یادگیری ترکی استانبولی در آموزشگاه زبان ایرانمهر

منبع: ساتین

103

1398/4/31

19:59


اهمیت یادگیری زبان ترکی استانبولی

شاید از نظر شما زبان ترکی استانبولی نسبت به زبان فرانسه، انگلیسی و آلمانی از اهمیت کمتری برخوردار باشد. اما حقیقت چیز دیگری است و اگر کمی راجع به تاریخ و کاربرد این زبان بدانید، نظرتان فرق خواهد کرد.

قبل از هر چیز باید بگویم که این زبان، زبانی Turkic (تورکیک) است و ترکی استانبولی همان ترکی‌ای نیست که مردم آذربایجان غربی و شرقی کشورمان به آن زبان صحبت می‌کنند. زبان Turkic دربردارنده‌ی تعداد زیادی از زبان‌های مرتبط به زبان ترکی است و زبان ترکی استانبولی یکی از آن‌هاست.

این زبان مثل زبان فنلاندی و مجارستانی، به شاخه‌ی Altay از خانواده‌ی Ural-Altaic تعلق دارد. مردم کشورهای زیادی به این زبان صحبت می‌کنند و شما احتمالا فقط راجع به کشور ترکیه می‌دانید. اما تقریبا ۸۰ میلیون نفر در دنیا به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها در خارج از کشور ترکیه اقامت دارند. برای مثال ده درصد مردم کشور بلغارستان، مقدونیه، آلمان، بریتانیا و قبرس شمالی ترک زبان‌ هستند و عطر کباب ترکی را در سراسر خیابان‌ها‌‌ی این کشورها می‌توانید حس کنید.

بنابراین با یادگیری زبان ترکی استانبولی می‌توانید با یک اسلحه‌ی قوی از مقدونیه تا چین، از آذربایجان تا قزاقستان، تاتارستان، ترکمنستان و ازبکستان سفر کنید و به راحتی با ترک‌زبان‌های دیگر در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید. (البته ترکیه که جای خود دارد).

نکته‌ای که در اینجا باید مطرح کنم این است که مردم این کشورها صرفا به زبان ترکی استانبولی صحبت نمی‌کنند و همانطور که گفتم، زبان آن‌ها از زبان تورکیک گرفته شده است. پس آن‌ها با گویش‌های مختلفی از زبان ترکی با یکدیگر صحبت می‌کنند. البته مردم این کشورها معمولا زبان یکدیگر را متوجه می‌شوند و به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند. در کل، زبان تورکیک به مجموعه‌ای از زبان‌های ترکی اشاره می‌کند که در کشورهای مختلف و بر اساس مناطق مختلف جغرافیایی صحبت می‌شوند.

جالب اینجاست که حتی ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان زبان ترکی استانبولی را به عنوان زبان دوم انتخاب کرده و به آن صحبت می‌کنند. در مقایسه با سایر زبان‌ها، این رقم چندان بزرگی نیست اما اگر قصد مهاجرت یا سفر به کشورهای کم هزینه‌تر و ارزان‌تر مثل ترکیه و سایر کشورهای ترک زبان را داشته باشید، طبیعتا یادگیری این زبان از ضروری‌ترین اقدامات شما خواهد شد.

ترکی استانبولی آموزشگاه زبان

خصوصیات زبان ترکی استانبولی

جالب است بدانید با اینکه کشور ترکیه کنار ایران و کشورهای عرب زبان قرار گرفته ولی الفبای زبان این کشور لاتین است و اگر قبل از این به زبان انگلیسی یا یکی از زبان‌های لاتین مسلط هستید، نیازی نیست که حروف جدیدتری بیاموزید.

یکی دیگر از خصوصیات برجسته در این زبان، منحصر به فرد بودن آن است. در زبان ترکی استانبولی لغات قرضی به سختی پیدا می‌شود؛ چون در سال ۱۹۲۸ بسیاری از کلمات خارجی و دخیل در این زبان حذف و ساختار آن به ساختاری منحصر به فرد و بی همتا تبدیل شده است. در مجموع حدود ۱۳ فعل بی‌قاعده در این زبان وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی خلوص آن است.

مکالمه ترکی استانبولی کار سختی نیست. البته برخی از حروف لاتین در آن به شکل متفاوتی تلفظ می‌شود و ممکن است شما را گمراه کند. اما زبان ترکی استانبولی، زبانی آوایی است و به همین دلیل یادگیری آن نسبتا آسان است. در حقیقت یکی از ویژگی‌های جالبی که هر زبان‌آموزی را به یادگیری زبان ترکی استانبولی تشویق می‌کند این است که هرکسی بدون اینکه معنی یک کلمه را بداند، می‌تواند آن را به راحتی بخواند.

نکته‌ی دیگری که باید راجع به این زبان بدانید، این است که زبان ترکی استانبولی یک زبان پیوندی است. منظور از زبان پیوندی این است که پسوند به ریشه‌ی فعل متصل می‌شوند تا معنی گرامری مشخصی تولید کنند. برای مثال کلمه‌ی Teşkilatlandırıldıklarından به تنهایی به معنای «Because of their having been organized» است.

روش‌های یادگیری زبان ترکی استانبولی

برای یادگیری هر زبانی میلیون‌ها مطلب، کتاب، وبسایت و ویدیوی آموزشی وجود دارد که طبیعتا این موضوع راجع به زبان ترکی استانبولی نیز صدق می‌کند. علاوه بر این آموزشگاه‌های مختلفی نیز جهت آموزش این زبان خوش آهنگ و پرکاربرد کلاس‌هایی ارائه می‌دهند. در این میان، شما باید بهترین و سازمانی‌ترین سیستم آموزشی را انتخاب کرده و برای شروع، در آموزشگاه زبان قدرتمندی ثبت نام کنید. در این راستا ما به شما آموزشگاه زبان ایرانمهر را پیشنهاد می‌کنیم.

موسسه زبان ایرانمهر زبان ترکی استانبولی را در طول مدت ۹ ترم و با به کارگیری روش HIT IT‌ تدریس می‌کند. همچنین با در نظر گرفتن درگیری‌ها و مشغله‌ی زندگی بزرگسالان، یک برنامه‌ی درسی منظم و فشرده را ارائه می‌کند تا به کمک آن امکان یادگیری این زبان برای افراد شاغل نیز مهیا گردد. بنابراین در آموزشگاه زبان ایرانمهر می‌توانید در هر سن و شرایطی به یادگیری زبان ترکی استانبولی بپردازید.

یکی از نکات مثبتی که در کلاس‌های این مجموعه رعایت می‌شود، حضور تعداد کمی از زبان‌آموزان است. هر دوره حداکثر ۱۰ شرکت‌کننده دارد که همین تعداد کم به شما در یادگیری موثر‌تر و قوی‌تر این زبان کمک می‌کند.

از آنجا که زبان‌آموزان با اهداف مختلفی در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند و به یادگیری زبان ترکی استانبولی می‌پردازند؛ آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز بر اساس همین اهداف بنا شده و حین تدریس شما را با فرهنگ، آداب و رسوم، غذاها، تجارت و … در این کشور آشنا می‌کند.

برنامه‌ی آموزشی این کلاس‌ها بر مبنای تقویت هر چهار مهارت اصلی یعنی شنیدن، درک مطلب، نوشتن و مکالمه طراحی شده تا شما را در رسیدن به سطح پیشرفته (C1) یاری کند.

این آموزشگاه جهت تدریس کتاب‌هایی را انتخاب کرده که با کلامی ساده و ملموس به تدریس انواع نکات در این زبان می‌پردازد. با این کتاب‌ها یک سی‌دی آموزشی هم ارائه می‌شود که محتوای آن‌ها شامل فایل‌های صوتی جهت تقویت مهارت‌ شنیدن و مکالمه است.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی یا شغلی به کشور ترکیه را داشته باشید، اساتید ایرانمهر به شما نحوه‌ی صحیح مصاحبه در سفارت را آموزش می‌دهند تا درصد پذیرش ویزای شما بالاتر برود.

علاوه بر این سیستم آموزشی هدفمند، آموزشگاه زبان ایرانمهر برگذارکننده‌ی آزمون رسمی TÖMER‌ است. این آزمون جهت سنجش مهارت‌های شما در زبان ترکی استانبولی برگزار می‌شود. این آزمون در دو مرحله‌ی شفاهی و کتبی اجرا شده و هر چهار مهارت شما را در زبان ترکی استانبولی می‌سنجد.

با شرکت در این آزمون، مدرکی اخذ می‌کنید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک فراوانی می‌کند. چه بخواهید در ایران به عنوان مدرس یا مترجم زبان ترکی استانبولی مشغول به کار شوید، چه بخواهید به مهاجرت شغلی یا تحصیلی بپردازید؛ داشتن گواهی آزمون TÖMER کمک می‌کند تا با رزومه‌ی علمی قوی‌تری پا پیش گذاشته و توسط کارفرما یا سفارت پذیرفته شوید.

پس بدون نگرانی راجع به دغدغه‌های شغلی یا تحصیلی خود، به آموزشگاه زبان ایرانمهر سر بزنید و برای یادگیری این زبان در کلاس‌های آن ثبت نام کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو