خواص شگفت انگیز سیر برای کبد

منبع: اوما

133

1398/4/31

20:43


خواص شگفت انگیز  سیر برای کبد

کبد یکی از ارگان های مهم بدن است که وظایف زیادی دارد. کبد مسئول فیلتر کردن هر ماده ای است که وارد رگ خونی می شود، گردش خون را حفظ می کند، مواد غذایی را از غذا جدا می کند و سپس آنها را توزیع می کند و از انتقال مواد سمی به بدن جلوگیری می کند. به خاطر این وظایف، کبد باید سالم بماند.

یکی از چیزهایی که می تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند، خوردن سیر به طور مرتب است. سیر گیاهی است که معمولا هر روز به عنوان چاشنی اولیه برای پخت و پز استفاده می شود. این گیاه در هر زمان و هر جایی به راحتی رشد می کند. علاوه بر افزودن طعم خوب به غذا، سیر در حفظ سلامت بدن، به ویژه سلامت کبد نقش مهمی دارد. سیر حاوی ترکیبات مختلف مانند ترکیب گوگرد به نام آلینین یا آلیسین، آرژینین، سلنیوم، ویتامین C و ویتامین B6 است. هر ترکیب نقش و وظیفه خود را برای حفظ سلامت اندام کبد ایفا می کند. در اینجا برخی از مزایای شگفت انگیز سیر برای کبد ذکر شده است:

مزایا و خواص شگفت انگیز سیر برای کبد

1. سیر به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای محافظت در برابر سرطان کبد عمل می کند.

مزیت سیر برای کبد به عنوان عامل آنتی اکسیدان بواسطه ترکیب گوگردش می باشد. سیر حاوی آلیسین (سولفوکسید)، یک ترکیب گوگردی است که پس از خرد کردن سیر می تواند به ماده آلیین (تیسولفونات) تبدیل شود. آليسين به عنوان آنتی اکسيدان عمل می کند تا راديکال های آزاد را از بدن خارج کند و مانع رشد سرطان شود. بر اساس مجله شیمی موادغذایی و کشاورزی در اکتبر 2013، آلیسین در سیر باعث می شود سلول های سرطانی کبد از طریق مکانیزم آپوپتوز (مکانیسم خود نابودی) از بین بروند. محققان معتقدند سیر یک عامل بالقوه درمانی در برابر سرطان کبد است.

2. سیر باعث کاهش کلسترول و تجمع چربی در کبد می شود.

یکی از وظایف کبد تولید نوعی کلسترول بنام  VLDL  (لیپوپروتئین بسیار کم چگالی) و حمایت از حرکت چربی ها در جریان خون می باشد. این نوع کلسترول نقش مهمی در متابولیسم چربی و انرژی دارد. با این حال، هنگامی که VLDL و سایر کلسترولها در سطوح بالا قرار دارند، به کبد آسیب می رسانند و بیماری کبد چرب ایجاد می کنند. مجله تغذیه در سال 2002 گفت مزایای سیر برای کبد شامل کاهش کلسترول، LDL (لیپوپروتئین کم چرب)، VLDL و چربی های تری گلیسرید در کبد است. بررسی های تغذیه ای 2013 نیز نشان داد مصرف منظم سیر میتواند مانع از بیماری کبد چرب یا کاهش آن شود.

3. سیر باعث جلوگیری از پرفشاری خون کبد می شود.

خواص سیر برای کبد

جلوگیری از پرفشاری خون کبد یکی دیگر از مزایای سیر برای کبد است. پرفشاری خون کبدی زمانی رخ می دهد که فشار خون در عروق کبد بالا می رود. این مسئله می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. یکی از علل این است که رگ خونی دیگر الاستیک نیست. هنگامی که این وضعیت اتفاق می افتد، عروق کبدی باعث تجمع جریان خون و بازگشت خون به به بدن می شوند و خون نمی تواند از طریق کبد عبور کند. سیر حاوی آرژینین برای جلوگیری از این مشکل می باشد. آرژینین یک اسید آمینه مهم است که رگ های کبد را در یک تنش طبیعی آرام می کند بنابراین فشار خون در کبد در سطح نرمال باقی می ماند.

4. سیر میتواند کبد را از سموم محافظت کند.

کبد سالم می تواند سموم را از بین ببرد و مواد شیمیایی سمی را از هضم کند، اما زمانی که کبد در وضعیت خوبی نیست، این ارگان قادر به ادامه این کار نیست. سموم در بدن همیشه وجود دارد، زیرا بدن سموم طبیعی بیلی روبین را ایجاد میکند. این سم یک محصول پس از تجزیه هام در گلبول های قرمز است. اگر این سم در مدت طولانی در کبد باقی بماند، می تواند باعث آسیب کبدی و بیماری هپاتیت شود. سموم دیگری که از خارج از بدن می آیند، سموم داروها هستند.

مصرف بیش از حد داروها مانند استامینوفن (مسکن درد) باعث ایجاد استرس اکسیداتیو برای کبد می شود که باعث سمیت کبد می شود. برای حل این مشکل، مصرف سیر میتواند به سم زدایی سموم کمک کند. مجله اینترنتی تغذیه و سلامتی که در سال 2009 منتشر شد گفت مزایای سیر برای کبد محافظت از کبد در برابر سموم طبیعی و محیطی با اثر آنتی اکسیدانی آن از آلیسین، سلنیوم و ویتامین C است. سلنیوم و ویتامین C باعث افزایش اثر آنتی اکسیدانی می شود که از سم زدایی کبد پشتیبانی می کند و مانع از آسیب به سلول های کبدی می شود.

5. سیر باعث جلوگیری از التهاب کبدی می شود.

جلوگیری از التهاب کبد یکی از مزایای شگفت انگیز سیر برای کبد است. سیر حاوی ویتامین B6 است که می تواند سطح هموسیستئین را در بدن کاهش دهد. هنگامی که هموسیستئین در سطح پایین است، التهاب در کبد مهار می شود و بیماری هپاتیت رخ نخواهد داد.

مزایای شگفت انگیز سیر برای کبد در بالا شرح داده شده است. روزانه حداقل چهار حبه سیر تازه برای سلامت کبد مصرف کنید. می توانید سیر را به صورت پخته مصرف کنید. وقتی سیر را ریز می کنید، بگذارید 15 دقیقه بماند سپس مصرف کنید. این کار باعث افزایش ترکیبات و تحریک آنزیم ها برای تاثیر مثبت بیشتر می شود.

AUBRI JOHN. Are There Benefits of Garlic on Liver? www.livestrong.com.2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو