وضعیت این استان هنوز قرمز است

46

1400/6/29

12:47


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: شروع سریع درمان با بستری موقت بیماران در سالن ۹ دی دلیل اصلی بالا بودن آمار بیماران بستری در جهرم است؛ عاملی که در کنار واکسیناسیون باعث کاهش تعداد بیماران بدحال و مرگ و میرهای کرونایی شد.  

وضعیت این استان هنوز قرمز است

به گزارش بهداشت نیوز،  دکتر رحیم رئوفی  امروز در جمع هیات رئیسه دانشگاه گفت:   به طور کلی می توان گفت در موج های قبلی، اگر سالمندی مبتلا به کرونا می شد احتمال بهبود یافتن وی بسیار کم بود، به همین دلیل  تعداد فوتی ها در سالمندان آمار بالایی داشت.    اما در موج پنجم به دلیل واکسینه شدن  سالمندان آمار مرگ و میر در آنها کاهش یافت. قطعا اگر واکسیناسیون در سنین پایین هم سریع تر انجام می گرفت شاهد افزایش فوتی ها در این گروه سنی نیز نبودیم.

 وی ادامه داد: عملکرد تیم واکسیناسیون معاونت بهداشتی دانشگاه در واکسینه کردن افراد بسیار عالی بوده است. این عملکرد خوب باعث شده تا سن واکسیناسیون در شهرستان به سرعت پایین بیاید و درصد بالایی از جوانان واکسینه شوند. 

وی با تاکید بر اهمیت دز دوم واکسن افزود: دریافت دو دز واکسن و گذشت دو هفته از آن موجب می شود که فرد در برابر بیماری ایمن شود، اما این به معنای عدم ابتلای فرد به بیماری نیست. در پیک پنجم افرادی بودند که بعد از دو دز واکسن به بیماری مبتلا شدند اما شدت بیماری در آنها کم بود.

به گفته وی علت اینکه افراد حتی با دریافت دو دز واکسن به بیماری مبتلا می شوند این است که هنوز واکسیناسیون بصورت کامل و جمعی صورت نگرفته است.

وی با بیان این مطلب که چرا جهرم در مقایسه با سایر شهر ها همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد گفت:  در پاسخ به این سوال می توان به مواردی از جمله اینکه جهرم نسبت به بقیه نقاط کشور دیر تر به پیک پنجم رسیده و یا تجمعات و عدم رعایت نکات بهداشتی در آن نسبت به سایر شهر ها بیشتر است اشاره کرد. به عنوان نمونه، تجمعات زیادی برای مراسم خاکسپاری افراد در قبرستان های جهرم صورت می گیرد. در حالی که در سایر شهر ها تنها حضور خانواده درجه یک متوفی مجاز است.

دکتر رئوفی بیان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب در درمان بیماران مبتلا در پیک پنجم در جهرم، راه اندازی مرکز بستری موقت ۹ دی بوده که این امر موجب شد بیماران در مراحل خفیف بیماری درمان خود را تحت نظر پزشک و کادر درمان آغاز کنند. 

از دیگر مزیت های این مرکز جدا بودن آن از محیط بیمارستان و قرار گرفتن بیمار در یک محیط آرام بود. این موضوع باعث می شد که تمایل مریض به بستری شدن بیشتر شود.

بستری موقت بیماران در ۹ دی باعث شد ارائه خدمات با سرعت بیشتر انجام و سایر خدمات در بیمارستان پیمانیه به راحتی صورت گیرد.

وی گفت: بستری موقت بیماران کووید در سالن ورزشی ۹ دی که آمار بالایی از بستری ها  را رقم می زند را می توان از دیگر دلایل ماندن جهرم در وضعیت قرمز دانست.

وی عنوان کرد: در پیک پنجم با وجود افزایش بیماران بستری و سرپایی، هیچ گونه مشکل در تهیه دارو وجود نداشت. معاونت غذا و دارو دانشگاه در این امر عملکرد بسیار خوبی داشته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو