طرز تهیه 6 مدل مربا گیلاس خوش عطر و خوش طعم

طرز تهیه 6 مدل مربا گیلاس خوش عطر و خوش طعم


منبع: دلگرم

111

1400/4/5

10:12


طرز تهیه 6 مدل مربا گیلاس خوش عطر و خوش طعم

دستور تهیه مربا گیلاس

مربای گیلاس یکی از انواع مرباهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که مانند دیگر مرباها به عنوان صبحانه استفاده می شود. مربای گیلاس به دلیل اینکه رنگ بسیار جذابی دارد، معمولا برای دیزاین و تزیین انواع کیک، شیرینی و دسر هم استفاده می شود.

در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم قصد داریم چند نمونه مربای گیلاس را به شما عزیزان آموزش دهیم. امیدواریم بهره کافی راببرید.

طرز تهیه مربا گیلاس قرمز

مواد لازم جهت تهیه مربای گیلاس:

  • گیلاس ۱ کیلوگرم
  • شکر ۱ کیلوگرم
  • آب ۱ لیوان
  • جوهر لیمو ¼ قاشق مرباخوری

مراحل تهیه مربای گیلاس:

برای تهیه مربای خوشمزه ابتدا گیلاس ها را می شوییم و با دستمال حوله ای خشک می کنیم، سپس با دستگاه هسته گیر یا سیخ چوبی هسته های گیلاس را خارج می کنیم. گیلاس ها را بعد از خارج کردن هسته ها به صورت لایه ای داخل یک قابلمه استیل یا رویی می ریزیم.

در این مرحله باید نصف شکر را روی گیلاس ها بپاشیم، به این صورت یک مقدار گیلاس داخل قابلمه می ریزیم و کمی شکر رویشان میپاشیم، به همین صورت لایه به لایه شکر و گیلاس می ریزیم تا شکر کاملا به خورد گیلاس ها برود.

پس از این کار قابلمه را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا آب بیندازند. پس از گذشت ۲۴ ساعت قابلمه را از یخچال خارج می کنیم و باقیمانده شکر و آب را به قابلمه اضافه می کنیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید.

پس از اینکه آب جوش آمد با یک کفگیر، کف های روی آب را می گیریم و دور می ریزیم. در ادامه حرارت را ملایم تر می کنیم و اجازه می دهیم حدود ۳۰ تا ۴۵ مربا روی حرارت ملایم بماند تا غلیظ شود و به خوبی جا بیفتد.

در آخر پس از اینکه مربا به غلظت کافی رسید و آماده شد جوهر لیمو را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم مربا به مدت ۱۲ ساعت در دمای آشپزخانه بماند، سپس آنرا داخل ظرف های شیشه ای می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

طرز تهیه مربای گیلاس

طرز تهیه مربا گیلاس با ماندگاری بالا

طرز تهیه مربا گیلاس زرد

مواد لازم برای تهیه مربا گیلاس زرد:

  • گیلاس زرد هسته گرفته 1250 گرم
  • شکر 1 کیلوگرم

مراحل تهیه مربای گیلاس زرد:

برای تهیه مربا گیلاس سفید ابتدا گیلاس ها را بشویید و دم و هسته ی آن ها را بگیرید. فقط مراقب باشید گیلاس ها له نشوند. زیرا مربای شما بدشکل می شود.

شکر و گیلاس ها را به صورت لایه ای داخل قابلمه لعابی بریزید و در آن را بگذارید و به مدت 7-8 ساعت در یخچال قرار بدهید. بعد از گذشت این زمان روی شعله ی گاز قرار بدهید و اجازه بدهید بجوشد اگر احیانا آب نینداخت نصف استکان آب به آن اضافه کنید.

اگر آب انداخت لازم به اضافه کردن آب نیست و کف آن را جدا کنید تا مربای شما شفاف و خوش رنگ شود. اجازه بدهید حرارت ملایم رو به بالا باشد تا زمانی که غلیظ شد مقداری از شربت آن بردارید و اجازه بدهید خنک شود اگر غلیظ شد شعله را خاموش کنید.

شربت مربا بعد از سرد شدن غلیظ تر می شود. بعد از سرد شدن مربا گیلاس را داخل ظرف یا شیشه ای تمیز و خشک بریزید و در آن را محکم ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربا گیلاس با پودر ژله

مواد لازم برای تهیه مربای گیلاس:

  • گیلاس پاک کرده و تمیز ۵۰۰ گرم
  • پودر ژله گیلاس و یا آلبالو ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر ۵۰۰ گرم

مراحل تهیه مربای گیلاس:

برای تهیه مربای گیلاس ابتدا گیلاس ها را بشویید، دم و هسته گیلاس ها را جدا کنید. گیلاس ها را با ۴۰۰ گرم شکر مخلوط کنید و درون قابلمه ای بزرگ بریزید سپس قابلمه را به مدت ۳ تا ۴ ساعت درون یخچال و یا در مکانی مناسب قرار دهید.

بعد از مدت زمان ذکر شده قابلمه حاوی گیلاس و شکر را روی حرارت گاز با شعله زیاد قرار دهید و بعد از اینکه مربا به دمای جوش رسید درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دیگر مربا بجوشد و در این مدت زمان مربا را به صورت مرتب هم بزنید تا سر نرود.

در مرحله بعد شعله گاز را خاموش کنید و کف روی مربا را با کمک قاشق جدا کنید و دور بریزید. نصف بیشتر شربت گیلاس را جدا کنید و باقی مانده شکر را روی مربا بریزید و دوباره درب قابلمه را روی آن قرار دهید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا مربا به دمای جوش برسد.

سپس درب قابلمه مربا را بردارید و اجازه دهید تا مربا به مدت ۲ دقیقه دیگر نیز با شعله زیاد بپزد. در مرحله آخر پودر ژله را به صورت آرام آرام به مربای گیلاس اضافه کنید و مربا را هم بزنید تا با پودر ژله ترکیب شود و شعله گاز را خاموش کنید و کف روی مربا را دوباره جدا کنید و دور بریزید.

اجازه دهید تا مربا سرد شود توجه داشته باشید که در حین سرد شدن مربا باید چند بار مربا را هم بزنید تا گیلاس ها به یکدیگر نچسبند. مربای سرد شده را درون ظرف های شیشه ای تمیز بریزید سپس درب شیشه را ببندید و ظرف حاوی مربا را درون یخچال دهید.

مربای گیلاس را می توانید به همراه نان و کره و پنکیک و … در وعده صبحانه میل کنید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

طرز تهیه مربای گیلاس

مربای گیلاس صورتی

طرز تهیه مربا گیلاس سیاه

مواد لازم برای تهیه مربای گیلاس سیاه:

  • گیلاس سیاه 3 کیلو
  • شکر 2/5 کیلو
  • وانیل یک سوم قاشق چایخوری

مراحل تهیه مربای گیلاس سیاه:

گیلاس ها را بشوئید و هسته آنها را درآورید. سپس لابه لای آنها شکر بپاشید و بگذارید یک شب تا صبح، در یک جای خنک بماند تا آب بیندازد. بعد قابلمه را روی حرارت اجاق قرار دهید تا با حرارت یکنواخت بجوشد.

وانیل را هم به آن اضافه کنید. وقتی شربت مربا قوام آمد، آن را امتحان کنید، بعد از آماده شدن مربا آن را از روی حرارت بردارید. شما می توانید از گیلاس های صورتی رنگ هم به همین صورت مربا تهیه کنید. این مربا هم بسیار خوش رنگ و هم خوشمزه است.

طرز تهیه مربای گیلاس با عسل

مراحل تهیه مربای گیلاس با عسل:

اگر از عسل برای تهیه مربای خود استفاده می کنید، میتوانید پس از هسته گیری گیلاس ها را بپزید و پس از جمع شدن آب گیلاس ها آنها را با کمی پودر ژلاتین مخلوط کنید و پس از اینکه حرارت آن کاهش پیدا کرد، عسل را اضافه کنید.

عسل در دمای ۵۵ درجه خاصیت خود را از دست می دهد اگر می خواهید برای تهیه مربا از عسل استفاده کنید باید دمای مربا از ۵۵ درجه پایین تر باشد.

در روش درست کردن مربای گیلاس با عسل بهتر است گیلاس ها را زیاد له نکنید تا آب نیندازند در این صورت مجبور می شوید آن را زیاد بپزید و مربایتان تیره می شود.

بهترین راه برای نگهداری مربا در یخچال و کنسرو کردن است. اگر مربای خود را با شکر تهیه می کنید می توانید آن را کنسرو کنید و در خارج از یخچال برای هر مدت زمان که بخواهید نگهداری کنید.

اگر مربا را با عسل درست می کنید نمی توانید آن را کنسرو کنید مگر اینکه از دست رفتن خاصیت عسل برایتان مهم نباشد. می توانید از پودر ژلاتین بدون مزه و شکر در تهیه مربا استفاده کنید تا مدت زمان نگهداری آن را افزایش دهید و آن را در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای گیلاس

چطور مربا گیلاس درست کنیم ؟

طرز تهیه مربای گیلاس شیشه ای

مواد لازم برای تهیه مربای گیلاس شیشه ای:

  • گیلاس شیشه‌‏ای (سفید و قرمز) ۱ کیلوگرم
  • شکر ۷ لیوان
  • اسانس وانیل چند قطره

مراحل تهیه مربای گیلاس شیشه ای:

گیلاس‌‏ها را تمیز و برگ‌‏های آن را جدا کنید سپس بشویید و با کمک هسته گیر یا چاقو هسته‌‏های گیلاس‌‏ها را خارج کنید؛ گیلاس‌‏های هسته گرفته را داخل کاسه‌‏ای بریزید و لابلای گیلاس‌‏ها شکر بپاشید سپس گیلاس‌‏ها را به مدت ۱۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا آب بیندازند.

قابلمه‌‏ای را روی حرارت ملایم قرار دهید و گیلاس‌‏ها را داخل قابلمه بریزید، اجازه دهید مربا آرام آرام بجوشد و غلیظ شود سپس وانیل را اضافه و مخلوط کنید، مربا را پس از آماده شدن از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود سپس داخل شیشه تمیزی بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.

در صورتی که از گیلاس صورتی استفاده کنید مربای شما رنگی روشن خواهد داشت و با استفاده از گیلاس سیاه مربای شما رنگی تیره‌‏تر به خود خواهد گرفت.

مربا در صورتی کپک می‌‏زند که شکر آن کم باشد، قوام نیامده باشد، کاملاً پخته نشده باشد. مربا وقتی شکرک می زند که مربا یا شیره بیش از حد بجوشد یا آنکه شیرینی آن کم باشد. برای رفع آن باید در شربت یا مربا کمی آب جوش و مقداری آبلیمو اضافه کنید و بگذارید چند جوش بزند تا شکرک آن از بین برود.

نکاتی برای درست کردن مربای گیلاس

  • همان طور که گفتیم شیره مربای گیلاس ما باید غلیظ و قوام دار باشد . بدین منظور وقتی فکر کردیم مربای ما کاملا درست شده ، مقداری از شیره را برداشته و داخل ظرفی میریزیم و ظرف را بر میگردانیم . اگر شیره ما سر نخورد و سر جای خودش سفت ماند یعنی شیره ما حسابی غلیظ شده .
  • اگر از گیلاس سیاه استفاده کنید مربای شما رنگ مشکی و غلیظ به خود می گیرد ولی اگر از گیلاس قرمز استفاده کنید مربای شما هم رنگ مربای آلبالو می شود .
  • عوامل کپک زدن مربای گیلاس شامل سه بخش است : 1. شکر کم استفاده کردید 2. مربایتان قوام نیامده و شما زیر حرارت را خاموش کردید 3. مربای شما کاملا پخته نشده باشد .
  • علت این که مربای گیلاس شما ممکن است شکرک بزند این است که شیره مربای شما با توجه به اینکه شکر کمی دارد ولی بیش از حد جوشیده است . برای رفع شکرک داخل مربای گیلاس تان کمی آب جوش و آبلیمو ریخته و دوباره بگذارید مربایتان بجوشد و چند تا قل بزند تا شکرک آن از بین برود.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه مربا آلبالو و گیلاس خوشمزه

طرز تهیه مربا آلبالو به 3 روش آسان + ویدیو


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو