اختصاصی/ ورود مجلس به ماجرای کلیه فروشی/ طرح صندوق هدیه ایثار تصویب می شود؟

62

1400/8/24

12:16


جراح پیوند کلیه توضیحاتی درباره طرح صندوق هدیه ایثار و ورود مجلس به ماجرای کلیه فروشی ارائه داد.

اختصاصی/ ورود مجلس به ماجرای کلیه فروشی/ طرح صندوق هدیه ایثار تصویب می شود؟

دکتر ناصر سیم فروش در گفت وگو با خبرنگار بهداشت نیوز درباره پیوند کلیه اظهارداشت: پیوند کلیه از مرگ مغزی 60 درصد است، اما این کفایت نمی‌کند و ما نیازمند پیوند کلیه از فرد زنده غیر فامیل هستیم، ما نه تنها در کشور خودمان خودکفاء شده ایم، بلکه پیچیده ترین عمل های جراحی کلیه، عمل سرطان ها و... در کشور خودمان انجام می شود.

وی افزود: ما مدلی داشتیم به اسم مدل ایرانی پیوند کلیه که در این روش، پیوند کلیه از زنده غیر فامیل انجام می گیرد. ایران بیشترین پیوند کلیه زنده غیر فامیل را دارد. ما با این مدل می توانیم کوتاه ترین لیست انتظار در دنیا را داشته باشیم.

 سیم فروش یادآور شد: متاسفانه عده ای به شدت مخالف خرید و فروش کلیه بودند، در صورتی که شخصی که کلیه اهدا می کند، ( اگر چه مبلغی هم دریافت کند) بنا بر گفته امام خمینی (ره) اگر کسی برای دریافت پول کلیه اهدا کند، اگر برای نجات جان انسانی باشد، امر پسندیده ای است. تمامی علما این اجازه را داده اند. شخصی که کلیه اهدا می کند زنده می ماند.

وی اذعان داشت: ما پنج هزار اهدایی کلیه داشتیم که همه آنها زنده و سالم هستند، آنها جان یک انسان را نجات داده اند و یک قهرمان هستند. 

به گفته دکتر سیم فروش؛ قیمتی برای کلیه نمی توان گذاشت، هدیه ای که جان یک انسان را نجات می دهد، بی شک اگراین کار انجام نشود، فرد دیالیزی می میرد. کسی که کلیه اهدا می کند مرگ و میرش یک در هزار است.
دکتر ناصر سیم فروش با اشاره به ارائه طرح صندوق هدیه ایثار افزود: بنده طرح پیشنهادی را به مجلس ارائه کرده ام؛ هزینه هر مریضی که از دیالیز به پیوندکلیه می آید، یک هفتم کمتر می شود، پولی که می ماند می تواند در یک صندوق بنام هدیه ایثار جمع گردد و به کسانی که قصد اهدای کلیه را دارند پرداخت کرد.

وی  افزود: امیدوارم در دولت جدید این مسئله اصلاح شود و ما مجدد این مدل را زنده کنیم، ایران الگویی برای سایر کشورها در این زمینه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو