مراقبت از نوزاد تازه متولد شده با چندین توصیه مهم

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده با چندین توصیه مهم


منبع: آرگا

164

1400/3/20

16:11


با توجه به دانستن یکسری نکات و قوانین برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده می توانید متوجه شوید که کار بسیار دشواری نخواهد بود. با توجه به این که به تمام روش های گفته شده عمل کنید.

چنان چه شما هم جزو آن دسته مادرانی هستید که در انتظار به دنیا آمدن اولین فرزند خود روز های پایان بارداری را با نگرانی سپری می کنید. کم کم باید تجربه خود را افزایش بدهید تا مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خود را بهترین شکل انجام دهید.

با آمدن هر فرزندی به دنیای جدید ممکن است این روزها فراموش شوند و با تجربه ای ویژه نیاز به کمک و همراهی داشته باشید. والدین سوالات بسیاری از این قبیل دارند که باید جواب تک تک آن ها را بدانند وجود یک فرزند به خانه سرشار از انرژی و شور و نشاط است. مراقبت از یک نوزاد با این که نگرانی هایی دارد ولی تجربه جدیدی کسب خواهید کرد باید بتوانید به بهترین نحو از پس نیازهای او برآیید که نکته قابل توجه والدین موفق در امر مراقبت از نوزاد سوالات را از پزشک کودکان بپرسید.

شیوه نگهداری از نوزاد

روش های مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

یکی از بهترین حس و حال ها برای پدر و مادر نگهداری و مراقبت از نوزاد تازه متولد شده است که بسیار لذت بخش خواهد بود. که با وجود لذتی که دارد دلهره و نگرانی هایی همراه خود دارد که چگونه باید این کار را انجام داد. امروز ما در این مقاله از مجله آرگا به این موضوع می پردازیم باشد که مورد رضایت شما همراهان عزیز قرار بگیرد.

  • روش آغوش گرفتن نوزاد

یکی از اولین و سخت ترین مراحل مراقبت و نگهداری نوزاد تازه متولد شده آغوش گرفتن او است به دلیل این که کودک بدن ظریف و استخوان های غضروفی دارد باید هنگام به آغوش کشیدن کاملا مراقب باشیم. تا نقاط حساس بدن نوزاد موقع بلند کردن گردن او دست را به زیر گردن و سر گرفته تا تعادل او حفظ شود سپس به شکل راسته و عمودی نگه دارید. همینطور شما با مراقبت از سر نوزاد که نرم و غضروفی است می توانید برای امنیت بهتر سر او را بر روی سینه قرار دهید.

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده چگونه است؟

  • رعایت و مراقبت از بند ناف

بند ناف ارتباطی است میان مادر و نوزاد که حکم غذا و اکسیژن رسانی به جنین را دارد. پس از به دنیا آمدن این راه ارتباطی را با گیره می بندند پس باید به بهترین شکل از او مراقبت کنیم و آن را خشک و تمیز نگهداریم تا عفونت نکند. چنانچه التهاب و ترشحاتی از بند ناف دیدید باید به پزشک کودکان مراجعه کنید. نکته قابل توجه زمانی است که باید بدانید هنگامی بند ناف نوزاد هنوز قطع نشده نباید او را به حمام ببرید تا وقتی که کامل خوب شود. معمولا در افتادن بند ناف بین یک تا دو هفته زمان می برد تا ناف خشک شده و به رنگ زرد و قهوه ای در بیاید و بیفتد. پس سعی نمایید آن را بپوشانید تا هوا به آن نرسد و زودتر خشک شود.

  • خواب کافی داشتن

یکی از توصیه های مفیدی که در این زمینه می توان کرد داشتن خواب کافی و تغذیه مقوی مادران است که تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت شیر مادر می تواند بگذارد. حتما در مواقعی که فرزند شما در حال خواب و استراحت است شما هم استراحت نمایید که این کار موجب رفع خستگی روزانه و داشتن انرژی بهتر است.

نگهداری و مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

  • روش شیر دادن به نوزاد

هفته اول شیردهی که به نام شیر آغوز است به خاطر غنی بودن شیر مادر برای نوزاد نقش مهم و حیاتی دارد. با تغذیه درست در هفته اول نوزاد در مقابل بسیاری از بیماری ها واکسینه می شود. تا جایی که امکان دارد نوزاد را با شیر مادر سیر کنید مگر در شرایط اضطراری و خاص از تغذیه ای دیگر استفاده نمایید. قبل هربار شیردهی باید نوک سینه مادر تمیز و شسته باشد که در این صورت عدم توانایی نوزاد در مکیدن از شیردوش استفاده شود و حتما پس از خوردن شیر آروغ نوزاد را بگیرید. این احتمال وجود دارد که موقع خوردن شیر مادر نوزاد بخوابد پس توصیه می شود با نوازش کف پا نگذارید بخوابد.

  • گرفتن آروغ بچه

یکی از بحث های دیگر مراقبت از نوزاد تازه متولد شده کمک به گرفتن آروغ نوزاد است که پس از شیر می تواند به سلامت او تاثیر زیادی بگذارد. پس از شیر دادن سعی کنید او را بغل کرده به طوری که چانه ی او روی شانه شما باشد بعد به آرامی پشتش را ماساژ دهید تا آروغ بزند. البته باید مواظب گردن و سر او باشید.

نکات مهم درباره کودک متولد شده

  • ماساژ دادن نوزاد

ماساژ دادن کودکان موجب تقویت استخوان و ماهیچه ها شده که توصیه می شود بعد و قبل غذا کودک را ماساژ ندهید. برای ماساژ دادن نوزاد را روی سطح نرمی مثل: تخت خواب بخوابانید و با کمی روغن گیاهی شروع کنید به ماساژ دادن پاها و ران و دست و روی سینه و کمر و گردن که همچنین ماساژی تاثیر ارتباط بین مادر و کودک را دوچندان می کند.

  • حمام بردن نوزاد

با توجه به مراقبت از نوزاد تازه متولد شده پس از افتادن بند ناف بچه را به حمام ببرید و باید حوله ی نرم و مرطوب بدن او را شستشو دهید. با قرار دادن یک پارچه یا ملحفه بر روی ران های مادر کودک را به سمت سینه روی پا بگذارید سپس با آب ولرم بدن او را بشویید. بعد نوزاد را چرخانده و به پشت روی پاهایش گذاشته و بقیه شستشو را انجام دهید. باید توجه داشته باشید که دست تان روی صورت نوزاد قرار بگیرد تا آب داخل حلق نوزاد نرود و موجب خفگی اش نشود.

محافظت از کودک تازه به دنیا آمده

  • خواباندن کودک

این نکته را توجه کنید که بعد از شیر دادن نوزاد سریعا او را نخوابانید چون موجب رفلکس معده خواهد شد. باید همیشه نوزاد را در محیطی با دمای متعادل و آرام بخوابانید و در شب از یک لامپ کم نور استفاده نمایید. نکته مهم در این رابطه که رفلکس معده نوزاد پس از شیر دادن به صورت بالا آوردن بوده که نشان سلامت نوزاد است که بدن او با شیر سازگاری داشته یا نه؟

  • تعویض پوشک بچه

در نحوه نگهداری از نوزاد تازه متولد شده نکته ای که مهم بوده در درجه اول به هیچ وجه پوشک را بر روی بند ناف او قرار ندهید. همیشه کودک خود را مخصوصا دختر را از جلو پاک کنید که موجب عفونت ادراری نوزاد نشود. به این نکته توجه کنید پس از تعویض پوشک بلافاصله او را پوشک نکنید و بگذارید بین عوض کردن دو پوشک فاصله بیفتد تا هوا به پاهای نوزاد بخورد و مانع سوختگی شود.

محافظت از کودک تازه به دنیا آمده

  • مراقبت از پوست نوزاد

پوست کودک تازه به دنیا آمده بسیار حساس و لطیف است که طبق توصیه ها گفته می شود کودک را بیش از حد به حمام نبرید. هفته ای دو مرتبه برای کودکانی که پوست سفیدی دارند و هفته ای یکبار برای نوزادانی که پوست تیره دارند کافی است. از محصولات معطر استفاده نکنید و لباس های او را هر بار تمیز بشویید. سعی کنید جنس لباس ها نخ پنبه باشد و به هیچ وجه از الیاف پلاستیکی استفاده نکنید. پوشک را چک کنید و بعد از کثیف شدن تعویض نمایید.

نحوه مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

  • آگاهی از نقاط نرم بدن نوزاد

در نگهداری از نوزاد تازه متولد شده توجه به این نکته که سر نوزاد بسیار حساس است و باید مراقب باشید که بسیار پوست نازکی دارد. سر نوزاد از دو قسمت جلو و عقب سر با پوستی نازک پوشانده شده که مغز نوزاد به وسیله یک غشای فیبری محافظت شده باید مراقب بود.

با بررسی قسمت نرم جمجمه می توانید از سلامت آن باخبر شوید که زیادی گود شده باشد نشان دهنده کمبود مایعات در بدن نوزاد بوده و اگر برآمدگی بیش از حد باشد نشان دهنده بیماری مننژیت است. با رعایت کردن بهداشت فردی مادر در سلامت نوزاد تاثیر زیادی دارد که با در نظر گرفتن قسمت های عرقی بدن مثل: گردن و گوش و ران و زیر بغل موجب کاهش عرق سوز شوید.

شیوه مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

  • لباس تن کردن طفل

در هنگام لباس به تن کردن نوزادتان باید خیلی مواظب باشید اگر اولین بار است که می خواهید این کار را انجام دهید. با مراقبت زیاد و دانستن نقاط نرم و دست و پای او که بسیار حساس است بدون هیچ صدمه ای این کار انجام دهید. همیشه سعی نمایید یک زیرپوش سفید رنگ در زیر لباس نوزاد بپوشانید تا در موقعی که کثیف شد براحتی قابل مشاهده باشد.

  • روال برقراری ارتباط بین مادر و کودک

همیشه سعی نمایید با نوازش کودک خود ارتباط بین خود و او را بیشتر کنید. با توجه به این که در هنگام استراحت نوزاد او را اصلا نوازش و بوس نکنید چون سبب به هم زدن خوابش شده و امکان بیدار شدنش وجود دارد. شما می توانید در طول روز با او صحبت کنید و بخندید و بازی و کنید و لالایی بگویید. چون نوزاد طول دیدش کمتر از نیم متر بوده بنابراین سعی کنید به صورت نوزاد نزدیک شده و با او حرف بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو