طرز تهیه شیرینی خامه ای کتابی

طرز تهیه شیرینی خامه ای کتابی , دستور پخت شیرینی خامه ای کتابی شیرازی

شیرینی خامه ای یکی از انواع شیرینی های تر است که طرفداران زیادی دارد. شیرینی خامه ای معمولا به صورت توپی تهیه می شود و داخل آن را از خامه فرم گرفته پر می کنند. شیرینی های کتابی از همان مواد تهیه می شود با این تفاوت که به صورت دولایه قرار می گیرد و وسط آن از خامه پر می شود. این شیرینی بسیار خوشمزه و جذاب است که می توان به عنوان عصرانه یا دسر در مهمانی ها تهیه نمود. برای مشاهده آموزش کامل مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی خامه ای کتابی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم شیرینی خامه ای کتابی
تخم مرغ۵ عدد
آرد سفید قنادی۲۵۰ گرم
پودر شکر۱۵۰ گرم
شربت بار قنادی۶۰ میلی لیتر معادل تقریبی سه قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
وانیل شکری۱ قاشق چای خوری
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری سر خالی
خامه شیرین شده قنادیبه میزان دلخواه

طرز تهیه شیرینی خامه ای کتابی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی خوشمزه شیرازی در ابتدای کار، شربت بار قنادی را تهیه می کنیم. برای این کار، دو به یک شکر و آب را با هم درون قابلمه می ریزیم و مخلوط می کنیم تا یکدست شود و شکر حل شود. سپس روی حرارت قرار می دهیم تا شکر حل شود.

مرحله دوم

در این مرحله وقتی که شکر کامل حل شد، نوک قاشق چای خوری جوهر لیمو به آن اضافه کرده و سپس روی حرارت می گذاریم باقی بماند تا به قوام آید. آرد و بکینگ پودر را در یک ظرف با هم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

طرز تهیه شیرینی خامه ای کتابی

سپس در دو کاسه سفیده و زرده تخم مرغ ها را کامل جدا می کنیم. به سفیده ۱ قاشق شکر اضافه کرده و با همزن می زنیم تا سبک و پفکی شود و از ظرف نریزد. آن را درون یخچال می گذاریم. زرده تخم مرغ ها را با کمی وانیل و باقی مانده شکر می زنیم.

مرحله چهارم

آنقدر با همزن برقی آن را می زنیم تا کرم رنگ و کش دار شود. سپس ۳ قاشق از شربت بار تهیه شده در مرحله اول را به آن اضافه می کنیم. چند ثانیه می زنیم تا یکدست شود. سپس کمی سفیده را به مخلوط زرده اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

سپس به صورت دورانی با لیسک می زنیم. ۲ قاشق از مخلوط آرد را روی آن الک کرده و با لیسک مخلوط می کنیم. این کار را چند مرحله تکرار می کنیم تا آرد و سفیده تمام شود و تمام مواد با هم ترکیب شوند. سپس مواد را به قیف بدون ماسوره منتقل می کنیم.

طرز تهیه شیرینی خامه ای کتابی

فر را با دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد از قبل گرم می کنیم. یک کاغذ روغنی را روی سینی فر می گذاریم و با قیف خمیر را به صورت بیضی هایی به طول ۵ تا ۸ سانتی متر روی کاغذ روغنی پایپ می کنیم. سینی فر را سریع درون فر منتقل می کنیم.

مرحله هفتم

سپس به مدت ۵ تا ۶ دقیقه در همان دمای فر می گذاریم تا بپزد. وقتی که پخت، از فرخارج می کنیم و روی آن را حوله آشپزخانه قرار می دهیم تا در مجاورت هوا خشک نشود و فقط خنک شود. در این زمان که شیرینی ها در حال خنک شدن است، خامه را آماده می کنیم.

مرحله هشتم

برای آماده کردن خامه، خامه قنادی شیرین را درون یک کاسه می ریزیم. ۲ قاشق گلابه به آن اضافه کرده و با همزن آنقدر می زنیم تا فرم بگیرد. سپس به قیف با ماسوره ستاره ای منتقل می کنیم. شیرینی های که خنک شد را از کاغذ روغنی جدا کرده و روی یکی از آن ها را با خامه می پوشانیم.

طرز تهیه شیرینی خامه ای کتابی

نصف بیضی باید ضخامت کمتری نسبت به طرف دیگر آن داشته باشد. شیرینی دیگر را روی خامه ها قرار می دهیم و کمی فشار می دهیم تا بهم بچسبد. روی آن را با پودر یا خلال پسته تزیین می کنیم و در ظرف مناسب سرو می کنیم.