چه طور ماهی گمشده در آکواریوم‌مان را پیدا کنیم؟

منبع: فوت و فن

68

1400/8/12

08:30


چه طور ماهی گمشده در آکواریوم‌مان را پیدا کنیم؟

همه افرادی که آکواریوم دارند می‌دانند که حداقل یک بار در روز جای یکی از ماهی ها در آکواریوم خالی است. پایان خوش این داستان این است که ماهی مذکور در جایی قایم شده!

گاهی ماهی برای مدت کوتاهی در جایی قایم می‌شود و خدا رو شکر بعد از چند دقیقه پیدا می‌شود! گاهی هم ماهی‌مان هرگز پیدا نمی‌شود و در بعضی مواقع حتی جسد او هم گم می‌شود. چرا ماهی‌ها گم می‌شوند؟ و چه طور می‌شود که یک ماهی به کلی ناپدید می‌شود؟

مهم است که به محض گم شدن ماهی‌تان سعی کنید او را پیدا کنید و بفهمید آیا مشکلی دارد یا خیر. اگر این ماهی را همیشه گم می‌کنید، مسئله مهم تر است و حتما نیاز به بررسی دارد.

ماهی قایم شده

بعضی ماهی‌ها در فضایی باز احساس راحتی و امنیت نمی‌کنند. پس آنها اکثر وقت‌ها قایم می‌شوند و جاهایی را برای مخفی شدن در آکواریوم پیدا می‌کنند که شما حتی نمی‌دانستید این مکان‌ها وجود دارند. آنها خودشان را در زیر سنگ‌ها گیر می‌اندازند، پشت تزئینات آکواریوم می‌روند، در بین گیاهان مخفی می‌شوند و حتی خود را در زیر سنگ‌های کف آکواریوم دفن می‌کنند! پس قبل از اینکه تصور کنید ماهی به کلی ناپدید شده است، به خوبی زیر و روی همه تزئینات و وسایلی که در آکواریوم دارید را بگردید.

ممکن است از جایی که ماهی‌تان در آن قایم شده تعجب کنید و از خود بپرسید چرا تا این اندازه قایم شدن را دوست دارد و چرا این کار را انجام می‌دهد؟ ماهی‌ها به دلایل مختلفی مخفی می‌شوند، ممکن است از محیط اطراف و یا دیگر ماهی‌ها می‌ترسند و یا اینکه فقط خیلی اجتماعی نیستند.

ماهی جهنده

یکی دیگر از دلایلی که ماهی‌تان را پیدا نمی‌کنید این است که ماهی از درون آکواریوم بیرون پریده است! حتی اگر آکواریوم‌تان کاور دارد. اگر حتی یک نقطه باز در آکواریوم وجود داشته باشد، ممکن است ماهی از همان ناحیه به بیرون پریده باشد. متاسفانه در این صورت ماهی شما مرده است. مگر اینکه واقعا سریع متوجه این قضیه شوید و او را نجات دهید.

هر وقت که متوجه غیبت یکی از ماهی‌هاتان شدید، به سرعت اطراف آکواریوم را بگردید تا اگر به بیرون پریده است بتوانید در حداقل زمان او را نجات دهید. پشت آکواریوم و میزی که بر روی آن سوار است (اگر بر میزی سوار است) را بگردید. ممکن است ماهی‌تان در فاصله زیادی از آکواریوم روی زمین افتاده باشد. این به آن دلیل است که در جستجوی آب به این طرف و آن طرف پریده است.

بعضی ماهی‌ها می‌توانند مدت زیادی در بیرون از آب زنده بمانند پس اگر آنها را به موقع پیدا کنید می‌توانید نجات‌شان دهید.

ماهی بیمار

ماهی‌هایی که بیمار و یا استرسی می‌شوند، اغلب سعی می‌کنند مخفی شوند.

پیدا کردن به موقع این ماهی‌ها خیلی مهم است چرا که در این صورت زودتر مشکل ماهی تان را می‌فهمید و او را در مان می‌کنید. گاهی این ماهی‌ها بسیار ضعیف می‌شنود و با مکش به طرف فیلتر آکواریوم می‌روند و در آنجا گیر می‌کنند. پس زمانی که به دنبال ماهی‌تان می‌گردید، آنجا را هم نگاه کنید.

پیدا کردن ماهی‌های مریض به خاطر جلوگیری از پخش شدن بیماری در آکواریوم بسیار مهم است. به علاوه ممکن است ماهی‌های دیگر این ماهی مریض را بخورند و به این صورت آنها هم بیمار شوند.

ماهی مرده

مشخص است که ماهی‌های مرده شنا نمی‌کنند! زمانی که ماهی میمیرد، بقیه ماهی ها بر سر جنازه دوست مرده‌شان بزمی بر پا می‌کنند. این طبیعت آنها است. آنها فقط می خواهند غذای تازه داشته باشند.

اگر ماهی‌تان را پیدا نمی‌کنید ممکن است بدن او خورده شده باشد. این معمولا علت ناپدید شدن رازآلود ماهی‌هایی است که دیگر پیدا نمی‌شوند! اگر خوش شانس باشید دلیل مرگ ماهی‌تان بیماری مسری نیست و نمی‌تواند به بقیه ماهی‌ها هم سرایت کند. البته بهتر است هر زمان که ماهی‌تان گم شد و دیگر پیدا نشد، آب آکواریوم را برای وجود بیماری‌ها امتحان کنید.

گم شدن‌های سریالی

اگر یک ماهی گم شد و دیگر پیدا نشد، قضیه خیلی جدی نیست، اما اگر یکی از ماهی‌ها گم شد، چند روز بعد ماهی دیگر و این روند ادامه داشت، مشکلی وجود دارد.

گم شدن پی در پی ماهی‌ها می‌تواند در نتیجه فاکتورهای زیادی به وجود آید. یکی از آنها وضعیت آب است. از دیگر دلایل این اتفاق می‌توان به بیماری‌ها و یا وجود یک ماهی قلدر در آکواریوم که دیگر ماهی‌ها را می‌خورد اشاره کرد. البته ممکن است ماهی‌هاتان همه پیر باشند و این دلیل ناپدید شدن آنها باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو