اختصاصی/ راهکارهای ساده برای مراقبت از خود در خیز جدید کرونا

65

1400/5/17

12:35


در هفته‌های اخیر برخی کشورها محدودیت‌های کرونایی خود را لغو کرده و در مقابل، برخی دیگر تدابیر قرنطینه را بواسطه موج جدید کرونا سخت‌تر و شدیدتر اعمال کرده‌اند.

اختصاصی/ راهکارهای ساده برای مراقبت از خود در خیز جدید کرونا

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، ما در دوران استرس‌زا و گیج کننده ای زندگی می کنیم و اکنون شاید بیش از هر زمان دیگری مهم است که تا حد ممکن از خود مراقبت کنیم. با ادامه بیماری همه گیر برای دومین سال، برخی از کشورها مانند انگلستان و ایالات متحده محدودیت‌های خود را تا حدی کاهش داده‌اند تا به اقتصاد محلی و همچنین، روحیه شهروندان کمک کنند. این در حالی است که کشورهای دیگری مانند استرالیا و سنگاپور با وجود افزایش تعداد موارد جدید کووید۱۹ قرنطینه‌های منطقه‌ای را مجددا برقرار کرده و محدودیت‌ها را تقویت می کنند.


تردیدی وجود ندارد که در سراسر جهان، مردم احساس می کنند که مجبور به چالش در مورد زندگی خود در کنار یک بیماری همه گیر و مستمر هستند، زیرا تعداد افرادی که به عفونت SARS-CoV-2 مبتلا می شوند در نوسان بوده و دائما کم یا زیاد می‌شود. در حال حاضر، سرمایه گذاری روی مراقبت از خود شاید بیش از هر زمان دیگری اهمیت داشته باشد؛ هم برای رفاه فردی و هم به خاطر سلامت اجتماعی ما.

توجه و اجرای برخی دستورالعمل‌ها تا حدود زیادی می‌تواند به مراقبت از سلامتی روحی و جسمی ما کمک کند.

۱. مرز مشخصی بین کار و خانه تعیین کنید
اگرچه محدودیت‌ها در برخی کشورها کاهش یافته، اما بسیاری از مردم به منظور حفظ سلامتی خود و دیگران یا به دلیل این که محیط کار به آنها اجازه می دهد، از خانه کار می کنند.
در حالی که چنین ترتیبی ممکن است انعطاف پذیری بیشتری را در برنامه ریزی وظایف مربوط به کار و خانه در روز در اختیار شما قرار دهد، اما همچنین به این معنی است که مرزهای بین زمان کار و زمان شخصی شما مخلوط و مبهم می‌شود.

این وضعیت می تواند به راحتی منجر به فرسودگی شغلی شود و تجربه استرس مزمن و خستگی -که تأثیرات طولانی مدت بر رفاه و بهره وری فردی دارد- را برایتان به ارمغان آورد. همچنین می تواند منجر به پدیده ای به نام "به تعویق انداختن زمان خواب" شود، که در آن فرد زمان خواب خود را به تاخیر می اندازد حتی زمانی که بسیار خسته است؛ تا بتواند فرصتی برای لذت بردن از اوقات فراغت خصوصی پیدا کند. به همین دلیل کارشناسان می گویند در این زمینه، تعیین مرزها بسیار مهم است.

در صورت امکان، افراد باید اتاق یا فضای خاصی را در داخل یک اتاق فقط برای کار تعیین کنند
. برنامه ریزی برای استراحت های دقیق، وعده های غذایی و زمان شارژ مجدد خود نیز می تواند به جبران استرس منجر شده و به فرد کمک کند تا احساس کلی آرامش را حفظ کند. علاوه بر این، اختصاص چند دقیقه در آغاز و پایان روز کاری برای انجام کاری متفاوت -مانند پیاده روی- ممکن است به شبیه سازی رفت و آمد به محل کار کمک کند، بنابراین "زمان کار" و "زمان خانه" به وضوح از هم جدا می شوند.

۲. طرز فکر مناسب
مراقبت از خود اشکال مختلفی دارد، نه فقط در کارهایی که ما انجام می دهیم و برای آنها وقت می گذاریم -مانند مطالعه، آشپزی، ریلکسیشن یا ورزش- بلکه در مورد طرز فکر است
. انجام استراحت‌های کوتاه در روز می تواند استرس و افسردگی را کاهش دهد و توجه و تمرکز بیشتری را ایجاد نماید -ویژگی هایی که پرورش آنها در این دوران تغییر و عدم اطمینان بسیار مهم است.

برخی از محققان همچنین پیشنهاد کرده اند که لباس های مخصوص کار را بپوشیم تا ذهنیت مناسبی برای کار داشته باشیم. این مفهومی است که به عنوان "شناخت محصور شده " شناخته می شود و در آن ما از لباس خود به عنوان ابزاری استفاده می کنیم تا ذهن ما را برای تجربه ای که می خواهیم داشته باشیم، آماده کند.

۳. دریافت اخبار از رسانه‌های اجتماعی
با توجه به اینکه نوسانات موارد ابتلا به کووید۱۹
در کشورهای جهان همچنان ادامه دارد، منطقی است که بخواهید از وضعیت محلی و جهانی، محدودیت هایی که وجود دارد و اقدامات لازم برای حفظ سلامتی، مطلع باشید. با این حال، ارتباط مداوم با دستگاه‌های ارتباط جمعی و بمباران اخبار-به ویژه اخبار بد یا نامشخص-می تواند تأثیرات جدی بر سلامت روانی، روابط و جنبه های سلامت جسمانی ما بگذارد. ذهنی مملو از اطلاعات نیز می تواند منجر به اضطراب مربوط به اخبار شود و به نگرانی های ناشی از همه گیری کمک کند. اطلاعات دریافتی روزانه خود را سهمیه بندی کرده و خارج از آن را استفاده نکنید.

۴. خواب خوب شبانه
همانطور که بسیاری از مطالعات بارها و بارها نشان داده اند، خواب خوب و آرام برای حفظ سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است. بزرگسالان به طور کلی باید از حداقل ۷ ساعت خواب بدون وقفه بهره مند شوند. بدون این خواب مفید خستگی، نوسانات خلقی و کاهش تمرکز کاهش پیدا می‌کند. با توجه به روزهای پرتکاپو و پراسترس که می‌گذرانیم و احساسات شدیدی مانند اضطراب و هیجان، تعادل احساسی و انعطاف پذیری شناختی نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می‌کند
.
برقراری این تعادل با خوابی سروقت، کامل و شبانه می تواند انجام گیرد.



منبع: MedicalNewsToday/ جولای ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو