دانه‌ها و مغزهای طبیعی غذاهای غنی از مواد مغذی، چربی‌های اشباع‌نشده و سایر ترکیبات فعال زیستی هستند که از جمله‌ی آنها می‌توان به پروتئین گیاهی با کیفیت بالا، فیبر، موادمعدنی، تروکوفرول‌ها، فیتواسترول‌ها و ترکیبات فنلی اشاره کرد.

 بنابر اعلام حاجی بادومی، مغزها به خاطر این ترکیبات منحصربفرد خود به طور مفیدی بر سلامتی انسان تاثیر می‌گذارند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این خوراکی‌ها با کاهش بروز بیماری کرونر قلب و سنگ صفرا در زنان و مردان مرتبط است و می‌تواند تاثیرات مفیدی بر تنظیم فشار خون، کاهش التهابات و پیشگیری از سرطان‌ها داشته باشد. در ادامه به برخی از مواد خوراکی اشاره می‌کنیم که مصرف آنها برای سلامتی به ویژه برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و سایر اندام های بدن تاثیر می‌گذارد. (برای خرید آجیل با بهترین قیمت و با امکان ارسال فوری درب منزل می‌توانید از طریق لینک به فروشگاه آجیل و خشکبار حاجی بادومی هدایت شوید.)

کوهی از مواد معدنی مورد نیاز بدن: یک خوراکی آنتی سرطان چندمنظوره

تمامی مغزها منبعی سرشار از موادمغذی مفید برای بدن انسان هستند. مصرف یک اونس از خانواده‌ی این خوراکی‌ها (معادل ۲۸ گرم) با این مواد مغذی همراه است:

  • ۱۷۳ کالری انرژی
  • ۵ گرم پروتئین
  • ۱۶ گرم چربی (که ۹ گرم آن چربی تک اشباع‌نشده است)
  • ۶ گرم کربوهیدرات
  • ۳ گرم فیبر
  • ۸ میلی‌گرم ویتامین E (معادل ۱۲% نیاز روزانه‌ی بدن)
  • ۶ میلی‌گرم منیزیم (معادل ۶% نیاز روزانه‌ی بدن)
  • ۹۱ میلی‌گرم فسفر (معادل ۱۳% نیاز روزانه‌ی بدن)
  • ۳ میلی‌گرم مس (معادل ۲۳% نیاز روزانه‌ی بدن)
  • ۰.۰۵۹۸ میلی‌گرم منگنز (معادل ۲۶% نیاز روزانه‌ی بدن)
  • ۰.۰۳۰۸ میلی‌گرم سلنیوم (معادل ۵۶% نیاز روزانه‌ی بدن)

این مواد مغذی در همه‌ی انواع مغزها وجود دارد اما تراکم برخی از آنها در بعضی از آنها بیشتر است. برای مثال، فندق برزیلی و انواع بادام دارای بیشترین میزان منیزیم هستند. میزان کربوهیدرات نیز در آنها متفاوت است. برای مثال، میزان کربوهیدرات در فندق بسیار کم است اما در بادام هندی زیاد است. عواملی که از آن یک داروی طبیعی ضدپیری می‌سازد.

منبع غنی از آنتی آکسیدان/دشمن بیماری‌های قلبی و عروقی

در بدن انسان فرایندی به نام استرس اکسیداتیو وجود دارد که پدیده‌ای ناشی از عدم تعادل بین تولید گونه‌های واکنش‌پذیر اکسیژن و تجمع بیش از حد آنها در بدن است. رادیکال‌های آزاد نمونه‌ای از این گونه هستند و یکی از کارکردهای آن‌ها در بدن مبارزه با عفونت است. اما زمانی که تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن زیاد می‌شود این مسئله منجر به بروز استرس اکسیداتیو می‌شود و این عارضه می‌تواند به بدن آسیب برساند. برای مبارزه با استرس اکسیداتیو بدن باید آنتی‌اکسیدان تولید کند.
فواید آنتی‌اکسیدانی مغزهای ارگانیک برای سلامتی بسیار زیاد است. تحقیقات نشان داده است که مغزهایی مانند گردو و بادام حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند از چربی سلول‌های بدن در برابر فرایند اکسیداسیون رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. 

بررسی‌های دیگر بیانگر این بوده که افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی خود گردو آمریکایی  مصرف می‌کنند به مرور کلسترول بد خون آنها کاهش پیدا می‌کند. بادام و گردو سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام پلی‌فنول هستند که می‌تواند اثرات استرس اکسیداتیو را کنترل کند. بنابراین، مصرف این مغز و دانه‌ها برای مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن بسیار مهم است چرا که استرس اکسیداتیو می‌تواند ریسک بروز برخی از بیماری‌ها (از جمله بیماری‌های قلبی) را افزایش دهد.

این مواد خوراکی را بخورید تا پیر نشوید!


بیشتر و بیشتر آجیل خام مصرف کنید!

مصرف مغزها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند مزایا و خواص زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشد و انواع مغز و دانه‌ها را می‌توان در یک رژیم غذایی سالم گنجاند. از آنجا که انواع مختلف مغزها تفاوت کمی در ویتامین و مواد معدنی دارند، خوردن میکسی از آنها سطح مواد معذی مختلفی را در بدن افزایش می‌دهد. این مواد خوراکی حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و سایر مواد مغذی هستند که آنها را میان‌وعده‌ای سالم برای تمام افراد می‌سازد.
سعی کنید به جای خوردن بیسکوییت، کیک و سایر تنقلات، یک مشت از این تنقلات خوش مزه به صورت بوداده یا خام را به عنوان میان‌وعده مصرف کنید. اگرچه نوع خام آن با فواید بیشتری همراه است اما مصرف دانه‌ها و مغزها به صورت خام یا بوداده، به تنهایی یا همراه سالاد و خشکبار همچنان می‌تواند خواص زیادی داشته باشد. آنچنان که در مناسبت‌ها اقبال مردم به آن بیشتر می‌شود و با نزدیک شدن به ایام طولانی‌ترین شب سال می‌توان از آن برای شیرین‌تر کردم گعده ها دورهمی‌ها استفاده کرد. کسی چه می‌داند؟ شاید امسال آجیل شب یلدا دورکننده‌ی نحسی‌ها و بدشگونی‌های کرونایی از زندگی‌هایمان باشد.