کاخ مروارید یا قصر شمس با معماری منحصر به فرد

کاخ مروارید یا قصر شمس با معماری منحصر به فرد


منبع: آرگا

101

1400/4/24

10:11


کاخ مروارید یا همان کاخ شمس یکی از کاخ های تاریخی ایرانی با معماری منحصر به فرد مدرن و مجهز می باشد که قدمت آن به دوران پهلوی می رسد. این کاخ محل زندگی شمس پهلوی بوده است که در ادامه شما را بیشتر با آن آشنا خواهیم ساخت.

همانطور که در مطالب قبلی اختصاص داده شده به کاخ نیاوران ایران و کاخ ورسای فرانسه گفته شد، کاخ ها از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری هر شهر و کشوری محسوب می شوند. بله در ادامه سخن خود باید اضافه کنیم که کاخ مروارید نیز یکی دیگر از کاخ های تاریخی کشورمان ایران است که متعلق به دوران پهلوی می باشد. برای آشنایی بیشتر همراه آرگا باشید.

کاخ شمس یکی از کاخ ها و یا بیانی جاذبه ها و مکان های دیدنی کرج در استان البرز به شمار می رود که در واقع محل زندگی شمس پهلوی و خانواده اش بوده است. دلیل ساخت کاخ در این منطقه وجود آب و هوای سالم آن و مریضی آسم شمس بود. این اثر تاریخی تا دهه ۷۰ سالم بود ولی پس از آن با وجود اینکه همچنان پابرجا می باشد, نیازمند مرمت است.

آشنایی با قصر مروارید واقع در استان البرز

آشنایی با کاخ مروارید

در استان البرز، مهر شهر کرج، در انتهای خیابان ارم قصر تاریخی مروارید واقع شده است که در دوران حکومت محمدرضا شاه و بعد از احداث این قصر بلواری دارای ۴ باند، همچنین ناحیه ای ویلایی جهت شهروندان در ۳ فاز نزدیک این بنا ایجاد گردید که مهر شهر نامگذاری شد. پیش از دهه ۱۳۴۰ شمسی این ناحیه متشکل از تعدادی آبادی از جمله «حسین آباد» بود که کاخ شمس در این آبادی قرار گرفته بود.

کاخ شمس  یا مروارید نمونه ای عالی و بی نظیر از معماری قرن ۲۰ ام در کشور ایران و از جمله آثار تاریخی برجای مانده از کرج به شمار می رود. این بنا بعد از دهه ها چکه آب به بتن در بنای اصلی و از بین رفتن گنبدهای محافظ، در حال مرمت بوده و فقط جهت در زمان مناسبت هایی ویژه مجوز برای ورود و بازدید داده می گردد.

آشنایی با قصر مروارید ایران و تهران

این کاخ دارای زیر ساخت ۲۵۰۰ متر مربعی در سال ۱۳۴۵ – ۱۳۴۷ به وسیله ی معماری آمریکایی به نام «وسلی پیترز» و همچنین «بنیاد فرانک لوید رایت» شبیه سفره ماهی با صدف در برگرفته بنا گردید. زمینی که برای این منظور مورد استفاده قرار گرفت دارای ۱۱۱ هکتار بود که مبلغ به کار رفته ۱ میلیون دلار بود. گفته می شود علاوه بر سکونت و زندگی شمس، وی در این قصر میزبان مهمان های خارجی و داخلی خود بود.

کاخ مروارید یکی از جاذبه های تاریخی تهران

قسمت های مختلف قصر مروارید

این کاخ تاریخی متشکل از بخش های گوناگونی همچون دفتر ویژه شمس، سالن پذیرایی، تالار طلایی بار، گنبد کوچک و بزرگ، دالان های کم عرض، تالار تئاتر و سینما (با ظرفیت ۹۹ نفره)، دفاتر اداری و کاری، تزیینات کلیسایی، پله های دارای شیب، اتاق های خواب و ناهارخوری، سالن بیلیارد، منطقه محافظت از پرندگان، آب نما، پنجره های طاق دار، استخر آب و از همه مهم تر اتاق صدف که تزیینات گوناگونی به ویژه از نمای خارجی که به شکل حلزونی را شامل می شود.

آشنایی با کاخ مروارید و معماری منحصر به فردش

کاخ شمس متعلق به دوران پهلوی

معماری بی نظیر قصر مروارید

سقف این بنا به شکل حلزونی (مارپیچ) و دارای نورگیرهایی مختلف و شبیه دانه های مروارید می باشد. و اما در طراحی خارجی قصر از سه سمت توسط یک دریاچه کوچک محاصره شده است که همین موضوع یکی از مزایای معماری آن محسوب می شود.

طراحی و معماری این کاخ قسمتی از معماری مدرن را شامل می شود که متاثر از روش طراحی «فرانک لوید رایت» یکی از معروف ترین طراحان آمریکایی است که از طرف یکی از شاگردهای ایرانی او به اسم عامری اجرا شده است.

کاخ شمس از نظر شاخصه های فنی از بسیاری کاخ های ایرانی و همچنین تهرانی در سطح بالایی قرار دارد. رنگ آمیزی و طراحی فنون احداث این کاخ می باشد که در واقع در ساخت آن به هیچ وجه شاهد مبادی معماری ایرانی نخواهید بود، زیرا سازنده و طراح آن غیر ایرانی است.

آشنایی با قصر مروارید واقع در مهرشهر البرز

مرمت و بازسازی قصر مروارید

طبق دستور دادگاه ایران در ۷ / ۲ / ۱۳۹۳ مساحتی ۲۷ هکتاری معادل ۳۰% از کاخ به سازمان میراث فرهنگی و توریستی البرز تعلق گرفت تا مورد بازسازی قرار گیرد، ولی سند فضای سبز مربوطه به اسم میراث فرهنگی برای این واگذاری نگردید. طبق برآورد مسئول های سازمان میراث فرهنگی تقریبا ۲۰۰ میلیارد تومان جهت بازسازی این بنا لازم می باشد تا شکل نخستین خود تغییر کرده و درب های آن بر روی عموم مردم باز شود. البته گاها در این قصر نمایشگاهها و برنامه های فرهنگی برگزار می گردد. با تمامی این توصیف ها سقف کاخ در حال بازسازی می باشد.

آشنایی با کاخ تاریخی مروارید

این کاخ از سه سمت توسط یک دریاچه کوچک محاصره شده است که همین موضوع یکی از مزایای معماری آن محسوب می شود.  عمق دریاچه به صورتی است که می توانید در آن قایقرانی نمایید.

نورپردازی و روشنایی بخشی در این کاخ غیر از نورگیرهای زیاد، با استفاده از لوسترها و لامپ های سقفی انجام شده است. با توجه به اینکه رویه ها و لایه هایی کار رفته بسیاری در این کاخ از جنس شیشه می باشد که نور را منعکس ساخته و به این صورت روشنایی را دوبرابر می نماید.

معرفی قصر مروارید با شکلی خارق العاده

در این مطلب اختصاص یافته به گردشگری شما عزیزان را با کاخ مروارید یا همان کاخ شمس یکی از کاخ های تاریخی کرج، متعلق به دوران حکومت پهلوی آشنا ساختیم، به این دلیل کاخ شمس نیز نامیده می شود که محل اقامت شمس پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی بوده است. امیدواریم از مطالعه این مطالب نهایت استفاده و بهره را برده باشید و از اینکه تا این لحظه همراه ما بودید, سپاسگزاریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو