فرق ماشین لباسشویی بدون تسمه با لباسشویی با تسمه چیست؟

فرق ماشین لباسشویی بدون تسمه با لباسشویی با تسمه چیست؟


منبع: دلگرم

115

1400/3/19

09:37


فرق ماشین لباسشویی بدون تسمه با لباسشویی با تسمه چیست؟

لباسشویی تسمه ای بهتر است یا بدون تسمه؟

در هنگام خرید ماشین لباسشویی معمولاً اولین فکری که ذهنمان را به خودش مشغول می‌کند این است که: «آیا لرزش و سر و صدا ندارد؟» این دغدغه‌ی همیشگی خریداران باعث ظهور پدیده‌ای به نام ماشین لباسشویی بدون تسمه یا دایرکت درایو شده است.

لباسشویی‌هایی که به‌دلیل بی‌سر و صدا بودن در هنگام کار بسیار طرفدار پیدا کرده‌اند. در کنار این‌ موضوع مصرف کمتر انرژی و عمر مفید طولانی از دیگر مزایای این محصول است که توجه خریداران را به خودش جلب می‌کند.

اگر شما هم در فکر خرید ماشین لباسشویی هستید و دلتان می‌خواهد کم صداترین ماشین لباسشویی را پیدا کنید که عمر مفید طولانی و مصرف پایینی داشته باشد، پس این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم را از دست ندهید چون در ادامه از ماشین لباسشویی بدون تسمه ، ویژگی‌های خاصش و تفاوت آن با نوع تسمه‌ای بیشتر خواهیم گفت.

ماشین لباسشویی بدون تسمه چیست؟

پیش از هر توضیحی خوب است بدانید که لباسشویی‌ها بر اساس نیروی انتقالی به دیگ شستشو، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. موتور معمولی یا تسمه‌ای، زغالی : DMI (دیجیتال موتور اینورتر/ Digital Motor Inverter)
  2. که البته مدل DMI دارای دو مدل تسمه‌ای مگنتی و گیربکسی است.

ماشین لباسشویی دایرکت درایو ( Direct Drive ) یا بدون تسمه همان‌طور که از نامش پیداست در اتصالاتش از هیچ زنجیر و تسمه‌ای استفاده نشده و موتور انتقال حرکت مستقیماً به دیگ شستشو متصل می‌شود. در واقع، موتور این لباسشویی که از نوع اینورتر است به همراه Flywheel و سیم‌پیچ بزرگ، به‌طور مستقیم ( Direct Drive )، نیرو را به شفت درام لباسشویی وارد می‌کند.تکنولوژی جدیدی که مشکل نیاز به تسمه و لرزش و سر و صدای لباسشویی در حین کار را برطرف کرده است.

ماشین لباسشویی دایرکت درایو ، کم صداترین ماشین لباسشویی

لباسشویی بدون تسمه ( دایرکت درایو ) یا گیربکسی با تکنولوژی تازه‌ی موتورهای هوشمند BLDC و با حذف تسمه به یکی از کم‌صداترین و کم‌لرزش‌ترین ماشین لباسشویی‌های موجود در بازار تبدیل شده ‌است. البته ممکن است با شنیدن نام گیربکسی ، نگران روغن‌کاری چرخ‌دنده و مسائلی از این قبیل شوید اما باید بدانید که این عنوان به یک غلط مصطلح در بازار لباسشویی تبدیل شده است. چراکه ماشین لباسشویی بدون تسمه به‌هیچ وجه گیربکسی نیست و چرخ‌دنده‌ای در آن وجود ندارد.

فرق ماشین لباسشویی بدون تسمه با لباسشویی با تسمه

ماشین لباسشویی بدون تسمه یا تسمه ای بهتر است ؟

طرز کار موتور دایرکت درایو و تفاوتش با یونیورسال چیست؟

همان‌طور که گفتیم در ماشین لباسشویی دایرکت درایو از موتور اینورتر BLDC استفاده می‌شود. این نوع موتورها از نوع DC (جریان مستقیم) است و برخلاف موتور یونیورسال، براش یا جاروبک ندارد. در موتورهای یونیورسال به دلیل نیاز به جاروبک یا کموتاتور مکانیکی، قابلیت اطمینان موتور تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

همچنین اصطکاک تسمه یا جاروبک و امکان ایجاد جرقه باعث مشکلات فنی و کاهش عمر موتور می‌شود. مشکلی که در موتورهای اینورتر با حذف تسمه حل شده است. در این موتورها حرکت رفت و برگشت آرمیچر بدون تسمه و با کمک کلیدهای الکترونیکی انجام می‌شود و به این ترتیب قابلیت اطمینان موتور افزایش پیدا می‌کند.

در موتور اینورتر سیم‌پیچ استاتور در داخل روتور ثابت شده است. روتور که مستقیماً به شفت لباسشویی متصل شده یک بشقاب آهنی با قطر ۳۵ سانتی‌متری است که درونش ۲۰ آهنربا (مگنت) قرار دارد. با تحریک این آهنرباها توسط استاتور، موتور شروع به چرخش می‌کند.

تفاوت ماشین لباسشویی با تسمه و بدون تسمه

ماشین لباسشویی یکی از وسایل پرمصرف در خانه‌های ایرانی می‌باشد و همچنین یکی از ضروری‌ترین وسایل مورد نیاز در دنیای امروز است که همین امر باعث شده با توجه به تعداد بالای برندهای موجود از ماشین لباسشویی انتخاب نوعی که بهترین کارایی را داشته باشد یکی از سخت‌ترین موارد خرید لباسشویی باشد.

یکی از سوالاتی که همیشه در خرید ماشین لباسشویی پرسیده می‌شود انتخاب بین ماشین لباسشویی باتسمه و بدون تسمه است که در ادامه مقاله سعی کردیم به تفاوت‌های این دو اشاره کرده و انتخاب شما را راحت‌تر کنیم.

۱) ماشین لباسشویی درب از بالا معمولی

۲) ماشین لباسشویی درب از بالا به همراه خشک کن

۳) ماشین لباسشویی درب از جلو اتوماتیک

هر کدام از مدل‌های بالا دارای مزایا و معایب خود نیز می‌باشند که با توجه به آن‌ها باید انتخاب مناسبی را داشته باشید.

اما اگر شما ماشین لباسشویی درب از جلو اتوماتیک را انتخاب کنید در بازار مصرف دو نوع از این ماشین لباسشویی را مشاهده خواهید کرد که در ادامه در رابطه با آن صحبت خواهیم داشت:

  • ماشین لباسشویی بدون تسمه
  • ماشین لباسشویی با تسمه

فرق ماشین لباسشویی بدون تسمه با لباسشویی با تسمه

فرق بین ماشین لباسشویی های تسمه ای با بدون تسمه

لباسشویی تسمه ای چیست؟

نحوه شستشوی ماشین لباسشویی درب از جلو اتوماتیک به روش بلند کردن لباس‌ها به بالای مخزن و پرتاب به درون آب موجود در مخزن است که در این نوع از ماشین‌ها کف کمتری تولید می‌شود و در نتیجه مواد شوینده کمتری مصرف خواهد شد ولی لباس‌های شما تمیزی بیشتری را خواهند داشت.

وجود برنامه‌های متنوع در ماشین لباسشویی اتوماتیک این امکان را به شما می‌دهد تا بهترین برنامه را متناسب با لباس‌های خود انتخاب کنید تا نتیجه بهتری را نیز داشته باشید. قفل کودک در این ماشین‌های لباسشویی به کودکان شما اجازه فعالیت نمی‌دهد و خطری آن‌ها تهدید نخواهد کرد. اگر پوست حساسی داشته باشید، می‌توانید با برنامه آبگیری مجدد مواد شوینده مانده بر روی لباس‌ها را بار دیگر شستشو دهید تا از هرگونه حساسیت پوستی دور بمانید.

تمامی موارد فوق باعث می‌شوند که بخواهید ماشین لباسشویی اتوماتیک داشته باشید که در این مرحله باید بین این دو نوع از ماشین لباسشویی انتخاب متناسب با شرایط خود را دارا باشید.

ماشین لباسشویی از نوع تسمه‌ای تا یکی دو سال قبل جزو بهترین‌های این صنعت بودند که هنوز هم طرفداران خودش را دارد. اما با آمدن ماشین لباسشویی‌های بدون تسمه فروش این دسته از لباسشویی‌ها روند نزولی به خود گرفته است.

ماشین لباسشویی تسمه‌ای همان طور که می‌توان از اسم آن حدس زد به وسیله یک تسمه فعالیت خود را انجام می‌دهد و موتور با کمک این تسمه دیگ را به کار می‌اندازد.

اگر شما تجربه استفاده از این دسته از ماشین‌های لباسشویی را داشته باشید، متوجه می‌شوید یکی از تعمیراتی که خریداران ماشین لباسشویی همیشه با آن مواجه هستند تعویض تسمه می‌باشد. البته همین امر را می‌توان به چشم یک مزیت دانست که تعمیر ماشین لباسشویی و نگهداری این سبک از ماشین‌ها راحت‌تر است.

مزایای ماشین لباسشویی تسمه‌ای

1) مزیتی که در ماشین‌های لباسشویی تسمه‌ای می‌توان مشاهده کرد قیمت کمتر این مدل نسبت به بقیه مدل‌هاست.

2) ماشین‌های لباسشویی تسمه‌ای هزینه تعمیرات کمتری را نسبت به مدل‌های بدون تسمه دارا هستند.

3) انعطاف بیشتری را در ظرفیت بار دارد و می‌توانید تا حدودی بیشتر از مقدار گفته شده شرکت، مخزن ماشین لباسشویی را پر کنید.

4) وجود تسمه باعث می‌شود در زمان‌هایی که برق دچار نوسان می‌شود موتور در امان باشد.

فرق ماشین لباسشویی بدون تسمه با لباسشویی با تسمه

معایب ماشین‌های لباسشویی تسمه‌ای

۱) لرزش ماشین‌های لباسشویی تسمه‌ای نسبت به لباسشویی‌های بدون تسمه بیشتر می‌باشد. صدا و لرزش در ماشین‌های لباسشویی تسمه‌ای بیشتر بوده و مناسب آپارتمان‌های امروزی نیست.

۲) احتیاج به تعویض تسمه در زمان‌هایی دیده می‌شود.

۳) مصرف انرژی بیشتری دارد.

به این مدل از ماشین لباسشویی به اشتباه گیربکسی نیز گفته می‌شود که باید گفت در این مدل از ماشین‌های لباسشویی هیچ گونه گیربکسی استفاده نشده است. نام‌های دیگر این ماشین لباسشویی دایرکت درایو و یا اتصال مستقیم نیز بوده که شاید شما آن‌ها را با این نام بشناسید.

تعمیر انواع ماشین لباسشویی

در ماشین‌ لباسشویی بدون تسمه به خاطر نبود تسمه موتور، ماشین به طور مستقیم دیگ را به حرکت در می‌آورد. این کار باعث می‌شود لرزش و صدای دستگاه را کمتر شده و در نتیجه طول عمر ماشین لباسشویی بیشتر خواهد گشت.

از جانب دیگر با حذف تسمه و تجهیزات جانبی می‌توانید حجم بیشتری از البسه را با اندازه‌های بزرگ‌تر مثل پتوها و … را با ماشین لباسشویی بدون تسمه شستشو داده و آسیبی به دستگاه وارد نکنید. لازم به ذکر است که اصطکاک ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه کمتر از نسل اول این دستگاه می‌باشد.

در ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه شما موتورهای اینورتر را مشاهده می‌کنید که نتیجه آن سرعت موتور را کنترل کرده و موتور ماشین لباسشویی بسیار آرام و نرم کار می‌کند و مشکل جرقه و ساییدگی نیز ندارد. در نتیجه می‌توان گفت این موتورها بازدهی بالاتر و صرفه جویی در هزینه‌ها را به همراه می‌آورد. اما در عوض در زمان خراب شدن برد و موتور، هزینه تعمیرات بالایی را به همراه خواهد داشت.

مزایای ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه

۱) ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه قطعات کمتری داشته و در نتیجه عملکرد بهتری را به همراه خواهند داشت.

۲) ماشین لباسشویی بدون تسمه این امکان را خواهد داشت که دیگ‌های بزرگ‌تری را داشته باشید که ظرفیت ماشین شما را بالا می‌برند.

۳) مصرف برق در لباسشویی بدون تسمه کمتر می‌باشد.

۴) لرزش و صدای کمتری را در ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه شاهد هستید.

۵) تعداد گزینه‌های بیشتر در صفحه نمایش ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه وجود دارد.

ظرفیت بار لباسشویی

۱) عدم تحمل ماشین لباسشویی در برابر تغییر حجم بار. شما بارگیری بیشتر از ظرفیت را نباید انجام دهید.

۲) اگر بار زیاد باشد به موتور لباسشویی بدون تسمه آسیب جدی وارد می‌شود.

همچنین بخوانید :

علت قفل شدن و باز نشدن درب ماشین لباسشویی چیست ؟

علت بسته و قفل نشدن درب ماشین لباسشویی چیست؟

دلیل اصلی بوی سوختگی از ماشین لباسشویی چیست؟ آیا لباسشویی ...


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو