عوارض سیگار چیست؟ و چه خطراتی افراد سیگاری را تهدید می کند؟

عوارض سیگار چیست؟ و چه خطراتی افراد سیگاری را تهدید می کند؟


منبع: آرگا

143

1400/2/30

11:49


سیگار به دلیل داشتن ماده شیمیایی نیکوتین اعتیاد آور می باشد و اعتیاد به سیگار بزرگترین علت مرگ و میر در جهان به شمار می رود، که البته قابل پیشگیری می باشد. از این رو در این مطلب با عوارض سیگار و خطراتی که افراد سیگاری را تهدید می کند آشنا خواهید شد.

به طور کلی افزایش بیماری های از قبیل سرطان معده، ریه، مثانه، گلو و همچنین افزایش ابتلا افراد به بیماری های ریوی، کبدی، قلب و عروقی از عوارض سیگار کشیدن است، که سلامتی افراد سیگاری را به خطر می اندازد. طبق تحقیقاتی که سازمان بهداشت جهانی انجام داده است، در قرن بیستم صد میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست دادند که این میزان تلفات بسیار بیشتر از مجموع مرگ و میر بر اثر خودکشی ها، تصادف رانندگی و بیماری های مانند سل و ایدز می باشد.

مضرات کشیدن سیگار

عوارض سیگار بر سلامت جسم و روح

استفاده از سیگار عوارض و ضررهای بسیار زیادی دارد که اغلب افراد، با کسب اطلاع از آنها تصمیم به ترک کردن سیگار می گیرند. ترک سیگار در طب سنتی و همچنین روش های رایج در علم پزشکی، دو راهکار متفاوت برای ترک کردن سیگار می باشند. در ادامه بیشتر با مضرات سیگار کشیدن آشنا خواهید شد. البته لازم است بدانید ترک کردن سیگار نیز می تواند مضراتی به دنبال داشته باشد، که بر در امان ماندن از عوارض ترک سیگار باید این امر زیر نظر پزشک و یا متخصص مربوطه انجام گیرد.

سرطان:

بر اساس تحقیقاتی که در گذشته انجام شده بود، وجود ۴۰ ماده سرطان زا مانند قیر، تنباکو و … در دود سیگار عامل ابتلا افراد سیگاری به سرطان محسوب می شد. اما امروزه ثابت شده است که عامل اصلی بروز سرطان در افراد سیگاری، عنصر شیمیایی نیکوتین موجود در سیگار است که خاصیت سرطان زایی دارد و با مختل کردن عملکرد طبیعی بدن در برابر سلول های آسیب دیده، سبب ابتلا به سرطان های ریه، معده، پوست، دهان، زبان، غدد، بینی، حلق و بزاق، گلو، حنجره، لوزالمعده، مری، کلیه، کبد، رحم، مقعد و آلت تناسلی مرد می گردد.

مضرات سیگار

مشکلات ریوی:

یکی از اثرات مخرب استعمال سیگار آسیب جدی به ریه ها می باشد چرا که فرد با سیگار کشیدن انواع مواد شیمیایی و علی الخصوص نیکوتین را نیز با تنفس وارد ریه می کند و به همین دلیل خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری بالا می رود. خطر ابتلا به این بیماری در مردان سیگاری ۲۵ برابر و در زنان سیگاری ۲۵.۷ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری می باشد.

در گزارش CDC مشخص شده است که به طول معمول از هر ده مرگی که بر اثر سرطان رخ می دهد نه مرگ مربوط به افراد سیگاری می باشد.

همچنین افزایش خطر احتمال مرگ بر اثر بروز COPD یا همان اختلال انسداد مزمن ریوی در افرادی که اعتیاد به سیگار دارند بیشتر می باشد و گزارشی از انجمن ریه آمریکا نشان می دهد که ۸۰% مرگ ناشی از بیماری COPD به علت استعمال سیگار می باشد.

علاوه بر آن رابطه مستقیمی بین ابتلا به برونشیت مزمن و آمفیزم با سیگار کشیدن وجود دارد و استعمال سیگار حتی سبب تشدید یا تحریک حمله آسم می گردد.

زخم معدهک

از دیگر عوارض سیگار کاهش و تضعیف مقاومت معده در برابر باکتری ها و خنثی ساختن اسید معده می باشد، که در نتیجه باعث تخریب معده و ایجاد زخم معده در این افراد می شود.

تضعیف سیستم ایمنی:

سیگار کشیدن موجب شدت بیماری ها و طولانی تر شدن دوره درمان می گردد. همچنین مقاومت بدن در مقابل با عفونت های همچون آنفولانزا و ذات الریه کاهش و در نتیجه آسیب پذیری بیشتر می گردد. علاوه بر آن سطح آنتی اکسیدن های نظیر ویتامین C که نقش حفاظتی دارند کاهش پیدا می کند.

سیگار و تضعیف سیستم ایمنی بدن

آسیب به مغز:

احتمال بروز سکته در افراد سیگاری نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند بیشتر است. در واقع خطر ابتلا به سکته با استعمال سیگار ۵۰% افزایش می یابد. استعمال سیگار سبب افزایش یافتن میزان رشد آنوریسم مغز می شود که این عارضه یکی از دلایل افزایش خطر بروز سکته به شمار می رود.

با تضعیف دیواره ی رگ خونی باعث ایجاد برآمدگی در رگ و در نتیجه آن ترکیدن یا پارگی رگ اتفاق می افتد که حالت حاد خونریزی ایجاد می باشد و در این صورت ممکن است آسیب گسترده به مغز و مرگ مغزی گردد.

با ترک سیگار به مدت ۲ سال احتمال خطر بروز سکته در این افراد به نصف کاهش پیدا می کند و در صورت ترک به مدت ۵ سال، این افراد جزو افراد غیر سیگاری به شمار می روند.

سقط جنین:

زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشند، خطر سقط جنین در آن ها  ۲ یا ۳ برابر بیشتر از سایر زنان باردار می باشد. زایمان نوزاد با وزن کم و ایجاد مسائل بهداشتی در آن ها بسیار زیاد است. همچنین احتمال نازایی در زنان سیگاری نیز بیشتر از سایر زنان می باشد.

بیماری های قلبی عروقی:

استعمال سیگار و دخانیات سبب افزایش فشار خون، بالا رفتن ضربان قلب و گرفتگی عروق می گردد. در نتیجه باعث ایجاد حمله و سکته قلبی در این افراد می شود.

مضرات سیگار برای قلب

پوکی استخوان:

در افرادی که سالهای زیادی بر استعمال سیگار مداومت دارند، ابتلا به پوکی استخوان بسیار زیاد است. زیرا یکی از مواد شیمایی موجود در دود سیگار منواکسید کربن می باشد، که میل ترکیبی بسیار زیادی با خون دارد و پس ترکیب شدن با خون با اختلال در عملکرد اکسیژن موجود در خون به مرور باعث پوکی استخوان می شود.

افزایش نازایی در مردان:

ناباوری جنسی در مردانی که سیگار می کشند، نسبت به کسانی که سیگار نمی کشند بیشتر است. چرا که استعمال سیگار سبب کاهش جریان خون و تعداد اسپرم در آلت تناسلی مردان می گردد.

خراب شدن دندان ها و بوی بد دهان:

از مضرات دیگر کشیدن سیگار خراب شدن دندان ها و در نتیجه بوی بد دهان می باشد. و با ماندن جرم باقی مانده از استعمال سیگار بر روی دندان ها باعث خرابی دندان های افراد سیگاری می گردد.

عوارض سیگار

مشکلات پوستی:

از مضرات استعمال سیگار برای پوست انسان، پوسته پوسته شدن می باشد و همچنین باعث ایجاد و افزایش چین و چروک بر روی پوست می گردد. چرا که استعمال سیگار عامل از بین رفتن پروتئین های انعطاف دهنده پوست می باشد و باعث محدود شدن جریان خون در عروق پوستی است.

همچنین پوک زدن به سیگار به مرور زمان در افراد سیگاری سبب ایجاد چین چروک بر روی پوست صورت به خصوص اطراف دهان می گردد و به دلیل مواد شیمایی موجود در سیگار میزان مواد مغذی و اکسیژن در خون کاهش پیدا می کند و با ایجاد اختلال در عملکرد سلول باعث رنگ پریدگی، کبود شدن پوست، شل شدن پوست، تیره شدن پوست زیر چشم و حالت گود افتادگی چشم در این افراد می گردد.

اختلال در شنوایی:

معمولا استعمال سیگار سبب عفونت گوش میانی افراد سیگاری است و به این دلیل کارکرد شنوایی این افراد دچار مشکل می شود.

تغییر رنگ لب ها و انگشتان:

یک دیگر از مضرات سیگار این است که تمامی افراد سیگاری به دلیل کشیدن مستمر سیگار رنگ لب و انگشتانشان تغییر می کند و رنگ قهوه ای تیره و قهوه ای مایل به زرد به خود می گیرند. که این علائم با گذشت مدتی طولانی از ترک سیگار از بین خواهد رفت.

عوارض دود سیگار

همانطور که در بالا مطالعه کردید، کشیدن سیگار، بسیار زیان بار خواهد بود. به علاوه عوارض سیگار نه تنها برای شخص سیگاری مشکلات زیادی به وجود می آورد بلکه  استشمام دود سیگار سلامتی افراد مرتبط با فرد سیگاری را نیز به خطر می اندازد. از این رو اعتیاد به سیگار از جمله بیماری ها محسوب می گردد و بهتر است ترک آن بر اساس اصول صحیح انجام گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو