مدفوع نوزاد تازه متولد شده چگونه است؟

منبع: اوما

140

1398/4/31

20:43


مدفوع نوزاد تازه متولد شده چگونه است؟

اولین مدفوع نوزاد تازه متولد شده

غیرمعمول ترین مدفوع، اولین مدفوع نوزادان است. زیرا این مدفوع از چیزی به نام مکنیوم ساخته شده است، که از چیزهایی است که مادر در هنگام بارداری هضم کرده است. این مدفوع سبز تیره و بسیار چسبنده است. این مدفوع طبیعی است و چند روز دیده می شود.

مدفوع نوزاد شیرمادر خوار

پس از دفع مكونيوم، مدفوع نوزاد شروع به تغيير به رنگ سبز روشن و سپس زرد مي كند. این مدفوع اغلب روشن است. بافت مدفوع نیز تغییر می کند و از چسبنده به دانه دانه و شل تبدیل می شود. این مدفوع نرم است و به راحتی دفع می شود.

مدفوع نوزاد در هنگام شیردهی با شیر خشک

هضم شیرخشک از شیر مادر برای نوزاد سخت تر است و این باعث می شود تفاوت های کوچکی در مدفوع ایجاد شود. به نظر می رسد مدفوع نوزادی که شیر خشک می خورد حجیم تر از نوزادی که شیر مادر می خورد باشد. رنگ مدفوع زرد کم رنگ یا قهوه ای مایل به زرد است و بوی آن قوی تر است.

مدفوع نوزاد هنگام تغذیه غذای جامد

در هنگام تغذیه غذاهای کمکی، مدفوع نوزاد بزرگتر و حجیم تر می شود؛ بیشتر شبیه به بزرگسالان. و متأسفانه بوی مدفوع نیز بدتر می شود! ممکن است متوجه شوید غذاهای مختلف تاثیر متفاوتی روی مدفوع می گذارد. گاهی اوقات رنگ مدفوع براساس غذایی که نوزاد می خورد تغییر می کند. همچنین ممکن است متوجه شوید غذاهایی که هضم آن ها سخت است به طور مستقیم از بدن نوزاد دفع می شود. این حالت به مرور زمان تغییر می کند، زیرا کودک به انواع مختلف مواد غذایی عادت می کند.

مدفوع غیرطبیعی نوزاد

می دانید که مدفوع در شکل ها و اندازه های مختلفی به وجود می آید. به همین دلیل، گاهی اوقات سخت است که بگوییم مشکلی وجود دارد یا خیر. با این وجود، نشانه هایی وجود دارد که باید مراقب آن باشید:

 اسهال

اسهال حاد نوزاد یا حتی انفجاری می تواند نشانه ای از دندان درآوردن یا آلرژی باشد، اما باید در مورد عفونت یا سایر مشکلات پزشکی با پزشک خود مشورت کنید.

یبوست

بعضی از نوزادان مانند دیگران مدفوع نمی کنند، اما اگر کودک گریه می کند و مدفوع او خارج نمی شود یعنی یبوست نوزادی دارد و باید با پزشک تماس بگیرید. همچنین در صورتی که خون در مدفوع باشد باید با پزشک تماس بگیرید.

خون

خون در مدفوع نوزاد نشانه ای از یبوست است و به راحتی می تواند درمان شود. با این وجود، باید با دکتر خود مشورت کنید.

مدفوع سبز

مدفوع سبز در نوزادان تازه متولد شده طبیعی است، اما می تواند نشانه ای از عفونت در نوزادان بزرگتر باشد. این مدفوع در نوزادانی که شیر مادر می خورند نشان میدهد نوراد شیر را کامل می خورد اما موادمغذی آن را دریافت نمی کند.

مدفوع زرد

مدفوع زرد نشانه زردي است که در نوزادان شايع است. اگر این مدفوع بیش از چند هفته مشاهده شد باید با پزشک مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو