جیمز باند

«وقتی برای مردن نیست» (No Time To Die) به عنوان آخرین فیلم «دنیل کریگ» در نقش «جیمز باند» به‌تازگی از فروش جهانی ۷۳۰ میلیون دلاری عبور کرده و به پرفروش‌ترین فیلم هالیوودی دوران پاندمی تبدیل شده است. این فیلم با عبور از رکورد ۷۲۱ میلیون دلاری «سریع و خشن ۹» (F9) این عنوان را کسب کرد اما این دستاورد به معنای آن نیست که فیلم سودآور خواهد شد. «ورایتی» در گزارش تازه‌ای نوشته است که «وقتی برای مردن نیست» همچنان در معرض خطر زیان ۱۰۰ میلیون دلاری است.

در این گزارش آمده است: «این فیلم با بودجه بیش از ۲۵۰ میلیون دلاری تولید شده و برای بازاریابی آن دست کم ۱۰۰ میلیون دلار هزینه شده است، اما ده‌ها میلیون دلار دیگر به دلیل تأخیرهای ۱۶ ماهه هزینه به بار آورده. منابع نزدیک به استودیو می‌گویند «وقتی برای مردن نیست» برای گریز از زیان مالی به فروش ۹۰۰ میلیون دلاری احتیاج دارد، رقمی که اگر یک بحران جهانی سلامت سالن‌های سینما را تهدید نمی‌کرد واقع‌بینانه به نظر می‌رسید. در نتیجه، این فیلم بنابر ادعای منابع در اکرانش متحمل زیان ۱۰۰ میلیون دلاری خواهد شد. دیگر منابع هالیوود مدعی شده‌اند که زیان فیلم نه-رقمی نخواهد بود اما همچنان قابل توجه است.»

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، استودیوی ام‌جی‌ام این گزارش را تکذیب می‌کند و با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید «وقتی برای مردن نیست» به لطف فروش گیشه و درآمد حاصل از «نمایش خانگی درخشان» سودآور شده است. این استودیو فیلم را ۳۱ روز پس از اکران در سالن‌های سینما در پلتفرم‌های دیجیتال پخش کرد. سخنگوی ام‌جی‌ام می‌گوید: «ادعای منابع ناشناس و ناآگاه در مورد زیان مالی فیلم به‌کلی بی‌اساس و به عبارت ساده‌تر، صحیح نیست.»

با شروع فصل تعطیلات آخر سال، «وقتی برای مردن نیست» حتی عملکرد بهترین در شبکه‌های نمایش خانگی خواهد داشت و نقدهای مثبت به آن یاری‌رسانی می‌کند. اما مؤسسه MUSO که بر دانلودهای غیرمجاز در فضای آنلاین نظارت می‌کند و به منبع اصلی استودیوها و شبکه‌ها تبدیل شده، گزارش داده است که «وقتی برای مردن نیست» بیش از هر عنوان سینمایی دیگری از ۱۵ تا ۲۱ نوامبر به صورت غیرمجاز دانلود شده است.

بر اساس این گزارش سریال فانتزی «چرخ زمان» (The Wheel of Time) آمازون بیشترین مخاطب غیرقانونی را داشته و در شبکه‌های تورنت به اشتراک گذاشته شده است. این نسخه‌های غیرمجاز برخلاف یکی دو دهه قبل، از نظر کیفیت تصویر تقریباً تفاوتی با نسخه‌های دیجیتالی که از پلتفرم‌های وی‌او‌دی منتشر می‌شوند ندارند و دارای رزولوشن‌های 2K و بالاترند.

منابع نزدیک به استودیوهای هالیوود به به «ددلاین» می‌گویند بعضی از دانلودها و استریم‌های غیرقانونی جنبه دیگری نیز دارد که با سرقت رمزهای عبور حساب‌های قانونی روی می‌دهد. بعضی از این وبسایت‌های غیرمجاز این حساب‌های کاربری و رمزهای عبور آن‌ها را خریداری می‌کنند و سپس به اشتراک می‌گذارند.

پاندمی کووید از سوی دیگر گرایش به دانلود غیرمجاز را تشدید کرده است. در حال حاضر بعضی از بازارهای جهانی از جمله چین با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند و فیلم‌هایی چون «بیوه سیاه» (Black Widow) و یا «جاودانگان» (Eternals) در دسترس نیستند، به همین علت سینماروها به سمت نسخه‌های قاچاق هدایت شده‌اند.