ته دل کنار کسانی که دوستمان دارند و دوستشان داریم،

رگ و ریشه ما هستند و به قولی مثل گوشت و استخوان خودت می مانند. همه ی ما قبل از نوروز شروع به خانه تکانی خانه هایمان میکنیم از گردگیری گرفته تا تر و تازه کردن اسباب خانه و با شاید تغییر دکور.

اما آیا دل هایمان هم خانه تکانی میکنیم؟ آیا کینه ها و ناراحتی را دور میریزیم و با کسانی که قهر هستیم آشتی میکنیم؟ آیا بدی های افراد اطرافمان را فراموش میکنیم و خوبی هایشان را در مغزمان حک کنیم؟

نوروز، از آنجایی که روزی نو است ‌فرصت خوبی برای فکر کردن به این چیزهاست. فرصتی برای تفکر در آفرینش خداوند یگانه. آیا تا بحال به چگونگی آفرینش فکر کرده ایم؟

به اینکه چگونه دوباره به طبیعت مرده جان می‌بخشد و طوری همه چیز را تر‌ و تازه و با طراوت میکند که انگار از همان ابتدا همین گونه بوده اند و بی هیچ تغییری.

نوروز لبخند خدا به طبیعت است و البته که هر محبتی محبت می آورد و شکوفه ها هم به خالقشان لبخند میزنند و این لبخند است که طراواتی نو به طبیعت بخشیده. و دگر هیچ حرفی نیست چون چیزی که خالقش خدا باشد دیگر حرفی برای گفتن باقی نمیگزارد…..!

جواب: شب یلدا

شب یلدای پارسال به من خیلی خوش گذشت؛ هرچند به خاطر گرانی‌ها نتوانستیم مثل سالهای قبل آجیل بخریم اما در شب یلدا با پدر و مادرم به بازار رفتیم و یک هندوانه خریدیم و با هم به خانه‌ی مادربزرگم رفتیم.

قبل از ما عمو و عمه هم با خانواده و بچه‌ها به خانه‌ی مادربزرگ آمده بودند و حسابی از ما استقبال کردند.

بعد از شام، من و بچه ها آنقدر با هم بازی کردیم و گفتیم و خندیدیم که من دوست نداشتم آن شب تمام شود. با اینکه شب یلدا طولانی ترین شب سال است اما برای من خیلی کوتاه بود و زود گذشت.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه 45 و 46 نگارش ششم ابتدایی

1. کلمه‌ های زیر را به چیزهای مناسب تشبیه کنید و در جمله ای به کار ببرید.

مادر مثلآفتاب بر خانواده می‌ تابد.
گل مانندشیشه عطری خوشبو است.
کوه چونپدر، محکم و استوار است.
ایران همانندقهرمانان، همیشه پیروز است.

2. جدول را کامل کنید.

حقّی که میهن برای ما قائل استمسئولیتی که ما در برابر میهن داریم
1. حقّ ماست در مدارس و با امکانات خوب درس بخوانیم.1. مراقبت از وسایل و ابزارهای مدرسه، وظیفه ی ماست.
2. حق ماست که شهری تمیز و زیبا داشته باشیم.2. آشغال نریختن در خیابان‌ها وظیفه‌ی ماست.
3. حق ماست که در جامعه امنیت داشته باشیم.3. مزاحمت ایجاد نکردن برای دیگران وظیفه‌ی ماست.
4. حق ماست که پارک و فضای سبز داشته باشیم.4. محافظت از و سال بازی پارک ها و آسیب نرساندن به درختان وظیفه‌ی ماست.

3. درباره ی مفهوم عبارت «وطن دوستی نشانه ی ایمان است» یک بند بنویسید.

جواب: وطن دوستی نشانه ی ایمان است در واقع ترجمه‌ی حدیثی منتسب به پیامبر اسلام است که می‌گوید: حُبُّ الوَطَن مِنَ الأیمان. و به طور کلی در اسلام در مورد وطن دوستی از طریق آیات و روایات سخن گفته شده است.

البته به نظر من، رابطه‌ی قطعی میان دوست داشتنِ وطن و ایمان یا اخلاق وجود ندارد اما اگر وطن‌ دوستی به شکلِ صحیح و به دور از تعصبات باشد و به وطن‌ پرستی و نژاد پرستی تبدیل نشود، می‌تواند یک اخلاق نیکو و پسندیده قلمداد شود.

همچنین شیخ بهایی آخرت را وطن انسان نامیده است؛ با چنین تفسیری می‌توان وطن دوستی را یکی از نشانه های ایمان دانست چون کسی که ایمان به آخرت دارد، آن را دوست خواهد داشت و تا ایمان به چیزی نباشد، محبت و دوستی پدید نخواهد آمد.

همچنین بخوانید:

پاسخ درک مطلب و سوالات درس ششم فارسی ششم دبستان


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو