خزانه جهانی بذرهای روز قیامت!

خزانه جهانی بذرهای روز قیامت!


منبع: فوت و فن

171

1400/8/28

13:07


خزانه جهانی بذرهای روز قیامت!

به سوالبارد، ذخیره غذایی روز قیامت، خوش آمدید!

سوالبارد یک مجمع‌الجزایر نروژی است که حدود ۱۲۰۰ کیلومتر از قطب شمال فاصله دارد. این جزیره به نواحی قطبی منجمد، مناظر برفی و یخچال‌های طبیعی بزرگش شهرت دارد و مهم‌تر از همه خانه خزانه جهانی بذرهای کشاورزی است.

ورودی خزانه

خزانه جهانی بذرهای سوالبارد در زیر زمین واقع شده است. این بزرگترین ذخیره ایمن برای بذرهای کل دنیاست.

منطقه بارگیری

خزانه طوری طراحی شده که از بذرهای گیاهی مهم دنیا در زمان بلایای طبیعی یا بلایایی که بشر آنها را ایجاد می‌کند محافظت نماید. در تصویر، یکی از نیروهای هماهنگی در مرکز منابع ژنتیک نوردیک، بذرهایی از ژاپن و امریکا را به انبار بذرهای سوالبارد می‌برد.

داخل تونل

برای دسترسی به خزانه بذرها، بازدیدکنندگان باید از ۴ درب که قفل شده‌اند عبور کنند: درب‌ ورودی از فولاد سنگین ساخته شده است، درب دوم ۱۱۵ متر ارتفاع دارد و داخل تونل است و دو درب دیگر کلیددار نیز در برابر ورود هوا هم ایمن و قفل هستند. در اینجا، نمایی از ورودی داخل تونل به سمت دفتر کار و تالارهای ذخیره‌سازی در خزانه جهانی بذرهای سوالبارد را مشاهده می‌کنید.

درون غار یخی

خزانه ایمن ظرفیت نگهداری ۴٫۵ میلیون دانه یا بذر را دارد. این خزانه، در حال حاضر، در تلاش برای حفظ تنوع ژنتیکی از تمامی فرهنگ‌های سراسر دنیا بذر جمع می‌کند تا انسان را در برابر یک بحران غذایی بزرگ زنده نگه دارد. خزانه بذرهای سوالبارد ۱۳۰ متر زیر سطح دریاست. همین امر منجر به خشک ماندن بذرها حتی در زمان بالا آمدن آب دریا و ذوب یخچال‌های طبیعی خواهد شد.

ورودی خزانه

ورودی خزانه سوالبارد در منطقه همیشه منجمد قطب شمال حفاری شده است. در اینجا، محققی را می‌بینید که در حال ورود به خزانه است.

خوب و سرد

در اتاق اصلی خزانه، بذرها در دمای ۱۸ درجه زیر صفر نگهداری می‌شوند.

ذخیره بذرها

جعبه‌های بذرها از سراسر دنیا در خزانه جهانی بذرهای سوالبارد برای آیندگان نگهداری و ذخیره می‌شوند. این خزانه می‌تواند ۴٫۵ میلیون نمونه بذر یا دانه را نگه دارد و از آنجا که هر نمونه حاوی حدود ۵۰۰ بذر می‌شود، تقریباً ۲٫۲۵ میلیارد بذر در این خزانه جمع شده است.

حفظ بذرها

بذرها درون کیسه‌هایی داخل خزانه نگهداری می‌شوند. محیط همیشه منجمد این خزانه انجماد طبیعی برای بذرها مهیا می‌کند اما علاوه بر این، این خزانه از سرمایش بیشتری برای نگهداری دما در ۱۸ درجه زیر صفر برخوردار است.

بانک بذرها

خزانه جهانی بذر سوالبارد در ۲۶ فوریه سال ۲۰۰۸ به طور رسمی افتتاح شد و به عنوان یک جعبه یخی غول‌پیکر از انواع بذرهای گیاهی مهم دنیا، به کار خود در حفظ و نگهداری از بذرها و دانه‌های جهانی مشغول است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو