نورباران آسمان با بالن آرزوها در جشن چهارشنبه‌سوری

نورباران آسمان با بالن آرزوها در جشن چهارشنبه‌سوری


منبع: فوت و فن

144

1400/8/1

12:14


نورباران آسمان با بالن آرزوها در جشن چهارشنبه‌سوری

چطور برای شب چهارشنبه‌سوری یک بالن آرزوهای کوچک بسازید که با شمع پرواز کند؟

آیا دوست دارید به جای خریدن بالن آرزوها خودتان یک بالن بسازید و آن را در شب چهارشنبه‌سوری به آسمان بفرستید؟ مطمئن باشید اگر خودتان بسازید، خیلی ارزان‌تر برایتان در خواهد آمد. علاوه بر این، درست کردنش هم خیلی ساده است. شما می‌توانید با کیسه پلاستیکی زباله یا نایلون، چند عدد نی و شمع‌های باریک تولد یک بالن آرزو بسازید.

قسمت اول: شروع کار

۱- یک کیسه پلاستیکی نازک، شفاف و ارزان مثل کیسه زباله یا کیسه‌های نایلونی لباس یا کاورهای خشکشویی بدون سوراخ پیدا کنید.

 

۲- کیسه را جلوی یک پنکه کوچک نگه دارید تا مطمئن شوید سوراخ نیست. اگر کیسه نایلونی شما باد نشد، یعنی سوراخ است و باید به دنبال آن بگردید و سوراخ را با چسب نواری بپوشانید.

 

۳- وضعیت هوا را برای پرواز بالن آرزوها بررسی کنید. باید هوا سرد باشد. اگر گرم باشد، بالن شما خوب پرواز نمی‌کند. باد هم نباید باشد زیرا بالن بلند نمی‌شود و اگر بلند شود، زود بر زمین می‌افتد.

 

۴- برای ایمنی بیشتر، یک سطل آب یا کپسول آتش‌نشانی کنارتان باشد تا در مواقع اضطراری و آتش گرفتن از آن استفاده کنید.

قسمت دوم: ساختن سبد

 

۱- یک فویل آلومینیومی نازک به شکل مربع به اضلاع ۱۰ سانتی‌‌متر برش بزنید. مراقب لبه‌های تیز فویل باشید.

 

۲- با ماژیک ۴ نقطه داخل مربع بکشید. هر کدام از نقطه‌ها باید در فاصله ۲٫۵ سانتی‌‌متری از گوشه‌های مربع باشند. قرار است شمع‌ها را اینجا بگذارید.

 

۳- دو شمع تولد باریک بردارید و آنها را از وسط به دو نیم کنید. این شمع‌ها بالن را سبک‌تر و پرواز را راحت‌تر می‌کنند.

 

۴- پارافین شمع را از تکه‌هایی که فتیله آنها مشخص نیست کنار بزنید تا فتیله آن بیرون بیاید. این کار را می‌توانید با استفاده از ناخن و خراشیدن نوک شمع انجام دهید.

 

۵-با استفاده از فندک، انتهای شمع‌ها را ذوب کنید تا به نقطه‌های که با ماژیک روی فویل کشیدید بچسبند. تا وقتی پارافین سفت می‌شود شمع را نگه دارید.

 

۶- لبه‌های مربع را به اندازه ۶٫۰ تا ۱,۲ سانتی‌متر تا کنید تا شکل سبد شود. مراقب باشید در هنگام انجام این کار شمع‌ها را نیندازید.

قسمت سوم: ساختن چارچوب یا اسکلت

 

۱- با استفاده از خط‌کش دهانه کیسه را اندازه بگیرید و طول آن را یادداشت کنید. این اندازه به شما می‌گوید که طول چوب‌های اسکلت چقدر باید باشد.

 

۲- دو تکه نی به همان درازا بردارید. برای متصل کردن آنها به یکدیگر شکافی در ته یکی از نی‌ها ایجاد کنید و تا نی دیگر شکاف را برش بزنید. در محل اتصال کمی چسب نواری بزنید.

 

۳- دو نی را به حالت متقاطع یا ضربدری به هم متصل کنید. وسط یکی را پیدا کنید و نی دیگر را روی آن بچسبانید.

 

۴- دو نی را با چسب نواری به هم بچسبانید. زیاد چسب نزنید که سنگین نشود.

قسمت چهارم: سرهم کردن و پرواز دادن

 

۱- سینی شمع را روی چارچوب نی بگذارید؛ به طوری که شمع‌ها بین نی‌ها باشد. این مرحله خیلی مهم است زیرا اگر شمع‌ها روی نی باشد، حرارت شمع نی را آب می‌کند. علاوه بر این وزن به صورت متوازن توزیع نخواهد شد.

 

۲- با چسب سینی آلومینیومی حاوی شمع‌ها را به چارچوب بچسبانید. یک تکه چسب بکنید و آن را زیر هر کدام از بازوهای چارچوب بزنید و انتهای سینی را فشار دهید تا به چارچوب بچسبد.

 

۳- ورودی کیسه را نیز به چارچوب بچسبانید. هر گوشه کیسه را به انتهای یکی از چارچوب‌ها بچسبانید. گوشه مخالف کیسه را به انتهای دیگر چارچوب بچسبانید. با دو طرف دیگر نیز همین کار را انجام دهید. شما در حال ایجاد یک سوراخ مربع شکل هستید.

 

۴- یک نخ بلند به چارچوب متصل کنید و نخ را به جایی مثل دسته صندلی گره بزنید. این نکته خیلی مهم است زیرا ممکن است بالن به دوردست‌ها پرواز کند. یک تکه نخ نازک، باریک و سبک انتخاب کنید.

 

۵- بالن را روی یک سطح صاف بگذارید و کیسه را بالای شمع‌ها نگه دارید. کیسه را تا می‌توانید شل نگه دارید. این مرحله و مرحله بعدی را بهتر است با کمک یک نفر دیگر مثل دوستتان انجام دهید.

 

۶- شمع‌ها را روشن کنید. مراقب باشید فندک یا شمع‌ها با کیسه برخورد نکند و آن را نسوزاند. استفاده از یک فندک بلند برای این کار بهتر است.

 

۷- کیسه را بالا نگه دارید تا حرارت شمع‌ها آن را باد کند و خود بالن به تنهایی بایستد و به هوا برود. شاید این مرحله حدود یک دقیقه طول بکشد.

 

۸- حالا کیسه را رها کنید. ممکن است اول به هوا بلند نشود اما چند لحظه که صبر کنید خواهید دید پرواز می‌کند. بستن نخ را فراموش نکنید. بالن تا آنجایی که شمع‌ها حرارت داشته باشند و بسوزند پرواز خواهد کرد.

جشن چهارشنبه‌سوری شاد و بی‌خطری را برایتان آرزو می‌کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو