رانندگان تازه کار و مبتدی چه ماشینی بخرند ؟

رانندگان تازه کار و مبتدی چه ماشینی بخرند ؟


منبع: دلگرم

77

1400/4/13

11:41


رانندگان تازه کار و مبتدی چه ماشینی بخرند ؟

ماشین برای تازه کارها

قطعا خرید اولین خودرو می تواند یکی از لذت بخش ترین امور زندگی هر فردی باشد؛ اما ممکن است این کار لذت بخش به دلیل انجام یا انجام ندادن اموری تبدیل به یکی از بزرگ ترین اشتباهات افراد شود. بی تجربگی در امور خرید و فروش یک اتومبیل، از اصلی ترین دلایل رخ دادن بسیاری از اشتباهات متداول در معاملات خودرو ها است.از طرفی خودرو های مدرن امروزی با امکانات و شاخصه های فراوانی که دارند، باعث شده اند انتخاب هایمان کمی احساسی تر از گذشته شود.

بهترین خودروها برای تازه کارها در بازار ایران

وقتی برای اولین بار می خواهید رانندگی کنید، کاملاً منطقی است که با یک خودروی هاچ بک کوچک و با قابلیت مانور بالا شروع کنید تا بتوانید هم به راحتی پارک کنید و هم در تصادف احتمالی! ایمنی لازم را داشته باشید. در ادامه می خواهیم بهترین گزینه ها را برای رانندگانی معرفی کنیم که می خواهند برای اولین بار در پشت فرمان خودروی خودشان بنشینند.

1. پراید

اولین گزینه ای که در بازار خودرو ایران پیش روی رانندگان تازه کار قرار می گیرد، پراید است. خودرویی کوچک که تولیدش یک سال پیش متوقف شده و در بازار دست دوم و کارکرده هم با بدنه صندوقدار و هم با بدنه هاچبک موجود است. قیمت پایین خودرو، فراوانی و ارزانی قطعات و مصرف سوخت کم، این خودرو را به انتخاب اول تازه کارها تبدیل می کند. هر چند از نظر ایمنی حرف زیادی برای گفتن ندارد.

پراید برای تازه کارها

2. تیبا

چند سالی است که تیبا به خودرو آموزش رانندگی تبدیل شده و جای پراید را در آموزشگاه ها گرفته است. این خودرو هم مثل دیگر محصول سایپا، با دو بدنه تیبا سدان و تیبا هاچبک عرضه می شود اما شکل و شمایل بهتری دارد و موتورش هم قوی تر است. همچنین به دلیل استفاده از درها و ستون تقویت شده ایمنی بیشتری از پراید دارد. تیبا صندوقدار ارزان ترین خودرو صفر بازار است.

تیبا برای افراد ناشی و تازه کار

3. ساینا

اگر بودجه تان بیشتر از هزینه خرید تیبا باشد، می توانید سراغ ساینا بروید. این خودرو هم در همان کلاس تیبا قرار دارد و سدان کوچک محسوب می شود، البته از هم خانواده سایپایی خود زیباتر است و امکانات بیشتری دارد. ساینا G جدید مدل فول آپشن این خودرو است که به نمایشگر لمسی و دوربین عقب هم مجهز است و به کار رانندگان تازه کاری می آید که در پارک دوبل و دنده عقب مشکل دارند.

ساینا خودرویی برای افراد ناشی و تازه کار

4. کوییک

کوییک R از نظر ظاهری جذاب ترین خودرویی است که می تواند نظر تازه کارها را به خود جلب کند. بدنه هاچبک کوییک مثل سیتروئن C3 دو رنگ است و حالتی اسپرت دارد. هر چند مشخصات فنی این خودرو با ساینا و تیبا یکسان است. البته اگر کوییک R پلاس را بتوانید بخرید، برای دنده عقب و پارک دوبل می توانید از دوربین عقب استفاده کنید. هر چند قیمت مدل کوییک پلاس هاچبک کوچک سایپا کمی گران تر از مدل معمولی است.

از شرایطی که یک خودرو را به عنوان بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار مناسب می کند، می توان به روش رانندگی ساده خودرو، ایمنی بالای آن، ماکسیمم سرعت پایین نسبت به سایر خودروها و مواردی مشابه اشاره کرد. هر خودرویی که این ویژگی ها را داشته باشد، می تواند بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار باشد.

کوییک برای افراد تازه کار

کدام گزینه برای خرید اولین خودرو مناسب است؟

در هر صورت همانطور که گفته شد برای رسیدن به جواب این سوال که برای اولین بار چه ماشینی بخرم؟ همه چیز به آن خودرو بستگی ندارد؛ بلکه شرایط زندگی و اقتصادی خریدار و راننده آن هم مهم است. اینکه آن شخص تازه گواهینامه گرفته یا خیر؟ اینکه علی‌رغم تازه بودن گواهینامه‌اش از قبل تجربه زیادی در رانندگی دارد یا خیر؟ اینکه تابه حال پشت کدام فرمان و چه مدل و ساختی نشسته است؟

آیا با یک ماشین اتوماتیک آشناست؟ حتی اگر راننده با تجربه‌ای است، چقدر زمان می‌برد تا وقتی پشت فرمان یک ماشین جدید، مدل بالا و پیشرفته نشست بتواند در زودترین زمان ممکن با حس و حال و امکانات آن آشنا شود و به‌اصطلاح خودرو را به دست بگیرد و ماشین را از آن خود کند؟ بودجه این فرد ماشین اولی چقدر است و آیا می‌تواند از پس خرید و مخارج یک خودروی خارجی هم برآید؟

این‌ها چند نمونه سوالات مهمی است که قبل از خرید خودرو برای اولین بار باید جواب‌های خوبی در موردشان داشته باشید. اما در حالت کلی پیشنهاد می‌شود به‌عنوان ماشین اول فعلاً از موارد گران و خارجی فاصله بگیرید؛ تمام بودجه خود را صرف خرید آن خودرویی که مد نظر گرفته‌اید نکنید و کمی از پول خود را برای پوشش دادن به خرج‌های منطقی و طبیعی پیش روی یک خودروی اول، یعنی اتفاقاتی مثل خط افتادن، تصادفات احتمالی و … کنار بگذارید.

ضمن اینکه به این نکته هم دقت کنید که قرار است تا چند وقت و احتمالاً چند سال پشت فرمان آن ماشین بنشینید؛ پس رنگ و چهره آن را هم در نظر داشته باشید و موردی را انتخاب کنید که برایتان به این زودی‌ها تکراری نشود و آن را دوست داشته باشید. از طرف دیگر نیز خرید یک ماشین شاسی‌بلند و اتوماتیک به دلیل سختی در پارک و تعویض دنده و رانندگی نسبت به دیگر کلاس‌ها، برای اولین ماشین توصیه نمی‌شود.

راهنمایی و رانندگی/قوانین راهنمایی و رانندگی


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو