خواص چای لیمو و فواید مصرف لیمو را بدانید

خواص چای لیمو و فواید مصرف لیمو را بدانید


منبع: آرگا

101

1400/4/8

09:13


خواص چای لیمو و تاثیرات مثبت مصرف آن برای بدن بسیار فراوان بوده که به همین دلیل برای استفاده در طول روز به عنوان یک نوشیدنی سالم و مفید گزینه مناسبی می باشد. این نوشیدنی خوش طعم به دلیل دارا بودن لیمو حس تازگی و نشاط به بدن می دهد و از فواید دارویی بی نظیری برخوردار می باشد.

از جمله نوشیدنی های پرطرفدار در بین ایرانیان چای می باشد که در انواع مختلفی وجود داشته و همراه با افزودنی ها و مواد مختلفی می توان آن را آماده کرد. از این میان می توان به چای لیمو اشاره کرد که علاوه بر عطر و طعم بی نظیری که دارد مزایای زیادی برای سلامتی انسان به ارمغان می آورد. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب در رابطه با مهمترین خواص چای لیمو برای سلامتی بدن به بررسی بپردازیم.

 انواع خواص چای لیمو

به طور کلی می توان گفت چای لیمو یکی از انواع چای می باشد که به دلیل دارا بودن لیمو ترش منبع سرشار و مناسبی از انواع مواد مغذی و ویتامین سی مورد نیاز بدن است و برای حفظ و تامین سلامتی بسیار مفید می باشد. خواص چای لیمو بسیار فراوان و متنوع بوده و همین امر باعث شده است که بسیاری از افراد به مصرف این نوشیدنی روی آورده و اهمیت زیادی به آن بدهند.

مزایا و خواص چای لیمو

چای لیمو به خاطر اثری که در پاکسازی بدن دارد بسیار شناخته شده می باشد. این نوشیدنی همینطور موجب ایجاد انرژی و حس طراوت در بدن می شود ولی باید این نکته را در نظر داشت که مصرف بیش از اندازه چای لیمو امکان دارد مضرات و خطراتی را نیز به دنبال داشته باشد. در ادامه به معرفی مهمترین فواید چای لیمو برای سلامتی بدن پرداخته ایم.

متعادل کردن میزان PH

تنظیم بودن میزان PH بدن در سطح متعادل و قلیایی امری بسیار مهم می باشد چرا که این اصلی ترین راه سالم ماندن و مقابله با بیماری های مختلف است. در صورتی که میزان PH در حد متعادل نباشد سطح اسیدی pH می تواند موجب عفونت و آسیب های مختلفی شود که به طور مثال می توان به اسید اوریک در مفاصل اشاره کرد. همچنین دلیل اصلی التهاب و درد متعادل نبودن میزان pH می باشد.

انواع فواید چای لیمو برای سلامتی

آبرسانی بدن

هیدراته نگه داشتن بدن از مهمترین اعمالی می باشد که بایستی برای ایجاد احساس خوب انجام بدهید. تقریبا ۷۰ درصد از بدن را آب تشکیل می دهد به همین خاطر برای کارکرد خوب به مایعات احتیاج است. هیدراته شدن مناسب موجب بالا رفتن میزان متابولیسم، حذف سموم مختلف و فراهم کردن اکسیژن برای اندام های حیاتی بدن می باشد.

رفع سرماخوردگی و آنفولانزا

این نوشیدنی برای بهبودی علائم آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مفید می باشد. در صورت تمایل می توانید کمی زنجبیل را نیز به چای بیفزایید و آن را حدود ۳ الی ۴ مرتبه در روز مصرف نمایید. این نوع نوشیدنی نه تنها در رفع گلودرد کمک کننده بوده بلکه موجب تقویت سیستم دفاعی خواهد شد.

فواید مختلف چای لیمو برای سلامتی

تامین سلامتی دهان و دندان

در رفع و تسکین درد کمک کننده بوده چرا که روش درمانی بسیار مناسبی برای التهاب لثه می باشد. همچنین بوی بد دهان را از بین برده و باعث سفیدی رنگ آن ها شده و قسمت جداره های دهان را به طور کامل پاکسازی می کند. در واقع برای پاکسازی کل دهان گزینه مناسبی می باشد.

مفید برای کبد

کبد از مهمترین اعضای بدن به حساب می آید چرا که کارکرد متابولیکی آن در روند رشد و تکامل زندگی ضروری می باشد. چای لیمو در تولید آنزیم های مختلف کمک کننده بوده و کارکرد چنین اندام مهمی را سهولت می بخشد.

خاصیت آنتی اکسیدانی

چای لیمو دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان می باشد که برای تنظیم رادیکال های آزاد که موجب پیری و بعضی بیماری های سرطان زا می باشند گزینه مناسبی می باشد به همین خاطر می توان گفت عاملی موثر در جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف است.

مزایای چای لیمو برای سلامتی بدن

تقویت سیستم ایمنی

بهتر است بدانید وجود آهن در بدن موجب تقویت سیستم دفاعی می شود. تاثیرات مثبت آن در سیکل های سرماخوردگی کاملا شناخته شده است. استفاده روزانه از چای لیمو از ایجاد آنفولانزا پیشگیری کرده و آن را به کمترین سطح ممکن می رساند. داشتن یک سیستم ایمنی قوی سبب ایجاد سلامتی کامل می شود

پشتیبانی از هضم کردن غذا

اگر چای لیمو به طور مرتب پس از غذا استفاده شود در عمل هضم غذا کمک کننده بوده و کاکرد اندام روده را سهولت می بخشد. همچنین می توان گفت این نوشیدنی حاوی یک ماده قلیایی کننده بسیار موثر می باشد و موجب کم شدن میزان اسیدیته و نشانه های سوء هاضمه می شود. چای لیمو از ایجاد یبوست پیشگیری می کند و به شکل بهینه در دفع مواد اضافه کمک کننده می باشد.

مزایای فراوان چای لیمو

خاصیت ضدعفونی کنندگی

چای لیمو به خاطر دارا بودن خواص ضدعفونی کنندگی قادر به مبارزه با عفونت ها بوده و موجب بهبودی زخم های مختلف شده و بر روی زخم های کوچک نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سم زدایی بدن

این نوشیدنی دارای خاصیت پاکسازی بدن بوده و سموم مختلف را از بدن دفع می کند. وجود سموم مختلف در بدن باعث به وجود آمدن انواع بیماری ها و عفونت های مختلف می شود.

از بین بردن استرس و اضطراب

استرس در واقع از جمله عواملی اصلی بوده که موجب ایجاد سموم مختلف در خون می شود و مشکلاتی را در سلامتی روح و روان به وجود می آورد. این نوع چای در واقع با استفاده از پاکسازی خون فرد را فعال و کاملا سالم نگه می دارد.

مهمترین فواید چای لیمو

تسهیل در جذب آهن

به عبارت کلی می توان گفت چای باعث ایجاد اختلال در جذب آهن می شود ولی چای لیمو به دلیل دارا بودن ویتامین سی می تواند باعث افزایش جذب آهن گردد. به همین خاطر افزودن آب لیمو به چای می تواند این ویژگی نامناسب چای را خنثی سازد.

خاصیت ضد سرطانی

چای و لیمو هر دو دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می باشند. این ویژگی به دلیل وجود پلی فنول ها درون چای و مقادیر زیاد ویتامین سی موجود در لیمو می باشد. آنتی اکسیدان ها نه تنها از صدمه دیدن سلول های سالم ممانعت می کنند بلکه موجب مرگ سلول های ناسالم و پیشگیری از رشد سلول های سرطانی نیز می شوند.

کم کردن وزن

چای لیمو در کاهش وزن عامل موثری می باشد. لیمو به همراه عسل و آب متابولیسم بدن را بالا برده و موجب سوزاندن میزان کالری زیادی حتی در موقع استراحت می شود. این عمل در نتیجه بدن را مجبور به از بین بردن چربی اضافی در مدت طولانی کرده و به ویژه برای افرادی که رژیم لاغری سالم را به همراه ورزش انجام می دهند گزینه بسیار مناسبی برای کاهش وزن می باشد.

مهمترین خواص چای لیمو

در این مطلب مجموعه ای از انواع مزایا و خواص چای لیمو را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برای شما عزیزان سودمند و مفید بوده باشد. با بازدید از مطالب پیشین می توانید با فواید مصرف به لیمو و لیمو شیرین نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو