دلیل افتادگی پلک چیست؟

59

1400/8/19

17:30


افتادگی پلک پاتولوژیک، که به آن پتوز (ptosis) نیز گفته می شود، ممکن است به دلیل ضربه روحی، سن یا اختلالات پزشکی مختلف ایجاد شود. به این حالت که بر روی یک چشم تأثیر میگذارد پتوز یک طرفه و به حالتی که بر هر دو چشم تاثیر میگذارد پتوز دو طرفه گفته میشود.

دلیل افتادگی پلک چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز، افتادگی پلک ممکن است گذری و یا دائمی باشد. می تواند از بدو تولد به بعد که به عنوان پتوز مادرزادی شناخته می شود خود را نشان دهد و یا می تواند بعدا در طول زندگی شما، که به عنوان پتوز اکتسابی شناخته می شود خود را نشان دهد. بسته به شدت شرایط، افتادگی پلک های فوقانی بسته به میزان انسداد مردمک چشم می توانند بینایی را مسدود یا کاهش دهند. در بیشتر موارد، این بیماری به صورت طبیعی یا با مداخله پزشکی برطرف می شود.

افتادگی پلک در چه کسانی اتفاق می افتد؟

افتادگی پلک ممکن است دلایل مختلف داشته باشد، از علل طبیعی گرفته تا بیماری های جدی تر. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا علت این مسئله را کشف کنید. هر کسی ممکن است دچار افتادگی پلک شود، و تفاوت آنچنانی و قابل توجهی در شیوع آن بین زن و مرد یا بین قومیت ها وجود ندارد.

با این حال، این مسئله بیشتر در بزرگسالان مسن به دلیل روند طبیعی پیری شایع‌تر است. عضلات مخطط وظیفه بالا نگه داشتن پلک را بر عهده دارد. با افزایش سن، آن عضله می تواند کشیده شود و در نتیجه باعث افتادن پلک شود. البته به خاطر داشته باشید که افراد در هر سنی می توانند تحت تأثیر این بیماری قرار بگیرند. در حقیقت، گاهی اوقات نوزادان نیز با آن متولد می شوند ، هرچندکه این یک مورد نادر است. گاهی اوقات علت دقیق آن ناشناخته است، اما در موارد دیگر ممکن است به دلیل ضربه روحی نیز رخ دهد. دلیل این همچنین می تواند عصبی هم باشد.

افتادگی پلک مادرزادی

مهمترین علت پتوز مادرزادی عدم رشد صحیح عضلات مخطط است. کودکانی که دچار پتوز هستند نیز ممکن است دچار آمبلیوپی شوند که معمولاً به عنوان تنبلی چشم شناخته می‌شود. این اختلال همچنین می تواند بینایی آنها را به تأخیر بیندازد یا آن را محدود کند.

علت افتادگی پلک (پتوز) چیست؟

برخی از بیماری های خاص نیز می تواند شما را در معرض خطر افتادگی پلک قرار دهد.

1. افتادگی پلک ناشی از معالجات

اگر پلک های شما افتاده است، می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای، به خصوص اگر این مسئله بر روی هر دو پلک تأثیر بگذارد باشد. اگر فقط یکی از پلک های شما افتاده باشد، ممکن است در نتیجه آسیب عصبی یا گل مژه موقت باشد. جراحی معمول و رایج لیزیک یا آب مروارید بعضاً در ایجاد کشش عضله یا تاندون مقصر است.

2. افتادگی پلک ناشی بیماری های جدی

در برخی موارد، افتادگی پلک به دلیل شرایط جدی تر مانند سکته، تومور مغزی یا سرطان اعصاب یا عضلات ایجاد می شود. اختلالات عصبی که بر روی اعصاب یا عضلات چشم تأثیر می گذارد، مانند میاستنی گراویس که می تواند منجر به پتوز شود.

آیا می توان از پتوز جلوگیری کرد؟

هیچ راهی برای جلوگیری از افتادگی پلک وجود ندارد. فقط دانستن علائم و معاینه منظم چشم می تواند به شما در مبارزه با این اختلال کمک کند. اگر مشاهده کردید که کودک شما پلک افتاده ای دارد، فوراً او را نزد پزشک ببرید تا تحت درمان و کنترل قرار گیرد. از آنجا که پتوز می تواند بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد، باید آن را جدی بگیرید. شاید بتوانید با مراجعه فوری به پزشک، جلوی بدتر شدن آن را بگیرید.

منبع: salamdonya

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو