طرز تهیه 6 مدل کمپوت زردآلو (با هسته و بدون هسته)

طرز تهیه 6 مدل کمپوت زردآلو (با هسته و بدون هسته)


منبع: دلگرم

151

1400/4/2

09:41


طرز تهیه 6 مدل کمپوت زردآلو (با هسته و بدون هسته)

دستور تهیه کمپوت زردآلو

میوه های تابستانی نسبت به میوه های سایر فصل ها طرفداران بیشتری دارد. این میوه های رنگارنگ علاوه بر طعم فوق العاده، خواص بسیاری نیز برای بدن دارند. یکی از میوه های پرطرفدار تابستانی، زردآلو است.

از زردآلو می توان برای تهیه دسرهای مختلفی استفاده کرد. از این رو در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم می خواهیم طرز تهیه کمپوت زردآلو را به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرز تهیه کمپوت زردآلوی خوشمزه

مواد لازم برای تهیه کمپوت زردآلو:

  • زردآلو تازه و سفت یک کیلو
  • شکر نصف فنجان (در صورت تمایل)
  • چوب دارچین یک تکه
  • میخک چهار عدد
  • چوب وانیل نصف

طرز تهیه کمپوت زردآلو

طرز تهیه کمپوت در منزل

مراحل تهیه کمپوت زردآلو:

در یک قابلمه متوسط یک چهارم فنجان آب بریزید و حدودا یک چهارم فنجان شکر را به آنها اضافه کنید. بسته به ذائقه خودتان می‌توانید میزان شکر را کمی بیشتر یا کمتر کنید.

تا به جوش آمدن آب، آن را هم بزنید تا شکر کاملا حل شود و آب زلال به نظر برسد. سپس چوب دارچین، میخک و چوب وانیل را در آن بیندازید.

حالا حرارت را پایین بیاورید و زردآلوهای شسته‌شده را در قابلمه بریزید. در قابلمه را بردارید و اجازه دهید برای حدود ۱۰ دقیقه به جوشیدن ادامه دهد تا شربت آن قوام لازم را بگیرد.

شیشه‌هایی که آماده کرده‌اید را تمیز بشویید، سپس برای ۲۰ دقیقه در فر گرم شده قرار دهید تا هم خشک و هم استریل شوند. سپس آنها را با انبر یا دستکش ضخیم آشپزخانه از فر بیرون بیاورید و کمپوت را در شیشه‌ها بریزید.

طرز تهیه کمپوت زردآلو ساده و خانگی

مواد لازم برای تهیه کمپوت زردآلو:

  • زردآلو ۱ کیلو
  • شکر ۲۵۰ گرم
  • آب ۳ پیمانه
  • شیشه با درب فلزی

طرز تهیه کمپوت زردآلو

طرز تهیه کمپوت زردآلو درسته

طرز تهیه کمپوت زردآلو:

برای تهیه کمپوت زردآلو خانگی باید از شیشه های استفاده کنید که دارای درب فلزی هستند ترجیحا از شیشه‌های نو استفاده کنید ، میوه ها را شسته و سپس آنها را با چاقو به دو قسمت تقسیم کنید و هسته های زردآلو را جدا کنید .

حالا میوه ها را درون ظرف ریخته و شیشه ها را پر کنید ، در مرحله بعد شکر را همراه با آب درون قابلمه ریخته و روی اجاق گاز قرار دهید و زمانیکه داغ شد و به مرحله جوشیدن رسید اجاق گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا در همان شرایط شربت خنک شود.

هنگامی که شربت خنک شد آن را درون شیشه ها ریخته و ظرف ها را پر کنیم درب شیشه ها را محکم ببندید به صورتی که هوا نکشد ، حالا یک قابلمه بزرگ را روی اجاق گاز قرار دهید و آن را پر از آب ولرم کنید شیشه ها را به صورت سر و ته داخل قابلمه قرار دهید .

برای ۵ دقیقه اجازه دهید تا شیشه ها در همان حالت بمانند ، سپس اجاق گاز را روشن کنید و اجازه دهید تا با حرارت کم آب گرم شود شیشه ها را هم بچرخانید توجه داشته باشید که شیشه ها باید کاملا داخل آب قرار بگیرند ، حرارت زیاد باعث شکستن شیشه ها کمپوت خانگی میشود .

باید آب آرام آرام گرم شود و زمانی که به نقطه جوش رسید باید اجاق گاز را خاموش کنید و اجازه ندهید تا آب بجوشد . شیشه ها را از درون قابلمه خارج کرده و آنها را به صورت سر و ته قرار دهید روی یک حوله تا خنک شوند .

حالا شیشه هایی را که هوا رد می‌کنند و صدا می‌دهند باید جدا کنید چون آنها هوا کشیده اند و دیگر به درد کمپوت و نگهداری برای بلندمدت نمی خورند ، باید آنها را مصرف کنید ، پس از سرد شدن شیشه ها آنها را در یک جای خنک میتوانید برای مدت دو سال نگهداری کنید .

طرز تهیه کمپوت زردآلو با عسل

مواد لازم جهت تهیه کمپوت زردآلو:

  • آب یک و نیم پیمانه
  • شکر یک سوم پیمانه
  • عسل دو قاشق غذاخوری
  • زردآلو 6 عدد

طرز تهیه کمپوت زردآلو

چطور کمپوت زردآلو درست کنیم ؟

مراحل تهیه کمپوت زردآلو با عسل:

آب و شکر را روی حرارت بگذارید ، بعد از چند جوش عسل را نیز به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا مقدار آب نصف شود. هسته زردآلوها را جدا کرده و به دو نیم تقسیم کنید.

زردآلوها را به مخلوط اضافه کرده و حدود سه دقیقه دیگر آن‌ ها را حرارت دهید. ظرف را از روی حرارت برداشته و تا حد دمای اتاق، خنک کنید.

طرز تهیه کمپوت زردآلو با ماندگاری بالا

تعدادی شیشه‌ ی کوچک تهیه کنید. هسته زردآلوها را جدا کرده و به دو نیم تقسیم کنید نصف شیشه ‏را میوه ریخته و به آن آب اضافه کنید. شکر را به طور مساوی بین شیشه‌های موجود ‏تقسیم کرده و سهم هر شیشه را درون آن بریزید.

‏درب شیشه‌ها را محکم بسته و آن‌ها را به شکل ایستاده در قابلمه‌ی مناسبی بگذارید. در قابلمه تا نزدیک در شیشه‌ها آب بریزید. قابلمه را روی حرارت گاز ‏گذاشته و به مدت ده دقیقه پس از جوش آب، شیشه‌ها را بجوشانید.

زمان پخت آن از زمان جوش آمدن آب 15 دقیقه کافی است. به این ‏طریق هم کمپوت پخته و هم هوای درون شیشه از بین می رود. سرد که شد در کمد گذاشته یا کابینت و هر وقت که نیاز بود استفاده می کنیم.

با این روش می‌توانید کمپوت ‏را برای مدتی طولانی نگهداری کنید.

طرز تهیه کمپوت زردآلو با هسته

مواد لازم جهت تهیه کمپوت زردآلو با هسته:

  • ١ کیلو زردآلو تمیز و بدون لک
  • ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم شکر بسته به ذائقه
  • آب به میزان لازم
  • زعفران دم کرده به میزان لازم

مراحل تهیه کمپوت زردآلو با هسته:

زردآلوها را شب بشوئید و تا فردا در سبد آبکش قرار دهید. شربت را هم شب آماده میکنیم تا به خوبی سرد شود، آب را به همراه شکر داخل قابلمه ریخته و روی شعله متوسط گاز قرار میدهیم تا شکر حل شود.

شیشه ای که قرار است زردآلو را داخل آن نگه داری کنید حتما باید استریل کنید. به این صورت ک شیشه و درب آن را درون قابلمه آب قرار میدهیم و روی شعله گاز می گذاریم تا آب جوش بیاید و بعد از قابلمه خارج میکنیم و میگذاریم خشک تا خشک شود.

روز بعد زردآلوهای خشک شده را درون شیشه استریل و خشک شده قرار میدهیم و شربت را اضافه میکنیم و دب آن را محکم می بندیم. حال شیشه را درون قابلمه آب قرار میدهیم روی اجاق با شعله متوسط تا زمانی که از زیر شیشه حباب دیده شود.

حالا شیشه را در قابلمه بگذارید، تا با پائین آمدن دمای آب جوش آن هم خنک شود. بعد که خنک شد خارج میکنیم، شیشه را برعکس روی یک پارچه بگذارید، اگر از شیشه آب ریخت باید درب آن را محکم کنید و بعد دور درب را چسب برق بزنید.

حالا مقداری زعفران برای خوشرنگ شدن و خوش طعمی اضافه میکنیم. آب شربت باید روی تمامی زردآلوها را بگیرد. حال درب شیشه را روی شیشه قرار میدهیم و محکم فشار میدهیم که هوای آن گرفته شود.

این کمپوت را می توانید برای مدت طولانی در کابینت هم قرار دهید.

طرز تهیه کمپوت زردآلو

نحوه پخت کمپوت زردآلو

طرز تهیه کمپوت زردآلو بدون هسته

مواد لازم برای تهیه کمپوت زردآلو بدون هسته:

  • ۵۰۰ گرم زردآلو
  • ۱۲۰ گرم شکر
  • ۱ و نیم لیوان آب
  • ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو تازه

مراحل تهیه کمپوت زرد آلو بدون هسته:

برای تهیه این کمپوت لذیذ ابتدا باید آب و شکر را داخل یک قابلمه بریزیم و حرارت را ملایم کنیم و مواد را هم بزنیم تا شکر حل شود. حالا باید اجازه دهیم تا ٖآب جوش بیاید.

تا آب جوش بیاید زرد آلوها را از وسط نصف کرده و هسته آن ها را خارج می کنیم. بعد از جوش آمدن آب، آبلیمو که بهتر است از آب لیموترش تازه استفاده کنیم را به آب و شکر اضافه میکنیم.

در نهایت زردآلوها را به آب در حال جوشیدن اضافه کرده و اجازه میدهیم تا همراه آب برای ۵ الی ۱۰ دقیقه بجوشند. دقت کنین که زرد آلو خیلی زود میپزد و نرم می شود و در صورتی که زیاد با آب بجوشد زود له می شود پس حتما در حین جوشیدن آن را چک کنید و در قابلمه هم باید باز باشد.

حالا کمپوت ما حاضر است و باید اجازه دهید تا سرد شود و بعد از سرد شدن می توانیم داخل ظرف در بسته بگذاریم و در یخچال نگهداریش کنیم و وقتی خوب خنک شد سروش کنیم.

خواص کمپوت زردآلو

از آنجایی‌ که عمر نگهداری میوه زردآلو بسیار کوتاه است به شما توصیه می‌کنیم کمپوت این میوه پرخاصیت را تهیه کنید و تا مدت‌ها از خواص کمپوت زردآلو بهره بگیرید.

خواص کمپوت زردآلو عبارتند از: درمان یبوست، تب، بیماری‌های پوستی، کم‌خونی، سلامت قلب، نرمال کردن کلسترول خون، کاهش وزن و درمان ده‌ها بیماری دیگر می‌توانید از این میوه خوشمزه بهره بگیرید.

زردآلو حاوی مقادیر بالایی فیبر است که حرارت دادن آن نه تنها باعث از بین رفتن این ترکیبات مغذی نمی‌شود بلکه باعث جذب بیشتر آن توسط بدن خواهد شد. به همین دلیل افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند، کمپوت زردآلو را بهتر از زردآلوی تازه تحمل کرده و از فیبر موجود در آن راحت‌تر استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید:

تاثیر شگفت انگیز روغن هسته زردآلو برای سلامت بدن

۷ خاصیت شگفت انگیز زردآلو برای کودکان و نوزادان

آب زردآلو : 10 خاصیت بینظیر آب زردآلو برای سلامتی


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو