کدهای مخفی خدمه هواپیما و خلبان در مواقع اضطراری

منبع: فوت و فن

105

1400/7/19

13:08


کدهای مخفی خدمه هواپیما و خلبان در مواقع اضطراری

رازهای پرواز: شنیدن این کد یعنی خطر در کمین مسافران است!

خدمه پرواز کدهای زیادی برای برقراری ارتباط با یکدیگر دارند که مسافران از آن بی‌خبرند. مسافران روی صندلی‌های خود در هواپیما با خیال راحت تکیه زده‌اند و غافل از این هستند که در چه موقعیتی گیر افتاده‌اند.

اگر مسافر هواپیما هستید و کدهای رمزی که در ادامه عنوان می‌کنیم را از زبان خدمه شنیدید، مطمئن شوید که یک وضعیت اضطراری و خطرناک پیش آمده است!

پروازها کلمات رمز زیادی دارند که بین خلبان‌ها، مهمانداران، خدمه پرواز و مرکز کنترل ترافیک هوایی مصطلح است. اما با وجود تفاوت در زبان رسمی در پروازهای بین‌المللی به راحتی می‌توان فهمید کدهایی که بین آنها رد و بدل می‌شود به چه معناست.

عدم توانایی برای فهمیدن زبان یکی از عوامل مشکل‌آفرین در سانحه هوایی تنریف (Tenerife) در سال ۱۹۷۷ بود که بیشترین آمار تلفات را در تاریخ پرواز داشت. در این سانحه، دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ در باند فرودگاه جزیره اسپانیایی تنریف در جزایر قناری به شدت به هم برخورد کردند و ۵۸۳ نفر از مسافران جان خود را از دست دادند.

با این حال، یک کلمه خاص وجود دارد که شنیدن آن باید لرزه بر اندامتان بیندازد؛ کلمه‌ای که خیلی‌ از مسافران از آن بی‌خبرند:

وقتی کلمه پَن-پَن (pan-pan) را از زبان پرسنل پرواز شنیدید، نگران شوید!

مسافران می‌دانند که وقتی کلمه mayday را در هواپیما می‌شنوند اصلاً علامت خوبی نیست. این کلمه اغلب ۳ بار تکرار می‌شود و وضعیت مرگ‌آفرین و تهدید‌کننده‌ای را نشان می‌دهد. این کلمه از عبارت فرانسوی m’aidez به معنی “کمکم کنید” گرفته شده است. شنیدن این دو کلمه در هواپیما به معنی وضعیت اضطراری و خطرناک است. البته، گاهی ممکن است این کلمات در زمانی که مشکل جدی در هواپیما پیش آمده اما هنوز به مرحله هشدار و مرگبار نرسیده نیز به کار روند.

واژه “پن-پن” نیز که از واژه panne گرفته شده است نیز ۳ بار تکرار می‌شود و به معنی خرابی یا وضعیت اضطراری است.

علامت‌های آشنای دیگر شامل roger that می‌شود که علامت تأیید محسوب شده و معادل فارسی آن “مفهومه” یا “دریافت شد” است.

انتخاب این کلمه به دلیل کمتر کردن مشکل تفاوت زبان بین خلبان‌ هواپیمای کشورهای دیگر است. زیرا به نظر می‌رسد کلمه roger that از کلمه received به همان معنا راحت‌تر فهمیده می‌شود.

کد مخفی دیگری وجود دارد که خلبان‌ها در مواقع هواپیماربایی یا سرقت‌های هوایی به کار می‌برند: این کد ایجاد صدای بلند مانند خندیدن یا فریاد زدن است که شیوه‌ای بی‌کلام برای برقراری ارتباط با مرکز کنترل و بیان موقعیت اضطراری است. دستگاه ترانسپوندر صدا را فوراً به مرکز کنترل مخابره می‌کند.

بیان کردن شماره ۷۵۰۰ یعنی هواپیما ربوده شده یا دخالتی از سوی مسافران در کابین هواپیما ایجاد شده است. کد ۷۷۰۰ به معنی موقعیت اضطراری و کد ۷۶۰۰ به معنی از دست دادن ارتباط رادیویی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو