حجت السلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تبریک میلاد مبارک امام رضا (ع) گفت: انقلابی بودن یعنی مصالح دنیای اسلام را رعایت کردن و اگر جایی هم اگر لازم هست با حاکم وقت حرف زدن، با حاکم وقت همسایه شدن که خانه امام هشتم را در مرد کنار خانه معمول قرار دادند برای اینکه مساله دنیای اسلام حفظ شود حتی امام سمتی که نمی‌خواهد، با شرایطی که قائل می شود، پذیرفتند اینها نکات خیلی مهمی در تاریخ زندگی امام هشتم است.

 وی تصریح کرد: انقلابی بودن یعنی اهداف مهم را از یاد نبردن. در بحث انتخابات هم همین است هدف‌های اصلی که برای انقلاب، نظام و ایران بود، آنها را نباید به خاطر انتخابات فدا کنیم اهداف بلند باید سر جای خودش باقی بماند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید؛

* بسیار خوشحالیم که بعد از قرن‌ها از ورود امام هشتم به سرزمین ایران و امروز مدفن آن حضرت در خراسان است، همچنان ملجاء همه عاشقان و علاقمندان خاندان رسالت، ایرانیان شیعیان و مسلمانان است ودر همه روزهای سخت آن مضجع شریف ملجاء ما بوده است و تا پایان خواهد بود و افتخار ما این است که راه امامان عزیزمان و پیامبر اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت  هستیم.

*{ با اشاره به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری}: اصل انتخابات بسیار مهم است انتخابات به یک مفهوم از ارکان نظام است. اگر گفتیم جمهوریت رکن بزرگ نظام است، جمهوریت بدون انتخابات حاصل نخواهد شد امکان ندارد بگویید جمهوریت داریم ولی درآن انتخابات نیست.

* جمهوریت یک پایه بسیار مهم در کنار اسلامیت است و تمام توان ما باید این باشد این پایه‌ها را حفظ کنیم این پایه ها متزلزطل شود کل نظام ما متزلزل شده است انقلاب ما و همه تلاش ها که شده همه خونها زندان ها و مجاهدت ها برای این بود اسلامیت و جمهوریت در ایران عزیز محفوظ بماند.

*{ با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری}: من همان صبح شنبه تلفنی به آقای رئیسی تبریک گفتم و به دیدارش رفتم. امروز هم با آقای رئیسی رئیس جمهور منتخب جلسه دوم خود را داریم و این جلسات را ادامه می دهیم.

* ما باید در انتخابات فضا را باز بگذاریم و مردم را به آغوش بکشیم، طرد مردم که هنر نیست.

* اینکه غصه می خوریم چرا مشارکت ۴۸ درصد شده و مثلا ۵۸ درصد نشده برای این است که صندوق و رای مردم مهم است و تاثیر دارد.اگر حضور مردم کمرنگ شد باید بنشینیم و دلایل آن را مشخص کنیم تا دیگر این اتفاق نیفتد. البته نباید دلایل من درآوردی بتراشیم.

* نمی دانم برجام چه نیشی به برخی زده است؛ آیا ما معطل برجام ماندیم؟

 * کشور را برای اولین بار در تاریخ بدون نفت اداره کردیم، یک نفر نگفت خسته نباشید.

* دولت در سایه رهنورد رهبری و مردم آمریکا را پای میز مذاکره نشاند و اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. 

*اگر به عراقچی اختیار بدهیم همین امروز می‌رود و توافق را نهایی می‌کند. مردم الان نشاطی پیدا کردند نمی‌خواهیم این نشاط، از بین برود.

ادامه دارد