طرز تهیه فطایر اسفناج

فطایر اسفناج , طرز تهیه فطایر اسفناج , دستور پخت فطایر اسفناج

فطایر اسفناج یک نوع پیراشکی محسوب می شود. بین فطایر از پنیر و سبزیجات و ادویه استفاده شده است. می توان از هر نوع ماده دیگری به دلخواه استفاده کرد و فطایر را تهیه نمود. در فطایر اسفناج همان طور که از نامش پیداست از اسفناج استفاده شده است. این فطایر ها مانند پیراشکی سبزیجات است و می توان به عنوان میان وعده یا عصرانه و در مهمانی ها به عنوان پیش غذا در کنار غذاهای دیگر، تهیه و سرو نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه فطایر اسفناج در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم فطایر اسفناج
آرد سفید۳ لیوان
آب گرمیک و یک چهارم لیوان
شکر۲ قاشق چای خوری
خمیر مایه فوریدو و نیم قاشق چای خوری
نمک۲ قاشق چای خوری
روغن زیتونیک چهارم لیوان
مواد میانی
اسفناج۵۰۰ گرم
جعفری یا گشنیز تازه خرد شدهیک چهارم
پیاز خرد شده۱ عدد
روغن زیتون۲ قاشق غذا خوری
آب لیمو (اختیاری)۲ قاشق غذا خوری
سماق۱ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه فطایر اسفناج

مرحله اول

برای تهیه فطایر خوشمزه با اسفناج در ابتدای کار، یک کاسه برداشته و آب گرم و شکر و خمیر مایه را در یک کاسه با هم مخلوط می کنیم. سپس کم کم و کنترل شده، آرد و نمک را الک کرده و به مواد اضافه می کنیم تا جایی که خمیر جمع شود.

مرحله دوم

سپس خمیر را روی سطح کار می گذاریم و ۵ دقیقه ورز می دهیم. روغن را کم کم به خمیر اضافه کرده و ورز می دهیم تا یک خمیر نرم و یک دستی بوجود آید. سپس خمیر را در یک کاسه چرب شده می گذاریم و روی آن را می پوشانیم.

طرز تهیه فطایر اسفناج

سپس به مدت ۹۰ دقیقه استراحت می دهیم تا حجم خمیر دو برابر شود. سپس خمیر استراحت شده را ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود. خمیر ها را به ۳۰ چانه مساوی تقسیم می کنیم. کف سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و چرب می کنیم.

مرحله چهارم

چانه های خمیر را روی آن می چینیم. روی آن را با پارچه نخی تمیز پوشانده و نیم ساعت دیگر استراحت می دهیم. در این فاصله، مواد میانی را تهیه می کنیم. برای این کار، اسفناج را شسته و خرد می کنیم و درون یک قابلمه می پزیم.

مرحله پنجم

اسفناج اگر تازه باشد نیازی به آب ندارد و با آب خودش پخته می شود. اسفناج ها را درون یک کاسه می ریزیم و می گذاریم تا خنک شود. پیاز را شسته و پوست می کنیم و به صورت خلالی ریز خرد می کنیم. سپس یک تابه بر می داریم.

طرز تهیه فطایر اسفناج

سپس با مقدار کمی روغن مایع روی حرارت قرار می دهیم تا روغن به خوبی داغ شود. پیاز ها را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود. از تابه خارج کرده و بعد از این که خنک شد، به اسفناج ها اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله، جعفری خرد شده و روغن زیتون و آب لیمو و سماق و نمک را به آن اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم. چانه هایی که استراحت کردند را دانه دانه با دست یا وردنه باز کرده و مقداری از مخلوط اسفناج را وسط خمیر می گذاریم.

مرحله هشتم

سپس دو لبه پایینی خمیر را به هم چسبانده و بعد لبه بالا را فیکس می کنیم تا به شکل مثلث در آید. در ادامه مثلث های خمیری را درون سینی فر قرار داده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که روی فطایر ها طلایی شود قرار می دهیم.

طرز تهیه فطایر اسفناج

دتوجه داشته باشید که باید فر را از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۲۲۰ درجه سانتیگراد روشن کنیم تا به خوبی گرم شود. سپس از فر خارج کرده و صبر می کنیم تا کمی از حرارت بیفتد، درون ظرف مناسب سرو قرار می دهیم و سرو می کنیم.