هر آنچه در مورد پروبیوتیک باید بدانیم

64

1400/8/19

18:34


پروبیوتیک ها ترکیبی از باکتریهای مفید زنده یا مخمرهایی هستند که به طور طبیعی در بدن زندگی می کنند.

هر آنچه در مورد پروبیوتیک باید بدانیم

به گزارش بهداشت نیوز معمولا به باکتری به عنوان عامل بیماری نگریسته می شود. با این حال، دو نوع باکتری مفید و بیماری زا در بدن وجود دارد. پروبیوتیک ها از باکتریهای مفید تشکیل شده اند که به حفظ سلامت و عملکرد بدن کمک می کنند. این باکتریها می توانند با باکتریهای بیماری زا مبارزه کرده و به بدن حس بهتری دهند.
پروبیوتیک ها بخشی از میکروبیوم بدن هستند. میکروبیوم از میکروبهایی تشکیل شده که برای حفظ سلامت بدن با هم کار می کنند. این میکروبها ترکیبی از باکتری، قارچ، ویروس و تک یاخته هستند. میکروبیوم هر کسی منحصر به فرد است. هیچ دو فردی، حتی دوقلوها، سلول های میکروبی یکسانی ندارند.

پروبیوتیک ها در چه قسمتی از بدن زندگی می کنند؟

اگرچه رایج‌ترین مکان مرتبط با میکروب‌های مفید، روده است، اما مکان‌های مختلفی در داخل و روی بدن مانند دهان، واژن، مجاری ادراری، پوست و ریه ها میزبان این پروبیوتیک ها هستند.

پروبیوتیک ها چگونه کار می کنند؟

وظیفه اصلی پروبیوتیک ها، حفظ تعادل میکروبی در بدن است. هنگامی که بیمار هستید، باکتریهای بیماری زا وارد بدن می شوند و تعداد آنها افزایش می یابد. این کار بدن را از تعادل خارج می کند. باکتریهای مفید برای مبارزه با باکتریهای بیماری زا عمل می کنند و تعادل را به بدن باز می گرداند. باکتری های مفید با تقویت سیستم ایمنی و کنترل التهاب، به بدن کمک می کنند. این باکتریها همچنین به هضم غذا، تجزیه و جذب داروها و جلوگیری از ورود باکتری های بیماری زا کمک می کنند.

رایج ترین انواع باکتریهای پروبیوتیک کدامند؟

پروبیوتیک ها از باکتریها و مخمرها ساخته می شوند. باکتریهای پروبیوتیک رایج شامل لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند. رایج ترین مخمر موجود در پروبیوتیک ها ساکارومایسس بولاردی است.

پروبیوتیک ها به درمان بیماری ها کمک می کنند؟

در حال حاضر تحقیقات زیادی پیرامون این ایده در حال انجام است. پروبیوتیک ها ممکن است به درمان برخی بیماریها کمک کنند. البته اثر پروبیوتیک ها بر اساس نوع میکروب موجود در آنها می تواند از فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. یعنی نتیجه مصرف در همه افراد یکسان نیست. برخی از بیماری ها مانند اسهال، یبوست، بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر، عفونت های دستگاه ادراری، بیماری لثه، عدم تحمل لاکتوز، اگزما و عفونت های تنفسی ممکن است با مصرف پروبیوتیک ها بهبود یابند.

برای افزایش پروبیوتیک ها در بدن چه کنیم؟

شما می توانید میزان میکروب های مفید بدن خود را از طریق غذاها، نوشیدنیها و مکمل ها افزایش دهید. ممکن است از قبل غذاهای خاصی در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید که حاوی پروبیوتیک هستند. به طور خاص مواد غذایی تخمیر شده میزبان تعداد زیادی باکتری مفید هستند. همچنین نوشیدنی های تخمیری مانند کفیر وجود دارد که پروبیوتیک های اضافی را وارد رژیم غذایی می کند. به غیر از غذا، می توانید از طریق مکمل های غذایی، پروبیوتیک ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آیا می توانم از غذا، پروبیوتیک دریافت کنم؟

برخی مواد غذایی دارای پروبیوتیک هستند و می توانند برای سلامت میکروبیوم مفید باشند. از این مواد غذایی می توان به ماست، دوغ، نان خمیر مایه اشاره کرد. علاوه بر این می توانید برچسب محصولات را نیز مطالعه کنید. چرا که به برخی محصولات، پروبیوتیک اضافه شده است. استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از فیبر هر روز به حفظ تعداد باکتری های خوب در سطح مناسب کمک می کند.

چگونه مکمل پروبیوتیک مصرف کنم؟

مکمل های پروبیوتیک ممکن است با یک پری بیوتیک ترکیب شوند. پری بیوتیک ها کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که میکروارگانیسم های روده را تغذیه می کنند. اساسا، پری بیوتیک ها منبع غذایی برای باکتریهای خوب هستند. پری بیوتیک ها شامل اینولین، پکتین و نشاسته های مقاوم هستند. هنگامی که مکمل ترکیبی از پروبیوتیک و پری بیوتیک است، به آن سین بیوتیک می گویند.

پروبیوتیک ها چقدر ایمن هستند؟

از آنجایی که میکروب هایی که به عنوان پروبیوتیک استفاده می شوند به طور طبیعی در بدن وجود دارند، غذاها و مکمل های پروبیوتیک به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند. البته ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند و همچنین ممکن است باعث ناراحتی خفیف معده، اسهال یا نفخ (دفع گاز) در چند روز اول پس از شروع مصرف شوند.

آیا باید به فرزندانم پروبیوتیک بدهم؟

پروبیوتیک ها می توانند هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان مفید باشند. اگر کودک برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک دارد، مصرف یک پروبیوتیک می تواند به کاهش علائم کمک کند. همچنین می توان از پروبیوتیک ها برای کمک به رفع یبوست، رفلاکس اسید معده، اسهال و اگزما در کودکان استفاده کرد. افزودن پروبیوتیک ها به رژیم غذایی کودک از طریق غذا معمولا راهی مطمئن برای دادن پروبیوتیک به آنها است. مواد غذایی مانند ماست و پنیر دلمه اغلب بخشی از یک رژیم غذایی متعادل هستند و می توانند باکتریهای مفید را به غذا اضافه کنند. مکمل های پروبیوتیک نیز که به طور خاص برای نوزادان و کودکان طراحی شده اند، موجود هستند

آیا بعد از مصرف آنتی بیوتیک باید پروبیوتیک مصرف کنم؟

داروهای آنتی بیوتیک اغلب برای مبارزه با عفونت مورد نیاز است. با این حال، آنتی بیوتیک ها علاوه بر باکتریهای بیماری زا، باکتریهای مفید بدن را نیز از بین می برند. برخی افراد پس از مصرف آنتی بیوتیک دچار بیماری هایی مانند اسهال می شوند. برخی تحقیقات ارتباط مثبتی بین مصرف پروبیوتیک ها پس از مصرف آنتی بیوتیک و رفع اسهال نشان داده اند. 

منبع: pourateb

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو