داشتن الگو برای کودکان با استفاده از دفتر شطرنجی

داشتن الگو برای کودکان با استفاده از دفتر شطرنجی


منبع: بیتوته

1,490

1400/5/4

10:00


داشتن الگو برای کودکان با استفاده از دفتر شطرنجی



دفتر شطرنجی, دفتر شطرنجی برای چیست, الگو دفتر شطرنجی

دفتر شطرنجی

 

الگو دفتر شطرنجی 

داشتن الگو یکی از مهم‌ترین پایه‌های یادگیری در ریاضیات، طراحی، موسیقی و خیلی از علم ها و هنرهای دیگر است. دفتر شطرنجی با آموزش و طراحی تمرینات گوناگون در رابطه با شناخت الگوها و همینطور کامل کننده آموزش های ریاضی و یا سرمشق های کودکان پیش دبستانی و اول دبستان است.

دفتر شطرنجی ویژه یک رده سنی و اشخاص خاص نیست، در همه سنین میتوان از دفتر شطرنجی استفاده کرد، حتی بچه های کوچکتر.

 

دفتر شطرنجی چیست؟

مجموعه‌ای گردهم آمده و صحافی شده از ورق‌های شطرنجی، دفتر شطرنجی را تشکیل می‌دهد. ورق یا کاغذ شطرنجی با نام‌هایی دیگر چون کاغذ رسم، کاغذ مختصات، کاغذ شبکه‌ای و ... شناخته می‌شود.

 

برگ‌های دفتر شطرنجی دارای خط های ظریف است که یک شبکه منظم را تشکیل می‌دهند. این خط ها نوعی راهنما برای رسم نمودارها، منحنی‌ها و داده‌های تجربی محسوب می شوند و کاربردشان در آموزش مباحث ریاضی، مهندسی و آزمایشگاهی است.

 

دفتر شطرنجی, دفتر شطرنجی برای چیست,الگو دفتر شطرنجی

دفتر شطرنجی برای چیست

 

کاربردهای دفتر شطرنجی 

در جواب به این پرسش که دفتر شطرنجی برای چیست باید گفت یکی از مهم‌ترین کاربردهای دفتر شطرنجی مربوط به کار رشته‌های مختلف مهندسی و نقشه‌کشی است. 

 

کاربرد دفتر شطرنجی بری الگوکشی

از دیگر کاربردهای متداول دفتر شطرنجی در بعضی از الگوکشی‌ها است. به طور مثال در بعضی از متدهای خیاطی از این دفتر برای کشیدن الگوهای لباس، بسیار استفاده می‌شود.

 

کاربرد دفتر شطرنجی در قالیبافی

در کشیدن نقشه قالی از کاغذ یا دفتر شطرنجی استفاده می‌شود. مقیاس‌ خانه‌ها برای استفاده به این منظور، بسیار ریز (معمولا یک میلی‌متر) است.

 

در طراحی و نقاشی استفاده از کاغذ و دفتر شطرنجی برای چیست؟

در رشته‌های هنری مثل طراحی و نقاشی از کاغذ یا دفتر شطرنجی استفاده می‌شود. برای مثال به مبتدیان توصیه می‌شود در آغاز کار در ترسیم‌هایی که دارای مدل عکس است، از کاغذ شطرنجی استفاده کنند.

 

دفتر شطرنجی, دفتر شطرنجی برای چیست,کاربردهای دفتر شطرنج

کاربردهای دفتر شطرنجی

 

علاوه بر الگوهای آماده، در انتهای دفتر هم چند صفحه‌ی شطرنجی خالی گذاشته شده است تا دانش آموز بتواند با خلاقیت خود یا با پیشنهاد مربی الگوهای جدیدی به وجود آورد. از این مجموعه می‌توان برای آموزش مفهوم الگو به کودکان پیش‌دبستانی و بچه‌های کوچک‌تر نیز استفاده کرد.

 

همینطور این نکته را باید درمورد دفتر شطرنجی بدانید که دفتر شطرنجی یک دفتر تمرینی است که برای تقویت مهارت دست ورزی، تقویت حافظه، برقراری ارتباط و شناخت رنگ ها، تقویت و هماهنگی ارتباط چشم و دست، آشنایی کودک با مفهوم فضا و حدود کادر برای کودکان طراحی شده است.

 

کودکی که مهارت های دست ورزی را یاد گرفته در سنین پیش از دبستان دیگر مشکل چگونگی مداد در دست گرفتن را ندارد و بهتر می تواند نوشتن را شروع کند.

 

دفتر شطرنجی, دفتر شطرنجی برای چیست, الگو دفتر شطرنجی

استفاده از کاغذ و دفتر شطرنجی

 

کار با دفتر شطرنجی در تقویت فعالیت های بینایی، درکی، حرکتی و همینطور در رشد مهارت های نوشتاری کودکان اثر زیادی دارد.

 

میتوان الگوها و فعالیت ها را در دفتر شطرنجی برای کودک از سطح مبتدی و راحت آغاز کنید و با توجه به توانایی و پیشرفت کودک کم کم سطح الگوها و فعالیت ها را به دشوار تغییر دهید. کودک خود درمی‌یابد که به دنبال این الگوها باید هدف های خاص و ویژه ای را دنبال کند. مثل مفاهیم ریاضی یا تفاوت رنگ ها.

 

تکرار الگوهای هندسی در دفتر شطرنجی سبب می شود که کودک در دوران پیش دبستانی تا پایه ریاضی در سال های آینده قدرتمند گردد. الگویابی و دنبال کردن الگو مهارت حل مسئله را در کودک تقویت می‌کند. 

 

با دیدن هر الگو و طرح کودک باید به دنبال یک منطق میان رابطه مراحل تکرار شونده بگردد و با رسیدن به فرمول الگو ادامه روند کار را کامل کند و به رابطه ها پی ببرد این کار سبب می شود تفکر انتقادی در او تقویت گردد.

 

با این دفتر تمرینی در کنار آموزش، پیدا کردن الگو مهارت حرکتی ظریف و توانایی نوشتن در کودک شکل می‌گیرد. مفاهیم شناختی اولیه مانند رنگ، شمارش و رعایت فاصله را یاد می‌گیرد که مقدمه‌ای برای آغاز سال تحصیلی ابتدایی و تمرین نوشتن است.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو