آیت الله محقق داماد: طبیعت، مقدس است و نباید آلوده و تخریب شود

82

1400/7/13

14:37


آیت الله محقق داماد: طبیعت، مقدس است و نباید آلوده و تخریب شود

سلامت نیوز: آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد که به دعوت پاپ فرانسیس برای تعامل با دانشمندان و حل مساله "تغییر اقلیم" از ایران در نشست ادیان شرکت کرده است گفت: از نظر مومنین، طبیعت، مقدس است و نباید آلوده و تخریب شود.

با دعوت پاپ فرانسیس، رهبران ادیان بزرگ جهان در روز دوازدهم ماه مهر شمسی در واتیکان برای یافتن راه حل های عملی مسائل مربوط به "بحران تغییر اقلیم" و صدور بیانیه از راه رایزنی و تعامل با دانشمندان جهان، گرد هم آمدند. قرار است این بیانیه توسط پاپ به "کنفرانس جهانی تغییر اقلیم" تحویل داده شود.

بیست و ششمین کنفرانس جهانی "تغییر اقلیم"، COP۲۶ قرار است در ماه نوامبر امسال در شهر "گلاسکو" اسکاتلند برگزار شود. این نشست پس از "نشست پاریس" در سال ۲۰۱۶ که منجر به توافق اقلیمی جهانی شد مهمترین نشست رهبران سیاسی جهان برای مواجهه با بحران های اقلیمی خواهد بود.

آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران نیز در این گردهمایی حضور داشت. او ضمن امضای بیانیه مشترک ادیان، در سخنان خود به بحران اخلاقی بشر به عنوان پایه بحران محیط زیست اشاره کرد.

او گفت:« بحران محیط زیست که امروزه حیات بشررا بر روی کره زمین سخت ودشوارکرده است یک بحران اخلاقی وفکری است که رهبران دینی جهان می توانند برای حل آن، نقش مهمی را ایفا کنند.»

آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد همچنین درباره نگرش بشر به جهان گفت:« نگاه بشر به جهان پیش روی خویش دوگونه نگاه است؛ الهی وغیرالهی. در نگاه الهی، مجموعه جهان پیش رو اعم از انسان، حیوانات، کوه ها، دریاها و سایر بخش های طبیعت، یک مجموعه هستی و همه، مظاهر آفریدگار و نشان دهنده او هستند؛ ‌درحالی درنگاه غیرالهی چنین نیست؛ بلکه دراین نگاه، بشر خود را جدای از طبیعت می بیند و طبیعت را برای خود و در تسخیر خود می داند و همواره تلاش می کند که تسلط بیشتری بر طبیعت، به دست آورد. درحالی که در نگاه نخست ( نگاه الهی)، بشر برای طبیعت، احترام قائل است و خود را جزیی از آن می داند. درقرآن مجید، طبیعت همانند انسان با خدا گفت وگو می کند و تسبیح گوی خداست؛ لذا طبیعت از نظر مومن، مقدس است و هرگز مومنین به طبیعت، تجاوز نمی کنند.»

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران درباره التزام در پرهیز از آلوده کردن طبیعت برای انسان، گفت:« به موجب آنچه در متون مقدس آمده نیز، خدا در آغاز آفرینش انسان، او را به دو امر ملتزم نموده است؛ یکی اجتناب از "قتل نفس" و دیگری اجتناب از "آلوده کردن طبیعت".»

او افزود:« متاسفانه امروز بشر به عهد الهی وفا نکرده ومرتکب کشتار بی گناهان و تخریب و فساد در طبیعت می شود؛ رسالت پیروان ادیان در جهان معاصر، اتحاد برای رساندن پیام الهی و تحقق و وفای به این دو تعهد خداوند است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو