عقب راندن کرونا با واکسیناسیون

80

1400/7/10

11:17


عقب راندن کرونا با واکسیناسیون

سلامت نیوز:اجرای طرح واکسیناسیون کرونا باعث عقب نشینی این ویروس شاخدار در ایران بویژه استان بوشهر شده‌است، طوریکه شمار ابتلا به آن که در پیک پنجم در این استان روزانه به یکهزار نفر و فوتی‌های آن به ۲۳ نفر رسیده بود، اکنون با گسترش تزریق واکسن این آمار به ترتیب به کمتر از ۵۰ و یک نفرکاهش یافته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، انگار دوباره جنگی دیگر آغاز شده بود، بیمارستان‌ها مملو از بیمار، مصلاها تبدیل به مراکز درمانی سرپایی و خانه‌ها پر از بیماران کرونایی، عده‌ زیادی برای تامین دارو برای درمان عزیزان خود سرگردان داروخانه‌ها و کوچه و بازار بودند؛ هر روز بیش از ۲۰ نفر که بیشتر در رده سنی میان سال و جوان بودند در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس مرگبار جان خود را از دست داده و راهی گورستان‌ها می‌شدند.


در هر کوچه و خیابان که می‌گذشتی در و دیوار خانه‌های زیادی پوشیده شده بود از پلاکاردهای سیاه عرض تسلیت و صدای ضجه و ناله عزاداری و سوگواری خانواده ها در تنهایی و غم از دست دادن عزیزانشان می‌پیچید و همسایه‌هایی که همنوا و هم‌درد با همنوعان و آشنایان در خانه های خود در سوگ بودند و فضای اندوه و غمناکی بر کل استان بوشهر سایه انداخته بود که هنوز هم برخی تبعات آن باقی است.


استان بوشهر از اواخر اسفند ماه سال ۹۹ درگیر موج چهارم و بلا فاصله پس از آن به دلیل همجواری با استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با شیوع ویروس دلتا کرونا پیک پنجم بیماری کووید را تجربه کرد؛ در این دوره آمار ابتلا و مرگ و میر به گونه‌ای بالا رفت که میزان ورودی به بیمارستان‌ها به ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر و ابتلای روزانه نیز به یکهزار نفر رسید.


آمارها نشان می‌دهد از ۸۵هزار و ۹۶۸ مبتلا به کرونا در استان بوشهر ۶۵هزار نفر معادل ۷۵ درصد در ۶ ماه گذشته به این ویروس مبتلا و از یکهزار و ۹۵۸ مرگ ناشی از کرونا نیز یکهزار نفر معادل کمتر از ۵۰ درصد در این مدت به ثبت رسیده است.


در این شرایط بحرانی و نگران کننده سرعت بخشی در روند واکسیناسیون آحاد جامعه علیه این ویروس بی‌رحم تنها نقطه امید برای مردمی بود که هر یک به نحوی از این دشمن ناپیدا زخم خورده بودند، درهمین راستا با همت دولتمردان در کنار استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان که زودتر از دیگر استان‌ها درگیر سوش دلتا شده بودند، استان بوشهر نیز سهمیه واکسن بیشتری دریافت کرد تا گروه‌های سنی متعددی مشمول نوبت واکسیناسیون شوند.


در کنار شلوغی بیمارستان‌ها؛ همه چیز به ناگاه برای سرعت بخشی در روند واکسیناسیون تغییر کرد؛ ورزشگاه‌هایی که بر اثر حمله ویروس کرونا خالی و دور از هیاهوی پسران و دختران، کودکان و نوجوانان سوت و کور مانده بودند به مراکز تجمیعی واکسیناسیون تبدیل شدند تا فضای پر از امید بازگشت روزهای پیش از کرونا دوباره تداعی شود و کادر بهداشت و یا نیروهای جهادی برای کمک به ایمن سازی جامعه به میدان آمدند تا با واکسیناسیون دیگر شاهد مرگ عزیزانمان نباشیم.
طوریکه اکنون ۲۵ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در سراسر استان بوشهر فعال و اکیپ‌های سیار نیز برای تزریق واکسن بدون محدودیت سنی به گروه‌های مختلف به روستاها اعزام شدند و با توجه به بسیج همگانی امروز ۷۱ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر حداقل یک دُز و ۳۷.۳ درصد نیز هر دو نوبت واکسن خود را دریافت کرده‌اند، همچنین ۶۶ درصد روستائیان نیز واکسینه شده اند.

اما رسیدن به روزهای بدون رنگ بندی بستگی به تصمیم امروز ما دارد هرچند تاکنون آمارهای منتشر شده بیانگر استقبال مردم از واکسیناسیون دارد اما برخی از افراد آگاهانه و ناآگاهانه در این مسیر مانع تراشی می‌کنند، اینها همان هایی هستند که روزی از وارد نشدن واکسن گلایه داشتند و امروز همان ها باز هم ساز مخالف می‌زنند و برای ممانعت از واکسیناسیون مردم ایجاد ترس می‌کنند.


واکسن چیست و چرا استفاده می‌شود؟
واکسن یک فراوردهٔ زیستی است که در برابر یک بیماری میکروبی مشخص، ایمنی فعالِ اکتسابی تولید می‌کند، در واقع سوسپانسیونی از ریزاندامگان‌های کشته یا ضعیف شده ویروس یا باکتری یا پروتئین‌های آنتی‌ژنیک به‌ دست‌آمده از آنها که برای پیشگیری ، بهبود یا درمان بیماری‌های عفونی تجویز می‌شود. پروتئین‌های آنتی‌ژنی امروزه بدون استفاده از میکروب‌های ضعیف یا کشته‌شده و با به‌کارگیری فناوری دی‌ان‌ای نوترکیب تولید می‌شوند، واکسن به طور معمول برای پیشگیری از بیماری‌ها و ایجاد ایمنی در برابر آنها استفاده می‌شود.
معروف‌ترین بیماری‌هایی که واکسن مؤثر دارند عبارتند از آبله، سه‌گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه)، فلج اطفال، سل، MMR ) سرخک، اوریون و سرخجه)، هپاتیت بی، مننژیت مننگوکوکی، تب زرد، آنفلوانزا، تیفوس، هاری و کرونا است.
واکسن‌ها قرار است از نظر هورمونی و سلولی ایمنی لازم را در بدن فرد میزبان علیه جِرم خاص بیماری زا ایجاد کند تا در صورت ابتلا توان مقابله با گونه‌های شدید و مرگبار آن بیماری مورد نظر میزبان، توان مقابله داشته باشد؛ براین اساس انتظار نمی‌رود واکسن‌ها از ابتلا افراد به ویروس جلوگیری و مصونیت کامل ایجاد کنند.


خیلی از واکسن‌ها از جمله ب ث ژ که برای مقابله با بیماری سل و پیش‌گیری از ابتلا فرد به شکل‌های بالینی و شدید در زمان تولد به نوزاد تزریق می‌شود به هیچ عنوان از ابتلا مطلق فرد به باکتری پیشگیری نمی‌کند. همین توضیح در مورد واکسن کرونا نیز صدق می‌کند پس آنچه امروز در فضای مجازی شنیده می‌شود که واکسن‌ها کارایی لازم را ندارد، سخنی گزاف و نادرست است.
با توجه به مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا همه دانشمندان از زاویه‌های مختلفی تحقیقات خود را شروع و واکسن‌های مختلفی را تولید و در زمان حاضر نیز غالب واکسن وارداتی به کشور واکسن سینوفارم که ویروس ضعیف شده است و قدرت بیماری زایی از آن سلب شده و اقدام به تحریک ایمنی فرد و ساخت آنتی بادی محافظ در فرد گیرنده دارد، استفاده می‌شود.


رعایت مثلث سلامتی همچنان برای افراد واکسینه شده علیه کرونا ضروری است
همه کارشناسان و متخصصان براین باور هستند کسی که واکسن کرونا تزریق کرده از ابتلا به کرونا مصون نیست و تنها از ابتلای سخت و از مرگ و میر در امان است و باید همچنان به مثلث سلامتی که همان فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها است، پایبند باشد.


بهترین واکسن در دسترس ترین آن است
در زمان حاضر سطح تشکیل آنتی بادی همه واکسن‌هایی که در کشور تزریق شده است بالای ۷۰ تا ۷۴ درصد است و اثر بخشی آنها اثبات شده است، شاید برخی دیگر از واکسن‌ها از جمله مدرنا که با مهندسی ژنتیک جدیدتری ساخته شده اثر بخشی متفاوتی داشته باشد اما اینکه در این شرایط منتظر بمانیم تا بهترین واکسن تولید شود کار معقولی نیست چون براساس نظر سازمان بهداشت جهانی "بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است".
نباید با بی تفاوتی از این ویروس ناشناخته با این سطح از خطر و تلفات انسانی و این همه داغ و دردی که به جامعه وارد کرده عبور کرد و در انتظار واکسن‌های بهتر ماند، زیرا همه چیز نشان می‌دهد این انتظار یک شکیبایی منطقی و معقول نیست و باید به آنچه در دسترس است اعتماد کرد.


مردم در تزریق واکسن تردید نکنند
با توجه به روند کاهشی شیوع ویروس کرونا و عبور استان بوشهر از پیک پنجم، مردم به هیچ وجه در ترزیق واکسن تردید نکنند این‌ توصیه اکید " دکتر کتایون وحدت" پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مردم است.
به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بررسی نهادهای بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد استفاده از واکسن‌های موجود برای کرونا بهترین راهکار برای ایمن سازی بشر در مقابل این ویروس است.
وحدت با این توضیح که اثر هیچ واکسنی در دنیا به صورت ۱۰۰ درصد نیست، اینگونه توضیح می‌دهد: کسانی که اقدام به تزریق واکسن کرونا می‌کنند در صورت ابتلا به این ویروس خفیف‌تر به کرونا مبتلا می‌شوند؛ احتمال مرگ و میر آنها کمتر و انتقال بیماری در این قشر نسبت به سایر افراد ۵۰ درصد کمتر است.


تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار خطرآفرین نیست
در میان شوق امید بخش واکسیناسیون در مراکز تجمیعی بوشهر اما زنان باردار کمتر حضور داشته‌اند. کتایون وحدت نیز با اشاره به این استقبال پایین؛ خطاب به این مادران ادامه می دهد: تزریق واکسن خطری برای جنین، مادران باردار و شیرده ندارد و این گروه از جمعیت نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
این پزشک متخصص می افزاید: زنان بارداری که سه ماه اول دوره بارداری خود را طی کرده اند به طور حتم نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند چون این گروه از جمله گروه‌های پرخطر هستند و میزان مرگ و میر در این گروه بالا است.
او تاکید می‌کند: مادران باردار با اطمینان برای سلامت خود و جنین به مراکز تزریق واکسن مراجعه و نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.


هر نوع واکسن تزریقی به بزرگسالان برای نوجوانان ۱۲ سال به بالا هم مناسب است
گروه دیگری که این روزها بر دو راهی بیم و امید هستند و برخی از آنها مراجعه نکردن برای دریافت واکسن را بر می گزینند، کودکان و نوجوانانی هستند که والدینشان نگرانند. وحدت، در باره برخی نگرانی والدین برای واکسیناسیون نوجوانان خود نیز اینگونه ادامه می‌دهد: براساس مطالعات انجام شده هر واکسنی که برای بزرگسالان تزریق می‌شود را می‌توان به گروه سنی ۱۲ سال هم تزریق کرد.
نوجوانان، کودکان و نوزادان جزو گروه‌های آسیب پذیر هستند به همین دلیل اجازه دادند تزریق واکسن در ابتدا روی گروه ۱۸ سال به بالا انجام شود و با تکمیل مطالعات به تازگی مجوز تزریق واکسن به گروه ۱۲ سال نیز داده شده است و تزریق واکسن به این گروه سنی بویژه واکسن سینوفارم که از ویروس کشته شده است هیچ خطر و مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کند.


توصیه پزشک متخصص: همه واکسن بزنید زیرا احتمال پیک ششم در هوای سرد وجود دارد
از نظر دکتر وحدت در پیک دلتا به طور تقریبی همه مبتلا به کرونا شدند و الان حداقل سه ماه روند کاهشی خواهیم داشت و اگر مراقبت نکنیم به طور حتم با سویه‌های جدید و جهش یافته روبرو خواهیم شد چون ویروس کرونا سرما دوست است و این ترس وجود دارد که با خنک شدن هوا با موج جدیدی روبرو شویم.
او تزریق واکسن کرونا را یک "واجب عینی" دانست و از مردم خواست از تزریق واکسن استقبال کنند چون واکسن به مدت ۶ ماه بدن را ایمن می‌کند و مرگ و میر در بین افراد واکسینه بسیار کمتر و همچنین با تزریق واکسن ریسک بیماری دیگران را متحمل نمی‌شویم.
این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مطالب منتشر شده در فضای مجازی در مورد خطر ناشی از تزریق واکسن را بی پایه و بدون پشتوانه علمی عنوان و به مردم توصیه کرد که با توجه به این سخنان جان خود و خانواده را به مخاطره نیندازند.


استقبال از تزریق واکسن کرونا با شوق حضور در کلاس درس
اما در این بین سری به مراکز تجمیعی تزریق واکسن زدیم که شاهد حضور گروه‌های مختلفی از رده‌های سنی بویژه ۱۵ ساله هایی که به امید حضور در کلاس‌های درس و سایر فعالیت‌های اجتماعی برای تزریق واکسن حاضر شده بودند.
مینا جعفری دختر جوان ۱۶ ساله ای که با ذوق به همراه پدر برای تزریق واکسن آمده بود به خبرنگار ایرنا می‌گوید: نشستن در خانه، آموزش‌های آنلاین، محرومیت از حضور در جمع‌های خانوادگی و دوستان بسیار خسته کننده و آزار دهنده است.

او ادامه می‌دهد: امید دارم با تزریق واکسن و ایمن سازی جامعه حداقل بتوانیم آموزش‌ها را به طور حضوری دریافت و بیش از این در زمینه درس و مدرسه آسیب نبینیم چون سال گذشته با وجود تعطیل نشدن فرایند آموزش اما از لحاظ علمی به دانش آموزان ضربه سختی وارد شد.


تزریق واکسن احترام به حقوق همدیگر
علی عسکری جوان ۲۷ ساله بوشهری نیز معتقد است: خیلی از عزیزان و دوستانمان را در جریان کرونا از دست دادیم کرونا به ما قدر با هم بودن را فهماند انتظار است همه مردم از این شرایط پیش آمده برای تزریق واکسن استفاده کنند و به این صورت نسبت به حقوق همدیگر احترام بگذاریم تا بتوانیم از این پس زندگی عادی داشته باشیم.
او از امکانات بهداشتی ایجاد شده از سوی مسئولان و ایجاد شرایطی که مردم بدون معطلی و ایستادن در صف در محیطی بهداشتی امکان دریافت واکسن را دارند تقدیر کرد و از مردم خواست بدون توجه به شایعه‌های فضای مجازی نسبت به دریافت واکسن خود اقدام کنند.


برابری اتباع خارجی و ایرانی در تزریق واکسن
در این بین آنچه توجه من را به خود جلب کرد حضور اتباع خارجی بود که واکسینه می‌شدند به نزدیک یکی از آنها رفتم و با مریم مختارزاده یکی از اتباع افغانستانی به گفت و گو پرداختم. او می‌گوید: دولت جمهوری اسلامی در جریان شیوع ویروس کرونا چه در زمینه درمان رایگان و چه در بخش تزریق واکسن برادری خود را با ملت افغانستان تمام کرد.
مریم ادامه می‌دهد: من و خانواده ام به ترتیب اعلام رده های سنی در مراکز واکسیناسیون حاضر و مانند همه شهروندان ایرانی نسبت به دریافت واکسن بدون هیچ مشکلی اقدام کردیم.


براساس اعلام مسئولان بهداشتی استان بوشهر براساس دستورالعمل تاکنون چهار هزار نفر از اتباع خارجی این استان برعلیه ویروس کرونا واکسینه شده اند و این کار همچنان ادامه دارد.


واکسیناسیون مسئولیت عمومی و همگانی است
واکسیناسیون یک مسئولیت عمومی، همگانی و در راستای تامین سلامت عمومی جامعه است و با توجه به مرگبار بودن ویروس کرونا همه افراد باید خود را ملزم به دریافت واکسن بدانند، بررسی‌ها نشان می‌دهد مرگ و میر به نسبت موارد ابتلا در ۶ ماه گذشته در میان سالمندان و کادرمان نسبت به سال گذشته کمتر بوده است اینها بخشی از سخنان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است.
دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان معتقد است: در زمان حاضر واکسن به اندازه کافی در استان بوشهر وجود دارد و هفته ای ۲ محموله واکسن دریافت و مشکلی در تامین واکسن وجود ندارد و همگان باید بدانند تزریق واکسن در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از الزاماتی است که برای پیش‌گیری از دوباره شعله ور شدن ویروس ضروری است و هیچ کدام جای دیگری را نمی‌گیرد.
با افزایش پوشش واکسیناسیون میزان ابتلا در شهریور ماه نسبت به مرداد ۵۶ درصد و مرگ و میر نیز ۳۲ درصد در استان کاهش داشته و این همان ایمن سازی است که انتظار می‌رود با حمایت مردم قبل از درگیر شدن با سوش جدید هر چه سریع‌تر تکمیل شود.

خواجه‌ئیان تاکید کرد که روند کاهشی شیوع ویروس کرونا در استان فرصتی برای تکمیل پوشش واکسیناسیون است که تحقق این امر مهم همکاری مردم را می‌طلبد.
آنطور که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید تا کنون ۸۴۲ هزار دز واکسن در این استان تزریق شده که از این شمار ۵۶۰هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال یک دُز واکسن و ۲۸۲ هزار نفر نیز از همین جمعیت هر ۲ دُز واکسن و در روستاها نیز ۶۶ درصد یک نوبت و ۳۶ درصد هر ۲ نوبت را دریافت کرده‌اند.
خواجه‌ئیان کل جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر را ۷۵۵ هزار نفر اعلام کرد که براساس بررسی‌ها هنوز ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال این استان واکسن نزده‌اند که باید هر چه سریع‌تر اقدام کنند.
او همچنین جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال استان بوشهر را نیز ۱۰۴ هزار نفر اعلام کرد که تاکنون ۲۷هزار و ۲۰۰ نفر معادل ۲۶.۴ درصد واکسینه شده اند.
به گفته خواجه‌ئیان همه واکسن‌هایی که تزریق می‌شوند تائیدیه کمیته علمی دارند و مردم باید از مطمئن بودن این واکسن‌ها اطمینان کامل داشته و نسبت به تزریق آنها اقدام کنند چون تنها راه ایمن سازی در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی تزریق واکسن است.


بوشهر از استان‌های پیشرو در تزریق واکسن
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز می‌گویدآمارها نشان می‌دهد بوشهر جزو استان‌های پیشرو در تزریق واکسن است به نحوی که از ۷۵۵ هزار نفر جامعه هدف در زمان حاضر ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال واکسینه شده‌اند و این رقم باید به ۸۰ درصد برسد.
دکتر سعید کشمیری ادامه می‌دهد: با بسیج همگانی و انجام کاری جهادی در زمان حاضر تزریق روزانه واکسن از ۱۰ به ۱۵ تا ۱۷ هزار دز افزایش یافته و مشکلی در تامین واکسن وجود ندارد برهمین اساس انتظار می‌رود تا پایان مهر همه جامعه هدف حداقل یک دُز واکسن خود را دریافت کنند.

او یادآور می‌شود: هرچند شمار ورودی‌ بیمارستان‌های استان بوشهر به زیر ۲۰۰ نفر و مبتلایان نیز به کمتر از ۵۰ نفر در روز رسیده است اما حواسمان باشد که هنوز این مهمان ناخوانده بار سفر را نبسته و در زمان حاضر ۱۳ بیمار در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.
سخن آخر اینکه واکسن انسان را روئین تن نمی‌کند اما تا حدود زیادی جلو مرگ و میر و ابتلای شدید را می‌گیرد پس در این شرایط واکسیناسیون تنها راهکاری است که می‌تواند از جامعه انسانی در مقابل سوش‌های احتمالی جدید محافظت کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو