تاثیر فشارخون بارداری بر افزایش خطر سکته کودک در سنین بالا

77

1400/3/13

16:12


تاثیر فشارخون بارداری بر افزایش خطر سکته کودک در سنین بالا

سلامت نیوز:محققان دریافتند فشارخون بالا مادر در دوره بارداری، خطر سکته کودک را در سنین بالاتر افزایش می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، «فن یانگ»، سرپرست تیم تحقیق از موسسه تحقیقاتی کارولینسکا سوئد، در این باره می گوید: «یافته های ما نشان می دهد اختلالات فشارخون در دوره بارداری با افزایش خطر سکته و احتمالاً بیماری قلبی در کودک تا سن ۴۱ سالگی مرتبط است.»


به گزارش مدیسن نت،این مطالعه شامل بیش از ۵.۸ میلیون کودک متولدشده در سوئد در سال ۱۹۷۳ و در فنلاند در سال ۱۹۸۷ بود. هر دو گروه تا سال ۲۰۱۴ تحت نظر بودند.


از بین این تعداد کودکان، حدود ۴ درصد از مادران مبتلا به اختلال فشارخون بالا در دوره بارداری متولد شده بودند. در طول ۴۱ سال پیگیری وضعیت این افراد، ۰.۰۴ درصد کودکان مبتلا به بیماری قلبی و ۰.۰۹ درصد دچار سکته شدند.


نتایج مطالعه نشان داد کودکانی که مادران شان در طول بارداری دچار اختلالات فشارخون بالا بودند ۲۹ درصد با خطر بیماری قلبی و ۳۳ درصد با خطر سکته مواجه بودند.


محققان معتقدند این مطالعه باید دوره پیگیری طولانی تری داشته باشد تا یافته های حاصله تایید شده و توضیحات احتمالی مشخص شود.
به گفته محققان، فاکتورهای مشترک ژنتیکی یا محیطی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر رابطه بین اختلالات فشارخون در دوره بارداری و خطر بیماری قلبی ایسکمیک است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو