چگونه رفتار کنیم تا آسیبی از حیوانات نبینیم؟

78

1400/4/21

16:26


در مناطق بومی بیماری سالک، نصب توری به پنجره‌ها، استفاده از پشه‌بند بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به سالک اهمیت زیادی دارد. همچنین پوشیدن لباس‌های پوشیده و روشن نیز دورکننده حشرات است.

چگونه رفتار کنیم تا آسیبی از حیوانات نبینیم؟

به گزارش بهداشت نیوز، مهدی دلاوری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار کرد: سالک، یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است که به صورت زخم پوستی دیده می‌شود. زباله محل تکثیر پشه و جلب موش و سگ به محیط مسکونی است که یک راهکار برای مقابله با حمله سالک، دفع زباله به طور بهداشتی است.

وی افزود: در مناطق بومی بیماری سالک، نصب توری به پنجره‌ها، استفاده از پشه‌بند بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به سالک اهمیت زیادی دارد. همچنین پوشیدن لباس‌های پوشیده و روشن نیز دورکننده حشرات است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، افزود: بیماری هاری از طریق حیوان گزیدگی به انسان منتقل می‌شود، بنابراین از آزار و تحریک حیوانات پرهیز کنید چون در صورت حمله و بروز حیوان گزیدگی، احتمال ابتلا به هاری در افراد وجود دارد. هرگونه تغییر در رفتار و عادت‌های حیوانات خانگی به ویژه بروز رفتارهای تهاجمی، مشکوک به بیماری هاری است.

دلاوری در مورد راهکارهای پیشگیری از گزیدگی حیوانات، تصریح کرد: از تماس کودکان با حیوانات جلوگیری کنید و در صورت نگهداری سگ و گربه، نسبت به واکسیناسیون آنها در زمان مشخص اقدام کنید. ضمن اینکه با قلاده گذاری و مهار سگ‌ها می‌توان از صدمه به مردم پیشگیری کرد.

وی تأکید کرد: در صورت بروز هر گونه حیوان گزیدگی جراحت حاصل را با آب و صابون به مدت ۱۵ دقیقه شستشو داده و جهت دریافت خدمات پیشگیری از هاری به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مورد بیماری‌های ناشی از خرید دام زنده گفت: خرید دام زنده و ذبح آن باید در مراکز تحت نظارت اداره دامپزشکی انجام شود و برای حفظ سلامت خود و دیگر شهروندان، دام را در منزل و معابر عمومی ذبح نکنید.

دلاوری تصریح کرد: دام‌هایی که علائم بیماری و ناخوشی دارند را به هیچ وجه ذبح و مصرف نکنید و از خرید گوشت در معابر و جاده‌ها خودداری شود و جگر خام و گوشت‌های نیم‌پز مصرف نشود.

وی مارگزیدگی را یکی از بیماری‌های ناشی از نزدیکی انسان با دام خواند و افزود: برای پیشگیری از مار گزیدگی نسبت به نوسازی خانه‌های قدیمی اقدام کنید و  نخاله‌های ساختمانی را در منزل نگهداری نکنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تأکید کرد: شهروندان ساکن در مناطق مار و عقرب خیز، برای پوشیدن لباس و کفش احتیاط داشته باشند و از تخت‌های بلند و پایه‌دار استفاده کنند و پایه‌های تخت را در قوطی یا ظرف آب قرار دهند.

دلاوری گفت: در زمان حضور در طبیعت از فرو بردن دست در لانه پرندگان جلوگیری کنید و کشاورزان و کارگران شاغل در کشتزارها از دستکش ضخیم استفاده و هنگام بیرون آوردن میوه از صندوق احتیاط لازم را انجام دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، افزود: در صورت گزش توسط مار و عقرب ضمن حفظ آرامش خود، محل گزش را با آب و صابون شستشو داده و با پارچه تمیز بپوشانید. به علت ایجاد تورم در ناحیه گزش وسایلی مانند انگشتر و ساعت را خارج کرده و به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

وی تأکید کرد: هنگام گردش در جنگل، پارک یـا کوهـستان کـه امکان زیستگاه مار و عقرب است، نباید کوله‌پشتی و لباس‌ها را روی زمین رها کرد و زمان پوشیدن کفش و لباس، باید داخل آن‌ها را به دقت جستجو کرد. شهروندان بـا پوشـیدن کفش‌های مناسب مانند چکمه و پوتین و جوراب‌های ضخیم از خود محافظت کنند.

دلاوری گفت: هنگام طبیعت‌گردی از دست بردن زیر توده سنگ یا علـف خودداری کنید، زیرا در بسیاری موارد، آشیانه مارها در این نوع مکان‌ها قرار دارد. همچنین پیش از ورود به مکان‌های خنک و سایه‌دار، مانند شکاف کوه‌ها، غارها، نشستن روی سنگ کنار چشمه‌ها و زیـر شاخه درختان، باید از نبود مار مطمئن شوید.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو