چگونگی پرورش گوجی بری و زمان مناسب کاشت آن

چگونگی پرورش گوجی بری و زمان مناسب کاشت آن


منبع: آرگا

88

1400/5/9

14:09


به صراحت می توان گفت که کاشت و پرورش گوجی بری چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با اصول و روش های آن به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی گوجی بری میوه ای کوچک و بومی کشور چین می باشد که به واسطه ارزش غذایی بالایی که دارد بسیار محبوب خواهد بود و همچنین پرورش این میوه کمیاب و گران قیمت به خاطر غنی بودن از مواد غذایی مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با چگونگی پرورش گوجی بری

بهتر است بدانید که گیاه گوجی بری در واقع بومی مناطق هیمالیا می باشد که میوه های خوراکی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، آمینو اسید، مواد معدنی و پروتئینی ضروری تولید می کند و افرادی که مشتاق به استفاده از این میوه های سالم هستند می توانند با کاشت آن سرمایه خود را ذخیره کنند.

شکل ظاهری این گیاه به صورت درختچه است و در فصول سرد سال به خوبی دوام می آورد و برای میوه دادن نیز ۲ سال زمان نیاز دارد. دقت داشته باشید که کاشت گیاه گوجی بری نیاز به داشتن و صبر و آگاهی خواهد داشت. در واقع گوجی بری که از خانواده تمشک ها به شمار می آید از جمله بذوری است که شما به راحتی می توانید در فضای باغچه منزل یا حتی در گلدان کشت نمایی و از مشاهده رشد و میه دهی آن نهایت لذت را ببرید.

چگونگی پرورش گوجی بری

به صراحت می توان گفت که دلیل محبوبیت این گیاه به خاطر میوه های سالم و ارزش غذایی بالای آن است و افرادی که علاقه مند به استفاده از میوه های سالم و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، آمینو اسید، پروتئین و مواد معدنی هستند توصیه می شود با کاشت و پرورش آن به خواص گوجی بری دست پیدا کنند.

زمان ایده آل برای کاشت بذور:

توجه داشته باشید که گیاه گوجی بری در تمام مناطق کشور به جز مناطق گرمسیر جنوب کشور قابل کشت و محصول دهی می باشد و یکی از ویژگی های مهم و جالب آن توانایی تحمل سرمای منفی ۴۷ درجه سانتی گراد است. می توانید در تمامی فصول سال اقدام به کاشت و پرورش گوجی بری بکنید اما بهترین زمان انجام اینکار نیمه دوم سال خواهد بود.

همچنین گل های درخت گوجی بری معمولا در خرداد ماه و اوایل ماه تیر پدیدار می شوند و سپس گل ها بعد از گذشت مدت زمان ۴۵ الی ۸۵ روز تبدیل به میوه خواهند شد و می توانید عملیات برداشت را انجام دهید.

زمان مناسب برای کاشت گوجی بری

دستورالعمل کاشت:

برای کاشت بذور گوجی بری بهتر است آن ها را از قبل به مدت ۳ الی ۴ ساعت درون آب بخیسانید و سپس هر عدد بذر را درون یک لیوان یا در سینی نشا بکارید. می توانید به منظور جلوگیزی از تبخیر آب روی بستر کشت را با نایلون شفاف بپوشانید و به محض مشاهده اولین جوانه ها پوشش نایلونی را بردارید.

توصیه می شود که محیط کشت را روشن اما به دور از نور مستقیم خورشید در نظر بگیرید و همچنین بازه دمایی محیط را بین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید زیرا در این شرایط بذر ها در مدت زمان ۷ الی ۱۰ روز جوانه خواهند زد. وقتی که بذر ها جوانه زدند و دارای ۲ الی ۳ برگ حقیقی شدند می توانید نشاها را به گلدان بزرگ تر انتقال دهید تا سرعت رویش آن ها دوچندان شود.

زمانی که ارتفاع نشا های کاشته شده به ۱۰ سانتی متر رسید باید عملیات مقاوم سازی را انجام دهید و زمانی که نشاها از ارتفاع ۳۰ سانتی متر عبور کردند سر نهال ها را با قیچی قطع کنید تا رشد عرضی آن ها تقویت شود. همچنین می توانید برای صاف نگه داشتن نهال ها از قیم استفاده نمایید.

توجه داشته باشید زمانی که ارتفاع نهال های گوجی بری به ۶۰ سانتی متر رسید باید مجددا سر آن ها را با قیچی باغبانی برش دهید و چندین شاخه دراز شده را انتخاب و هرس نمایید که در غیر اینصورت نهال به صورت تک شاخه رشد خواهد کرد. لازم است بدانید که بذور گوجه بری پس از تبدیل شدن به بوته تا رسیدن به مرحله نهال حدودا ۲ سال زمان می برد.

دستورالعمل کاشت گوجی بری

شرایط مورد نیاز برای پرورش گوجی بری:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گوجی بری پرداخته ایم:

خاک مناسب:

معمولا گوجی بری در ترکیبی از خاک گلدان و مواد آلی به خوبی رشد می کند و چنانچه خاک بستر زهکشی مناسبی نداشته باشد بایستی ورمیکولیت یا پرلیت به آن اضافه نمایید زیرا داشتن زهکشی مناسب برای سلامت ریشه ها ضروری خواهد بود. معمولا به جای کود به منظور تامین مواد مغذی خاک از کمپوست و کود حیوانی نیز استفاده می کنند.

هتر است بدانید که مواد آلی حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه گوجی بری است و کود های شیمیایی نیز می توانند اکولوژی خاک را بر هم بزنند. در مورد تغذیه گیاه نیز می توان گفت که گوجی بری معمولا نیازی به کوددهی ندارد و تنها در مرحله آماده سازی خاک باید از کود های آلی به منظور تقویت خاک استفاده شود. از آنجایی که گوجی بری مصارف دارویی دارد استفاده کمتر از نهاده های شیمیایی توصیه خواهد شد.

شرایط لازم برای پرورش گیاه گوجی بری

آبیاری:

توصیه می شود که در شرایط خشکسالی گوجی بری را هر روز آبیاری نمایید اما اگر گیاه در آب و هوای مرطوب قرار دارد تنها زمانی باید اقدام به آبیاری نمایید که سطح بستر به صورت کامل خشم شده باشد زیرا آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه و رشد قارچ خواهد شد. بایستی از پاشیدن آب به برگ ها اجتناب کنید و تنها صبح زود آبیاری را انجام دهید و همچنین به این نکته دقت داشته باشید که پژمرده شدن برگ ها نشانه عدم رطوبت کافی خواهد بود.

نور و دما:

گیاه گوجی بری برای رشد حداقل روزانه ۸ ساعت نور کامل خورشید نیاز دارد و البته برخورداری از نور فراوان باعث افزایش محصول و میوه های مغذی بیشتری خواهد شد. این گیاه در برابر سرما مقاوم است و همچنین در تمامی مناطق ایران به جز مناطق جنوبی که دارای آب و هوای بسیار گرم است قابل کشت خواهد بود.

روشهای نگهداری از گوجی بری

در مورد دمای مورد نیاز گیاه هم می توان گفت که در دو سال اول پس از کشت، گوجی بری می تواند حداقل تا دمای منفی ۲۰ درجه سانتی گراد و حداکثر تا منفی ۳۰ درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل کند و پس از آن حداکثر تا دمای ۳۰ الی ۴۰ درجه سانتی گراد را تحمل خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو