داستان سفرهایی که از مبدا تا مقصد اینترنتی هستند

منبع: فوت و فن

76

1400/6/28

17:45


داستان سفرهایی که از مبدا تا مقصد اینترنتی هستند

اگر شماها هم مثل من یک دهه شصتی هستید، حتما خاطرات جالبی از مسافرت‌های خود در دهه شصت و هفتاد دارید. مسافرت در آن سال‌ها به ندرت با ماشین شخصی صورت می‌گرفت. معمولاً خیلی از ماها با وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و قطار به سفر می‌رفتیم. گذشته از برنامه‌ریزی از مکان و روز سفر، معمولاً پدر خانواده به صورت حضوری به باجه‌های بلیت فروشی می‌رفت و برای اعضای خانواده بلیت تهیه می‌کرد و بعد سفر آغاز می‌شد. تازه اگر خوش‌شانس بودیم و بلیت برای آن روز وجود داشت. شاید تصور این پروسه برای خیلی از نسل‌های امروزی کمی سخت باشد؛ زیرا فرآیند سفر به دلیل پیشرفت فناوری‌ در حوزه اینترنت با تغییرات زیادی مواجه شده است و آن را آسان‌تر از گذشته کرده است. با ما همراه باشید تا با برخی از این تغییرات آشنا شوید.

تهیه و رزرو بلیت‌های مسافرت

در گذشته بلیت‌های مسافرت باید به صورت مراجعه حضوری تهیه می‌شد. بسیاری از جزئیات بلیت مانند قیمت بلیت، ساعت حرکت و… هم در همان روز خرید بلیت مشخص می‌شد. در برخی از مواقع ممکن بود بلیت به تعداد کافی وجود نداشته باشد و یا به دلایلی ممکن بود زمان حرکت وسیله مورد نظر همچون اتوبوس، قطار یا هواپیما به تعویق افتد. اطلاع یافتن از تمام این موارد تنها با مراجعه مسافرین به محل حرکت وسیله نقلیه امکان‌پذیر بود؛ اما امروزه بسیاری از افراد با مراجعه به سایت‌های موردنظر، بلیت خود را تهیه کرده و اگر تأخیر یا تغییری در ساعت حرکت وسیله موردنظر اتفاق بیفتد، از طریق پیامک یا سایر شبکه‌های ارتباطی مجازی به مسافرین اطلاع داده می‌شود. پس یکی از مزیت‌های مهم توسعه اینترنت در صنعت مسافرت را می‌توان آسان شدن سفر دانست.

مکان‌یابی

کسانی که قبلاً با وسیله شخصی سفر کرده‌اند به خوبی می‌دانند که در گذشته برای پیدا کردن مکان‌هایی همچون سرویس‌های بهداشتی عمومی، مسافرخانه، هتل، رستوران و… باید همه تمام حواس خود را جمع می‌کردند تا شاید در مسیر عبور، مکان موردنظر را پیدا می‌کرد. تازه گاهی ماشین به سرعت از آن مکان رد می‌شد و امکان دور زدن یا برگشت به عقب وجود نداشت؛ اما حالا چی؟ حالا به کمک بسیاری از اپلیکیشن‌های مکان‌یابی، می‌توان به راحتی از نزدیکترین مکان‌های موردنظر آگاه شد و راجع‌به بسیاری از آنها اطلاعات لازم را نیز به دست آورد.

انجام بسیاری از امور شغلی، آموزشی و سرگرمی

اینترنت باعث شده است تا بسیاری از ما در زمان سفر نیز بتوانیم کارهای مربوط به شغل و تحصیل خود را نیز به راحتی انجام دهیم، چرا که توسعه اینترنت‌های پرسرعت باعث شده بسیاری از مشاغل دورکار شوند و فرد به راحتی بتواند از خانه یا هر محل دیگر تمام امور شغلی خود را انجام دهد. این موضوع در این روزها که بیماری کرونا در بسیاری از کشورها تسری یافته است خیلی بیشتر محسوس است.

 از طرفی بسیاری از دانش‌آموزان نیز می‌توانند امور مربوط به تحصیل خود را در هر جایی انجام دهند. در گذشته بسیاری از ما مجبور بودیم هنگام سفر کیف و کتاب‌های درسی خود را همراه داشته باشیم تا در فرصت مناسب به انجام تکالیف عقب‌افتاده بپردازیم. اما امروز به لطف تأثیر اینترنت، بسیاری از کتب و آموزش‌ها به صورت مجازی هم قابل دسترسی هستند. از این رو بدون حمل کیف و کتاب که خود فضای زیادی را اشغال می‌کرد، با همراه داشتن یک گوشی و تبلت و… می‌توان به دروس دسترسی داشت.

 از این گذشته مسافرت در مسافت‌های دور می‌تواند برای بسیاری از افراد جمله کودکان یا حتی بزرگسالان خسته کننده باشد؛ اگر این اتفاق در گذشته می‌افتاد وسیله چندان زیادی برای فرار از این وضعیت وجود نداشت؛ اما امروزه کودکان می‌توانند به کمک بازی‌های مجازی آنلاین و صدها سرگرمی دیگر وقت خود را پر کنند.

همه اینها در حالیست که امروزه بسیاری از نقاط دورافتاده نیز به اینترنت دسترسی دارند و به راحتی می‌توان اقدام به خرید بسته‌های اینترنتی کرد. حتی اگر در هنگام سفر موجودی شما تمام شود یا به یکی از کارت‌های خود دسترسی نداشته باشید، به راحتی می‌توانید با در دست داشتن مشخصات کارت، از راه دور اقدام به عملیات کارت به کارت کرده و به راحتی به بسیاری از امکانات همچون خرید شارژ، خرید اپلیکیشن خاص یا حتی سفارش هر کالایی از راه دور اقدام نمایید.

اطلاع از وضعیت خانه  

در گذشته بسیاری از ما هنگام سفر، کاملاً از وضعیت خانه بی‌خبر می‌شدیم. شاید خیلی از ما بعد از بازگشت با صحنه وحشتناک به هم ریختن خانه و سرقت اموال خانه مواجه می‌شدیم. اما امروزه با امکاناتی همچون دزدگیر و دوربین‌های مدار بسته‌ای که به گوشی یا تبلت وصل است هر جای دنیا که باشیم می‌توانیم به صورت آنلاین از وضعیت خانه خود باخبر شویم. حتی اگر اموال خانه به سرقت هم برود، با ضبط فیلم و تصویر سرقت، می‌توان سارق یا سارقین را به راحتی شناسائی کرد.

گسترش ارتباطات

در گذشته فناوری ارتباطات بسیار محدود بود و تنها شامل تلفن و تلگراف بود. آن هم در دسترس همگان نبود. از این رو بسیاری از ما در حین سفر، از دوستان، نزدیکان و خویشاوندان خود بی‌اطلاع می‌ماندیم؛ اما امروزه با انواع اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های ارتباطی مجازی می‌توان از طریق صوت و تصویر با افراد زیادی ارتباط برقرار کرد و ساعت‌ها با آنان مکالمه کرد.

اطلاع از وضعیت اخبار گوناگون

امروزه به لطف گسترش اینترنت، می‌توان در هنگام سفر از تمام تحولاتی که در کشور و یا سراسر دنیا اتفاق می‌افتد اطلاع یافت. کافیست وارد یک سایت خبری شوید و یا در چند شبکه خبری متفاوت عضویت داشته باشید تا از تمام اخبار سیاسی، اقتصادی، آب و هوا و…. باخبر شوید. بنابراین دیگر نیاز نیست مثل گذشته حتما در ماشین خود رادیو داشته باشید یا صبر کنید تا به مقصدی خاص برسید که به تلویزیون دسترسی پیدا کنید. اکنون با یک سرچ ساده سرانگشتی می‌توان به دنیایی از اخبار و اطلاعات دست یافت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو