چگونه پدر خوبی باشیم؟

چگونه پدر خوبی باشیم؟


منبع: بیتوته

101

1400/6/28

09:59


چگونه پدر خوبی باشیم؟



چگونه پدر خوبی باشیم,پدر خوب بودن,ویژگی های یک پدر خوب

چگونه پدر خوبی باشیم

 

چطور یک پدر خوب باشیم؟

تا هنگامی که بچه های مـا بـه سن قانونی برسند وظیفه داریم آنها را برای زندگی دراین کمک کنیم. وقتی به نقش پدر بودن برسیم به احتمال زیاد هرروز این پرسش را از خود می کنیم کـه: آیا پدر خوبی هستم؟ در ادامه ویژگی های یک پدر خوب را برای شـما میگوییم. با ما همراه باشید.

ویژگی های یک پدر خوب

به فرزندتان گوش دهید

منظور از گوش دادن این نیست که هنگامی بچه ها یتان با شما صحبت می کنند، تنها سر تکان دهید و لبخند بزنید. یک پدر خیلی خوب، زمانی که فرزندش در حال تعریف داستانی بی سر و ته و شاخ و بال دادن به خیال پردازی هایش درباره کارتونی عجیب است با به وجود آوردن گفتگویی همراه با خلاقیت و با هدف در مورد مسئله مورد نظر فرزندش به رشد خلاقیت او کمک می کند.

 

این پدر در وقتهای دشوار و هنگامی که فرزندش به شانه ای برای گریه کردن احتیاج دارد، در کنارش هست و آماده است تا با پندهای کاربردی پدرانه اش به رشد او کمک کند.

 

چگونه پدر خوبی باشیم,پدر خوب بودن,پدر خوب دقیقا چگونه پدری است

ویژگی های یک پدر خوب

 

مهربان باشید

با فرزندتان مهربان باشید به خصوص وقتی که او بزرگتر می‌شود، بچه ها به محبت نیاز دارند، آنها عشق زبانی را در هیچ صورت نمی‌فهمند برای بچه های که محبتی از پدرش نمی‌بیند گفتن بابا دوست دارد کاملاً بی معنی است.

 

بدانید که فرزندان کمترین تماس محبت آمیز، در بغل گرفتن و بوسیدن آنها را به خوبی درک می‌کنند، این راه اصلی محبت به بچه هایتان است، ولی برخی از پدرها حس می‌کنند بروز احساسات زشت است و آن را انجام نمی دهند یک بچه در همه مدت احتیاج دارد که عشق را حس کند بچه ای که عشق را شناخته باشد شاد است و زمانی که شما را می‌بیند می‌دود و به سمت بازوان شما می‌پرد.

 

رابطه خود با فرزندتان را تقویت کنید

حضور شما در کنار فرزندتان خیلی اهمیت، ولی زمانی که در کنار او هستید، توانایی شما در برقراری ارتباط هم بسیار مهم است. برای اینکه کودکتان از بودن در کنار شما لذت ببرد، نیاز نیست حتما کار پر هیجانی انجام دهید. تنها کافیست بر شیوه برقراری رابطه با او تمرکز کرده و نگرانی ها و مشکلاتش را درک کنید.

 

حتما هر روز با فرزندتان ارتباط برقرار کنید تا در از مشکلات، برنامه هفتگی و افکار او آگاه شوید.

 

طبق عادت نپرسید “امروز چه خبر؟”، بلکه حقیقتا پاسخ های او برایتان مهم باشد.

چنانچه فرزندتان در سنین نوجوانی می باشد، امکان دارد نخواهد را برنامه هایش با شما مطرح کند. در این صورت، بعضی وقتها اوضاع و احوالش را بپرسید تا بداند به فکرش بوده و نمی خواهید در کارهای او دخالت کنید.

 

چگونه پدر خوبی باشیم,پدر خوب بودن,چطور میتونم پدر خوبی باشم

خصوصیات یک پدر خوب چیست

 

با کودکتان بازی‌های مشترک انجام دهید

برای گذراندن وقت مثبت می‌توانید بازی‌های مشترکی با بچه ها انجام دهید که هردو شما دوست داشته باشید. برای این کار می‌توانید فهرستی از بازی‌های مورد علاقه کودکانتان را تهیه کنید و یا از منابع گوناگون بازی‌های جدید یاد بگیرید. دقت کنید که کودکان مهم‌ترین اسرارشان و نگرانی هایشان را با شما هنگام بازی و ارتباط مثبت شکل می‌دهند.

 

مسافرت، گردش و تفریح

می‌توانید برنامه‌های مشترکی برای سفر و گردش داشته باشید. سفرهای چند روزه برای  چالش‌های گوناگون موقعیت مناسبی برای یاد دادن مهارت‌های مورد احتیاج کودکان را همراه با لذت و تفریح به وجود می آورد. همینطور گردش‌های کوتاه در پارک یا طبیعت را با کودکانتان برنامه‌ریزی کنید.

 

چگونه پدر خوبی باشیم,پدر خوب بودن,خصوصیات یک پدر خوب چیست

چگونه پدر خوب برای فرزندان‌مان باشیم

 

به قول خودعمل کنید

خیلی موقع ها هست بچه ها را به علت اینکه به قولی که داده بودید عمل نکردید، ناراحت کردید. بسیاری از برنامه ها و نمایشی هایی را که گفته بودید در آنها شرکت می کنید، این کار را انجام نداده اید. اگر قولی ندهیدخیلی بهتر است تا اینکه قول بدهید و نتوانید به آن عمل کنید. اعتماد چیز ارزشمند است و بسیار آسان از بین می رود. تلاش کنید با عمل کردن به قول هایتان آن را به هر صورتی که شده حفظ کنید.

 

الگویی برای کودک باشید

پدر ها الگوی اصلی برای فرزندان خود هستند چه آنها آن را درک کنند و چه نکنند. دختری که زمان خود را با یک پدر دوست داشتنی طی میکند لیاقت احترام یک پسر را دارد و با چگونگی برخورد با شریک زندگی خود آشنا می شود. پدران با نشان دادن صداقت، فروتنی و مسئولیت پذیری به بچه های خود درس زندگی یاد می دهند.

 

چگونه پدر خوبی باشیم,پدر خوب بودن,چگونه پدر خوب برای فرزندان‌مان باشیم

پدر خوب بودن

 

احتیاجات زندگی بچه هایتان را تأمین کنید

پدر به‌عنوان سرپرست خانواده وظیفه دارد برای بچه های خود زندگی مناسب و عقلانی ایجاد کند، چه از نظر خانه و غذا و چه از نظر عشق، امنیت و توجه.

 

آینده نگر باشید

بچه ها را برای تشکیل زندگی مهیا کنید. یکی از وظایف مهم یک پدر خوب، این است که برای بچه های خود شرایط را برای ترک خانه به منظور ازدواج و تشکیل خانواده فراهم کند.

 

مسئولیت‌پذیری

مسئولیت‌پذیری را به بچه های خود یاد بدهید. بچه هایی که سعی می‌کنند از زیر بار مسئولیت در بروند، دیر یا زود شکست می‌خورند. یک پدر خوب باید اطمینان پیدا کند که فرزندش می‌داند چطور با اشتباهاتش رفتار کند، آن‌ها را درست کرده و به سمت جلو حرکت کند.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو