جزیره موریس تبعیدگاه شاه ایران, از جزایر مشهور قاره آفریقا است

جزیره موریس تبعیدگاه شاه ایران, از جزایر مشهور قاره آفریقا است


منبع: آرگا

66

1400/5/12

10:11


برای جزیره موریس می توان دو تعریف بیان کرد؛ یکی از جزایر و کشورهای زیبا با جاذبه های چشم نواز و گردشگر پذیر واقع در آفریقای جنوبی است. دوم اینکه تبعیدگاه ۵ ماهه رضاشاه، آخرین پادشاه قاجاری ایران می باشد که از ایران به این مقصد انتقال یافت.

موریس نام یکی از جزایر واقع در قاره ی آفریقا می باشد که دارای اسم رسمی «جمهوری زرندوز موریس» است. این جزیره نخست توسط ملاحان مالایی (مردمانی ساکن در مالزی) کشف گردید. اما جدای از تاریخ، جغرافیا، آب و هوا و چشم اندازهای متفاوتش، مهمترین چیزی که در مورد جزیره موریس بدانیم. محلی است که رضاشاه به آن تبعید شد و از این رو تاریخ آن با تاریخت و سیاست ما ایرانیان گره خورده است.

جزیره موریس تبعیدگاه رضاشاه

جزیره موریس با طبیعتی زیبا و چشم نواز

این جزیره واقع در آبهای اقیانوس هند، تقریبا ۹۰۰ کیلومتری شرق ماداگاسکار می باشد. اطراف این جزیره را خطی ساحلی با جنس ماسه های سفید و نرم به اندازه ۱۸۰ کیلومتر احاطه گردیده است. همچنین به دلیل قرارگرفتن در نیمکره جنوبی، فصل های آن مخالف نیمکره شمالی می باشد.

پایتخت کشور موریس «بورت لوئیس» است. وسعت این کشور برابر با ۲۰۴۰ کیلومتر مربع می باشد که چیزی مساوی ۱۱ برابر واشنگتن آمریکا و ۳ -۴ برابر تهران ایران است. اختلاف ساعت این جزیره با شهر تهران فقط ۳۰ دقیقه می باشد. متوسط دمای آب و هوا در اوایل بهار۲۶ – ۲۸ (روز) ۲۸ – ۳۰ (شب) است. می توان آب و هوای این منطقه را نیمه استوایی دانست. که بر این اساس موجب رشد درخت ها و گیاهانی منحصر به فرد گردیده است.

جزیره موریس

تاریخ، قانون و سیاست موریس

موریس نخست توسط ملاحان مالایی مالزی کشف گردید. بعد در قرن ۱۶ ام میلادی به استعمار کشور پرتغال و در قرن ۱۷ام به استعمار کشور هلند در آمد. این کشور که تجربه استعمارات زیادی را داشته، در قرن ۱۸ ام (سال ۱۷۱۵) کشور فرانسه اختیار آن را در دست گرفت. همچنین مدتی را در طول جنگهای ناپلئونی (سال ۱۸۱۰) به وسیله ی انگلیسی ها به تصرف در آمد. اما بالاخره در سال ۱۹۶۸ توانست خود را از استعمار انگلیس خارج ساخته و به استقلال برسد. هم اکنون این جزیره یکی از اعضای اتحادیه کشورهای منافع مشترک بریتانیا می باشد.

همانطور که این جزیره تجربه های مختلفی از استعمار دارد، به واسطه ی هر یک از این تجربه ها نام های مختلفی را نیز برای زمان هایی کوتاه یا بلند اختیار کرده است. در زمان تصرف توسط هلندی ها به خاطر شاهزاده موریس ناساو این جزیره, موریس نامگذاری می شود. در زمان تصرف توسط فرانسوی ها به اسم « ایل دو فرانس یا جزیره فرانسوی ها» نامگذاری شد. در زمان تصرف توسط بریتانیایی ها دوباره موریس شد. و به همین ترتیب موریس بر جای ماند.

این جزیره دارای رابطه های صلح آمیز با کشورهای گوناگون قاره آفریقا، قاره آمریکا، قاره آسیا و قاره اروپا و اقیانوسیه می باشد. موریس از اعضای سازمان ملل متحد، جامعه گسترش جنوب آفریقا، اتحادیه آفریقا، تشکل ریموند اقیانوس هند است.

قانون های اجرایی و سیاست این کشور دموکراسی و به نوعی تلفیقی از قانون مدنی بریتانیا و فرانسه می باشد. کشور موریس را می توان در واقع دموکراسی ترین کشور قاره آفریقا عنوان کرد.

جزیره موریس

موریس تبعیدگاه رضاشاه

رضاشاه آخرین پادشاه قاجار بوده که حکومت او اتمام کننده قاجاریان، و شروع کننده ی پهلوی ها بود. رضاشاه که به رضاخان یا رضا قلدر نیز شناخته می شود, در سال ۱۳۰۴ بر روی حکومت آمد. اما در سال ۱۳۲۰ ه ش بعد از به تصرف درآمدن کشور ایران به وسیله ی منافقین, بنا به دستور و تمام حجت انگلیس ناچارا ایران را ترک نمود. او حکومت را به پسر ۲۲ ساله ی خود که ولیعهد و جانشین او بود, بخشید.

به این صورت که بر اساس این ترک اجباری استعفا نامه ای را نوشت و سوار بر کشتی به قصد کشور هند شد. یکی از نیروهای انگلیسی به نام «کلرمونت به وسیله ی ارسال تلگرافی مقصد سفر وی را خواستار و در نتیجه به سمت پایتخت جزیره تغییر یافت. در طی این مدت که پاسخ تلگراف ارسال شود ۵ روز رضاشاه درون کشتی در شهر بمبئی هند ماندگار شد. در نهایت پس از ۹ روز عاقبت رضاشاه به تبعیدگاه خود در تاریخ ۱۶ ام ماه مهر ۱۳۲۰ رسید. رضاشاه به ۵ ماه در موریس زندگی کرد و بعد از این مدت به «ژوهانسبورگ» آفریقای جنوبی انتقال یافت. اما پس از گذشت تنها ۳ سال در روز چهارم مرداد سال ۱۳۲۳ بر اثر بیماری سکته قلبی از دنیا رفت.

جزیره موریس

جزیره موریس را می توان مقصدی عالی برای شناخت تاریخ ایرانی به عنوان اقامتگاه پنج ماهه رضاشاه یکی از پادشاهان ایرانی دانست. همچنین می توان به عنوان یکی از جاذبه های آفریقای جنوبی و جزایر دوست داشتنی برای بازدید و سفر انتخاب نمود. فراهم بودن امکاناتی جهت شنا و غواصی، سوار شدن در زیر دریایی و نگاه کردن به کف اقیانوس، سقوط آزاد، بازی با دلفین ها، بازدید از چشم اندازهای طبیعی و زیبای آن از جمله جنگل ها، کوههای آتشفشانی، رودخانه و آبشارها، مرداب ها، انواع گیاهان و جانوران از دلایل جذب توریست به این منطقه شمرده می شوند.

جزیره موریس

برای آشنایی بیشتر با جاذبه های دیدنی سایر کشورهای توریست پذیر قاره آفریقا از جمله دیدنی های بنین، دیدنی های کنیا، دیدنی های سومالی و … می توانید کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو