خبر خوش: مراقبت هایی که منجر به تولد 54 نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز شد

62

1400/9/11

12:28


کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۵۴ نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز در این استان از سال ۸۱ تا کنون متولد شدند که از این تعداد 4 نوزاد در سال جاری متولد شده اند. 

خبر خوش: مراقبت هایی که منجر به تولد 54 نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز شد

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مرجان مشکوتی افزود: ۵۴ زن باردار مبتلابه ایدز تحت مراقبت و درمان مرکز بهداشت اصفهان قرار گرفتند و همه آن‌ها موفق به تولد نوزادان سالم شدند.
وی با تأکید بر اینکه انواع خدمات مشاوره، مراقبت و درمان به افراد مبتلابه ایدز در مراکز بهداشت به ‌صورت رایگان ارائه می‌شود، اظهار داشت: از افرادی که در معرض رفتارهایی مانند اعتیاد و ارتباط جنسی پرخطر قرار دارند درخواست می‌کنیم که برای انجام آزمایش اچ آی وی به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند.
دکتر مشکوتی با اشاره به اینکه در زمان حاضر سه مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در استان اصفهان شامل مرکز خدمات جامع سلامت نواب صفوی اصفهان، شاهین‌شهر و نجف‌آباد فعال است، خاطرنشان کرد: با فعالیت این مراکز میزان دسترسی بیماران اچ آی وی مثبت به خدمات مراقبت و درمان افزایش‌یافته است.
وی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا، شناسایی موارد جدید مبتلابه اچ آی وی و بیماریابی کاهش یافته است، افزود: در این دوران تلاش کردیم تا با تماس‌های تلفنی و ارائه دارو برای مدت‌زمان بیشتر به بیماران اچ آی وی، سطح خدمات مراقبتی و درمانی برای آن‌ها را حفظ کنیم.
وی، کل موارد شناسایی‌شده مبتلابه اچ آی وی مثبت در استان اصفهان تا آبان امسال را ۷۹۵ نفر شامل ۶۴۱ مرد و ۱۵۴ زن اعلام کرد و گفت که تاکنون ۳۲۹ نفر از بین آن‌ها فوت کردند.
دکترمشکوتی تصریح کرد: بر اساس آمار تجمیعی از ابتدای شناسایی بیماران ایدز تاکنون ۶۰ درصد از راه‌های انتقال اچ آی وی در استان اصفهان اعتیاد تزریقی، ۳۲ درصد رابطه جنسی، پنج درصد نامشخص، ۲ درصد مادر به کودک و یک درصد انتقال خون بوده است.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر اگر آمار سالانه را در نظر بگیریم انتقال از طریق رابطه جنسی نسبت به سایر موارد، سهم بیشتری دارد.
وی افزود: در مواردی که در ۶ ماه نخست امسال در کشور تشخیص داده شد راه احتمالی انتقال در ۱۵.۵ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۵۴.۲ درصد رابطه جنسی، ۲.۱ درصد مادر به کودک و ۲۸.۲ درصد راه احتمالی نامشخص بوده است.
دکتر مشکوتی در ادامه گفت: در ۶ ماه نخست امسال در استان اصفهان نیز بیشتر موارد انتقال اچ آی وی در موارد جدید شناسایی‌شده، ارتباط جنسی بوده است.
تاکنون حدود ۴۲ هزار و ۹۳۳ بیمار مبتلابه اچ آی وی مثبت در کشور شناسایی‌شده‌اند که ۸۱ درصد آن‌ها مرد و ۱۹ درصد زن هستند.
"اول دسامبر مصادف با یازدهم آذر روز جهانی مبارزه با ایدز است؛ شعار روز جهانی ایدز در سال جاری " اجازه نمی‌دهیم کرونا برنامه مراقبت اچ آی وی را تحت تاثیر قرار دهد، پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان " انتخاب شد.
ایدز (AIDS) ، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود؛ اچ آی وی، یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند" .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو