کل حجم نقدینگی موجود در اقتصاد ایران در پایان سال ۵۷ حدود ۲۵۸ میلیارد تومان بوده است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از نقدینگی، حجم این متغیر تورم ساز در پایان خرداد ۱۴۰۰ به بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۵ هزار میلارد تومان رسیده است. بر این اساس حجم نقدینگی در طول ۴۲ سال گذشته بالغ بر ۱۴ هزار برابر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش نقدینگی در دهه نخست انقلاب در بازه زمانی سال های ۱۳۵۷ تا پایان ۱۳۶۷ بالغ بر یک هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان بوده است. درصد رشد این متغیر پولی در دهه نخست انقلاب ۵۰۷ درصد برآورد می شود.

کم ترین افزایش نقدینگی؛ سید محمد خاتمی

حجم نقدینگی موجود در کل اقتصاد ایران در ابتدای دولت هفتم بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است، حجم این متغیر تورم ساز در پایان تیر ماه ۱۳۸۴ همزمان با اتمام کار دولت هشتم به حجم ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود. در این بازه هشت ساله رشد حجم نقدینگی ۴۸۸ درصد برآورد می شود، بر این اساس در میان تمامی دولت ها و رؤسای جمهور پس از انقلاب، دولت سید محمد خاتمی پایین ترین درصد رشد نقدینگی را به خود اختصاص داده است.

رشد نقدینگی در دوره هشت ساله هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد به ترتیب ۶۴۳ و ۶۰۹ درصد به ثبت رسیده است. عمده ترین دلیل رشد بالای نقدینگی در دولت هاشمی رفسنجانی را می‌توان سازندگی‌ها و مخارج مربوط به بازسازی‌های پس از جنگ دانست.

متن کامل این گزارش را با تیتر «کدام رئیس‌جمهور رکورددار رشد نقدینگی است؟» در اقتصادنیوز بخوانید.