انسان‌های اولیه به چه زبانی حرف می‌زدند؟

منبع: فوت و فن

112

1400/9/15

11:16


انسان‌های اولیه به چه زبانی حرف می‌زدند؟

یک پاسخ خیلی عجیب: زبان یودا، هیولای ریزه‌میزه سبزرنگ در فیلم جنگ ستارگان!

زبان‌شناسان عقیده دارند تمام زبان‌های موجود در دنیا از زبانی که در حدود ۵۰ هزار سال قبل در آفریقای شرقی صحبت می‌شد گرفته شده است. آنها به سرنخ‌هایی از لغات و دستور زبان انسان‌های اولیه دست یافتند که از طریق آنها توانستند کشف کنند زبان گفتاری آنها ممکن است به چه صورت ادا شود.

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته است، این طور به نظر می‌رسد که نحوه صحبت کردن انسان‌های اولیه چیزی شبیه به کلمه “یودا” شخصیت سبزرنگ در فیلم “جنگ ستارگان” بوده است.

در هر کدام از زبان‌های موجود در دنیا، ترتیب واژگانی متفاوتی به کار رفته است. در برخی از آنها مانند زبان انگلیسی ترتیب واژگانی “فاعل- فعل- مفعول” و در زبان ایتالیایی ترتیب “فاعل- مفعول- فعل” به کار می‌رود. گاهی اوقات در موارد نادری هم ترتیبات “مفعول- فاعل- فعل”، “مفعول- فعل- فاعل”، “فعل-مفعول- فاعل” و “فعل- فاعل- مفعول” استفاده می‌شوند.



بر اساس نشریه اخیر دانشکده ملی علوم با موضوع تحولات زبان گفتاری انسان، مشخص شده که زبان‌های اولیه بر اساس ترتیب واژگانی “فاعل- مفعول- فعل” بوده است. این زبان در میان جمعیتی کوچک در آفریقای جنوبی رایج بود. بر اساس تحقیقات، ظاهراً این مردمان بوده‌اند که زبان را به شکل مدرن و تجددیافته آن تغییر و در سراسر دنیا گسترش داده‌اند. از این رو، محققان با رسم یک شجره‌نامه زبانی، به نتیجه‌ای رسیده‌اند که نشان‌دهنده ارتباطات تاریخی بین تمام زبان‌های رایج دنیاست. به عنوان مثال، تمام زبان‌های احساسی مانند ایتالیایی، رومانیایی، فرانسوی و اسپانیایی برگرفته از زبان لاتین هستند که در حدود ۲ هزار سال قبل در “رم” صحبت می‌شده است. در این شجره‌نامه زبانی، زبان لاتین، خود شاخه‌ای کوچک از شاخه‌ای بزرگتر است که زبان‌های دیگری همچون ژرمنی، اسلاوی، هندو و غیره را در برمی‌گیرد. این گروه از زبان‌ها یک شاخه بزرگ به نام زبان هندواروپایی را تشکیل می‌دهند.

سخت‌ترین زبان برای یادگیری کدام زبان است؟

در نشریه‌ای که پیش‌تر به آن اشاره شد، یک الگوی مشخص از ترتیب واژگان در زبان مادری تعیین شده است. سپس، تحولاتی که در آن صورت گرفته و به شکل زبان‌های امروزی در آمده است مورد بررسی قرار گرفت. نحوه پراکندگی ترتیب واژگان در زبان‌های مختلف امری تصادفی نبوده است بلکه در هر ۶ نوع آن اصول و ساختاری وجود دارد که زبان‌شناسان موفق به کشف آن شده‌اند.

در میان ۲ هزار زبان نوینی که در این شجره‌نامه زبانی وجود دارد، بیش از نیمی از آنها از ترتیب “فاعل- مفعول- فعل” استفاده می‌کنند. آنهایی هم که ترتیب “فاعل- فعل- مفعول”، “مفعول- فعل- فاعل” و “مفعول- فاعل- فعل” را به کار می‌برند نیز به نوعی از همان ترتیب اصلی پیروی می‌کنند. به عنوان مثال، زبان فرانسوی که از ترتیب “فاعل- فعل- مفعول” استفاده می‌کند در شاخه زبان لاتین که ترتیب “فاعل- مفعول- فعل” دارد، قرار گرفته است.

نتیجه مهمی که زبان‌شناسان به آن دست یافتند این است که تمام زبان‌های مادری از ترتیب “فاعل- مفعول- فعل” استفاده می‌کرده‌اند و به اعتقاد آنها این امر تصادفی نبوده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، اولین ترتیب واژگانی همین ترتیب “فاعل- مفعول- فعل” بوده است. کودکان نیز بر اساس همین ترتیب واژگان، زبان را فرا می‌گیرند. ممکن است علت پرکاربرد بودن این ترتیب، فطری بودن آن برای انسان باشد. علت تحول زبان‌ها به این ترتیب نیز همین است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو