علت سرد شدن پاها چیست؟ و سردی پای شما نشانه کدام مشکل است؟

علت سرد شدن پاها چیست؟ و سردی پای شما نشانه کدام مشکل است؟


منبع: آرگا

107

1400/4/12

09:09


توجه داشته باشید که سرد شدن پاها در برخی از موارد ممکن است ناشی از بیماری باشد که به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را دلایل و علت سرد شدن پاها آشنا نماییم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که سرد شدن پاها معمولا وضعیت طبیعی است که در نتیجه سرمای هوا یا به علت اضطرابی و نگرانی روی می دهد. همچنین در سرما رگ های خونی پا و یا قسمت های دیگر بدن شما مانند بینی منقبض شده و در نتیجه آن در اثر سرما جریان خون در این منطق کاهش پیدا خواهد کرد.

آشنایی با علت سرد شدن پاها

همانطور که می دانید بسیاری از افراد تجربه سردی دست و پا و یا بی حس شدن آن ها در فصل زمستان را دارند اما باید بدانید که وجود دائمی این عارضه و یا سرد شدن انگشتان دست و پا در فصل گرما شاید نشانه ای بیماری باشد. اغلب مردم بسیاری از مواقع در زندگیشان سردی پا را حس کرده اند که برخی علل موقت و بی ضرر خواهند بود اما برخی دیگر می توانند نشان دهنده شرایط جدی تر مربوط به سلامتی را بازگو کنند. توجه داشته باشید که تجربه سردی پا از زمانی به زمان دیگر معمول و طبیعی است و به عبارتی تغییرات دما و همچنین تغییر در سلامتی و انتخاب شیوه زندگی برخی از شایع ترین علت های پای سرد هستند که تنظیم این عوامل معمولا به کاهش علائم کمک خواهد کرد. گاهی اوقات پوشیدن چند جفت جوراب هم باعث نمی شود تا سردی پاها از بین برود که این حالت می تواند نشانه ای از وجود بیماری های جدی در بدن باشد. توجه داشته باشید در صورتی که از وضعیت سلامت جسم خود مطمئن هستید سرد بودن پاها و حس سرما در آن ها نگران کننده نیست اما در برخی موارد وجود مشکلات جسمی، علت سرد بودن هیشگی پاها است.

دلیل و علت سردن شدن پاها

دلایل سرد بودن پاها:

همانطور که متوجه شدید سرد شدن پاها بسته به علل و دلایلی است که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

نحوه رفع سردی پاها

نوروپاتی دیابت:

اگرچه دیابت ممکن است باعث سرد شدن پا نشود اما برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ آسیب عصبی یا نروپاتی در پاهای خود احساس می کنند. این بیماری بیشتر در افرادی که دیابت نوع ۲ دارند مشاهده می شود به گونه ای که ۵۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است عصبی داشته باشند. در مقابل ۲۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ این آسیب عصبی می تواند اعصاب تشخیص دهنده درجه حرارت را مختل کرده و احساسات ناخوشایندی را ایجاد نماید.

تاثیر دیابت بر سردی پاها

تصلب شرایین:

توجه داشته باشید که تصلب شرایین بیماری است که باعث رسوب چربی در رگ های شما می شود و از جریان خون کافی در پاها جلو جلوگیری می کند و باعث گردش خون ضعیف خواهد شد که در نهایت وقتی خون گرم کافی به پای شما نرسد می تواند باعث سرد شدن پا شود. از عوامل خطر تصلبشرایین می توان به مواردی مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول بالا و ببری اشاره کرد.

آشنایی با بیماری های موثر بر سرمای پاها

گردش خون ضعیف:

بهتر است بدانید که برای افرادی که به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا هستند این بیماری همچنین می تواند باعث سرد شدن پاها گردد زیرا افراد مبتلا به دیابت به طور کلی گردش خون ضعیفی دارند و با گذشت زمان سطح بالای گلوکز خون مرتبط با دیابت می تواند باعث آسیب به مخاط رگ های خونی کوچک شود که منجر به باریک شدن و سخت شدن این عروق و کاهش جریان خون در پا می شود.

عوامل موثر در سرد شدن پاها

بیماری رینود:

در واقع بیماری رینود یک بیماری نادر و از علت های سرد شدن پاها است که باعث می شود رگ های خونی در دست و پاها هر زمان که احساس سرما یا استرس کنید باریک شوند. وقتی این اتفاق رخ می دهد خون قادر نخواهد بود به دست و پاها برسد و به همین خاطر ممکن است سفید یا آبی رنگ شوید و دست و پاهای شما نیز سردتر از آنچه که باید احساس می شوند. افرادی که در آب و هوای سردتر زندگی می کنند بیشتر به بیماری رینود مبتلا هستند. همچنین در زنان و افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند بیشتر دیده می شود. دقت داشته باشید که بیماری رینود چندان خطرناک نیست اما ممکن است تحریک کننده باشد.

ارتباط بیماری رینود بر سردی پاها

کم خونی:

به صراحت می توان گفت که کم خونی نوعی بیماری است که باعث می شود بدن شما کمتر از حد طبیعی گلبول قرمز تولید کند و علت آن می تواند کمبود آهن باشد زیرا آهن یک ماده معدنی ضروری برای تولید گلبول های قرمز خون است. همچنین این وضعیت می تواند به تعدادی از مشکلات مانند سرد شدن مزمن پا منجر شود و این به این دلیل است که در یک فرد کم خون مقدار گلبول های قرمز و هموگلوبین را کاهش پیدا کرده که مسئول انتقال اکسیژن به بدن خواهد بود.

چگونگی مبارزه با کم خونی

نوروپاتی محیطی:

توجه داشته باشید که علاوه بر نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی محیطی نیز وجود دارد که به هر بیماری که باعث آسیب عصبی در سیستم عصبی محیطی شما شود گفته می شود. سیستم عصبی محیطی از کلیه اعصاب بدن شما به جزء اعصاب مغز و نخاع تشکیل شده است. وظیفه آن ارسال سیگنال از مغز و نخاع به بقیه بدن شما است که علائم این بیماری اغلب ابتدا ظاهر می شود و بسیاری از افراد مبتلا به آن احساس سردی پا خواهند کرد. آن ها همچنین ممکن است احساس سوزن سوزن شدن، سوزش یا خارش در پاهای خود داشته باشند. بهتر است بدانید یکی از علل شایع نوروپاتی محیطی دیابت است که با این حال سایر عوامل مانند بیماری کبد، بیماری کلیوی و سابقه خانوادگی نیز ممکن است خطرساز باشند.

چگونگی مبارزه با سردی پاها

اضطراب:

دقت داشته باشید که از علت های سرد شدن پاها می توان به اضطراب اشاره کرد زیرا هنگام اضطراب بدن هورمون آدرنالین را آزاد می کند که آدرنالین علاوه بر اینکه بدن را به حالت جنگ یا پرواز سوق می دهد باعث می شود خون از قسمت های کم اهمیت بدن مانند دست و پا برای محافظت از اندام های اصلی شما دور گردد. این مشکل ممکن است باعث احساس سرما در دست ها و پاهای شما شود.

نحوه مبارزه با اضطراب

کم کاری تیروئید:

معمولا در این بیماری غده تیروئید میزان کافی هورمون ترشح نمی کند و در نتیجه بسیاری از سیستم های بدن عملکرد طبیعی خود را از دست می دهند. علائم این بیماری عمدتا خفیف هستند و به آهستگی ظاهر می شوند که در نهایت احتمال دارد با استرس یا فرآیند افزایش سن اشتباه گرفته شود. به طور کلی از علائم کم کاری تیروئید می توان به احساس سرما، خستگی، بالا رفتن وزن و مشکلات حافظه اشاره کرد. همچنین فرد در پوست خود احساس سرما، خشکی و حساسیت دارد که اغلب پزشکان این بیماری را با انجام تست خون تشخیص می دهند و با مصرف روزانه هورمون مصنوعی تیروئید درمان می کنند.

تاثیر غده تیروئید بر پاها

هیپرهیدروز:

این بیماری معمولا با عنوان تعرق یر طبیعی شناخته می شود که به طور معمول در دست و پاها اتفاق می افتد. به نظر تعرق زیاد نمی تواند با سرد شدن پاها ارتباط داشته باشد اما هیپرهیدروز فعالیت بیش از حد دستگاه عصبی سمپاتیک است و این عارضه تنگ شدن رگ ها را به دنبال خواهد داشت. به همین منظور در حالی که دست و پاها عرق می کنند خون در آن ها کمتر جریان یافته و باعث سرد شدنشان می شود.

علت سرد شدن پا ها

بهتر است بدانید که معمولا برای درمان این عارضه دارو تجویز خواهد شد و توصیه می شود که بدون تجویز پزشک متخصص و خودسرانه اقدام به مصرف داروهای مختلف نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو