رنگ‌آمیزی رز سفید با استفاده از رنگ غذا

رنگ‌آمیزی رز سفید با استفاده از رنگ غذا


منبع: فوت و فن

89

1400/8/30

09:03


رنگ‌آمیزی رز سفید با استفاده از رنگ غذا

رزهای سفیدی که چیده شده‌اند را می‌توان به رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرد تا لبه‌ گلبرگ‌ها رنگین، مواج و چین‌وشکن‌دار شود. این یک آزمایش جالب برای شما و فرزندانتان است. بچه‌ها از رنگ‌آمیزی گل‌ها لذت می‌برند و شما هم می‌توانید در مورد نیروی چسبناکی که ملکول‌های آب را به هم متصل می‌کند و کنار هم نگه می‌دارد، فراتراوش، تمرکز عناصر، بافت لیفی گیاه، بافت چوبی گیاه و بسیاری از جنبه‌های علمی دیگر در این پدیده با بچه‌ها صحبت کنید.

مراحل انجام کار

aid4310056-900px-dye-white-roses-with-food-coloring-step-1-version-2

۱- گل رز سفید، رنگ غذا و یک ظرف تهیه کنید. رزهای غنچه و تازه‌تر بهتر هستند و لازم نیست از هم کاملاً باز باشند. فقط غنچه‌های خیلی فشرده و بازنشده نگیرید که وقتی به آرامی فشارشان می‌دهید حس می‌کنید خیلی سفت هستند. اگر غنچه بسته می‌گیرید، آنهایی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید به زودی باز می‌شوند.

aid4310056-900px-dye-white-roses-with-food-coloring-step-2-version-2

۲- حدود ۳۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر آب تهیه کنید و در ظرفی که عمق آن حداقل ۱۰ سانتی‌متر باشد بریزید.

aid4310056-900px-dye-white-roses-with-food-coloring-step-3-version-2

۳- به اندازه ۲ تا ۴ میلی‌لیتر از رنگ غذا را به آب اضافه کنید و بگذارید در آب حل شود؛ به طوری که یک محلول یکدست ایجاد شود. شما می‌توانید از این فرصت برای آموزش مکانیسم حرکت گرما و انتقال گرما در مایعات و گازها استفاده کنید. بگذارید بچه‌ها خودشان حدس بزنند چه اتفاقی می‌افتد. آنها را تشویق کنید تا عمیق فکر کنند.

یک نکته کوچولو: نیروی محرکه دنیا نیرو درگاشت یا بی‌نظمی است؛ یعنی تمایل به ناهنجاری و بی‌نظمی. هر چیزی که در این دنیاست تمایل به پراکندگی دارد و ضد متبلور شدن و ایجاد شکل‌های منظم است.

aid4310056-900px-dye-white-roses-with-food-coloring-step-4-version-2

۴- همه برگ‌های رز را جدا کنید.

aid4310056-900px-dye-white-roses-with-food-coloring-step-5-version-2

۵- ریشه(های) رز را به صورت مورب طوری برش بزنید که سطح تازه‌ترِ بیشتری داشته باشید. حدود ۳۰ سانتی‌متر ساقه کفایت می‌کند. بقیه را تا ریشه جدا کنید. از فرزندتان بپرسید که آیا می‌داند چرا به جای روش مستقیم، مورب برش زده‌اید؟ یادشان بیاندازید که گل‌فروش‌ها و کسانی که گل‌ها را تزیین می‌کنند از همین روش استفاده می‌کنند تا گل‌ها بهتر آب‌رسانی شوند و مدت طولانی‌تری زنده و شاداب بمانند. شما می‌توانید از این فرصت بهره ببرید و به آنها کلیاتی در مورد قابلیت ترمیم یا بازسازی گیاه برای التیام زخم‌ها و پیشگیری از بیماری‌های عفونی و آسیب‌ها و از دست دادن آب و غذا توضیح دهید. اگر می‌خواهید در حفاظت از گیاهان عمیق شوید و به کودکان خود آموزش بیشتری در این زمینه بدهید، پینه استخوانی، پوشش خارجی و ماده مومی گیاه را با کودکان مشاهده کنید.

aid4310056-900px-dye-white-roses-with-food-coloring-step-6-version-2

۶- رزها را در آبِ رنگین به مدت یک هفته نگه دارید. آبی که گل را داخل آن گذاشته‌اید در فرایندی به نام فراتراوش از گل تبخیر می‌شود. در این فرایند، هر ملکول آب برای پر کردن فشاری که از ناحیه مجاور به آن وارد می‌شود حرکت می‌کند و ملکول‌های آب مجاور را به سمت بالای بافت چوبی حرکت می‌دهد (سلول‌های مرده طویلی که به منزله یه دسته نی نوشیدنی عمل می‌کنند).

aid4310056-900px-dye-white-roses-with-food-coloring-step-7-version-2

۷- صبر کنید تا لبه‌های رز با رنگ غذا بیشتر و عمیق‌تر رنگ بگیرند. بعد از مدتی، خواهید دید که حاشیه گلبرگ‌ها تغییر رنگ پیدا کرده و به رنگ غذایی که استفاده کرده‌اید درآمده است.

aid4310056-900px-dye-white-roses-with-food-coloring-step-8

۸- حالا از رزهای رنگین خود لذت ببرید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو