طرز تهیه آبگوشت بامیه ایلامی

آبگوشت بامیه , طرز تهیه آبگوشت بامیه ایلامی , دستور پخت آبگوشت بامیه

آبگوشت بامیه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار استان ایلام است که با مواد متنوعی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آبگوشت بامیه در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گردن یا سردست۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیر۲ حبه
بامیه۴۰۰ گرم
گوجه فرنگی۳ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذا خوری
روغنبه مقدار کم
نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
سیب زمینیبه مقدار دلخواه

طرز تهیه آبگوشت بامیه

مرحله اول

برای تهیه آبگوشت بامیه خوشمزه در ابتدای کار، پیاز ها را شسته و پوست می کنیم. سپس آن ها را خرد می‌ کنیم. یک قابلمه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز ها را به آن اضافه کرده و تفت می ‌دهیم تا وقتی که پیاز ها سبک شود.

مرحله دوم

سپس سیر، گوشت، زردچوبه و فلفل را اضافه می‌کنیم و حسابی تفت می‌دهیم. بعد ۴ لیوان آب جوش اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا گوشت بپزد. می توان مراحل فوق را در زودپز انجام داد و زمان پخت را به نصف رساند. اما مزه گوشت در قابلمه طعم بهتری نسبت به زودپز دارد.

مرحله سوم

بعد از گذشت دو ساعت بامیه ها را پاک می کنیم. دم بامیه ها را نباید از ته بگیریم و باعث زخمی شدن و در آمدن لزجی بامیه شویم. این کار را با دقت و احتیاط انجام می دهیم. سپس شسته و می گذاریم تا آب اضافه آن خشک شود.

مرحله چهارم

سپس یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. بامیه ها را به تابه اضافه کرده و آن را تفت می ‌دهیم تا بوی خامی بامیه گرفته شود. گوجه ها را شسته و درون غذا ساز می ریزیم تا پوره شود.

مرحله پنجم

حالا رب گوجه فرنگی و پوره گوجه را به بامیه ها اضافه می‌کنیم و تفت می دهیم تا آب گوجه ها کشیده شود. در نیم ساعت آخر به آب گوشت اضافه می کنیم. سیب زمینی ها را شسته و اضافه می‌کنیم و نمک می‌زنیم.

مرحله ششم

وقتی که بامیه و سیب زمینی ها پخته شد، آبگوشت بامیه ما آماده است این آبگوشت را با نان سنگک تازه، سبزی خوردن، سالاد شیرازی، ماست، پیاز و مخلفات و ترشی و هرچه داریم روی سفره می گذاریم.

مرحله هفتم

آبگوشت بامیه غذایی با طعم تند است و بسته به ذائقه خود می توانیم میزان تندی آن را تنظیم کنیم. آبگوشت بامیه نباید آنقدر بپزد که آب خود را از دست بدهد، چرا که غذایی آبکی است و باید بتوان آن را به صورت آبگوشت معمولی سرو کرد.