روزی فقط ده دقیقه دویدن چنین معجزاتی را برای سلامتی دارد

105

1400/9/20

17:39


طبق نتایج یک مطالعه جدید، فقط ۱۰ دقیقه دویدن با سرعت متوسط برای تقویت خلق و خو و عملکرد شناختی کافی است؛ یافته‌هایی که به ما درک بهتری از ارتباط ورزش بدنی با سلامت روان می‌دهد.

روزی فقط ده دقیقه دویدن  چنین معجزاتی را برای سلامتی دارد

به گزارش بهداشت نیوز، این مطالعه به طور خاص به قشر جلوی مغز (PFC) پرداخته است؛ بخشی از مغز که با عملکرد‌های اجرایی و کنترل خلق و خو مرتبط است. محققان دریافتند که دویدن باعث افزایش جریان خون در این ناحیه می‌شود.

دویدن کاری است که انجام آن برای بسیاری از ما نسبتاً آسان است؛ برای شروع به تجهیزات یا آموزش خاصی نیاز نیست و مطالعات مختلف نشان داده است که طول عمر را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد انجام تمام آن حرکات هماهنگ باعث می‌شود مغز بیشتر فکر کند.

هیداکی سویا، بیوشیمیدان دانشگاه سوکوبای ژاپن می‌گوید: «با توجه به میزان کنترل اجرایی مورد نیاز در هماهنگی تعادل، حرکت و نیروی محرکه در حین دویدن، منطقی است که فعالیت عصبی در قشر جلوی مغز افزایش یابد و سایر عملکرد‌های این ناحیه از این افزایش منابع مغزی بهره‌مند شوند.»

قبلا مشخص شده بود که ورزش می‌تواند سلامت ذهنی و جسمی را از روش‌های مختلف افزایش دهد، اما تحقیقات نسبتاً کمتری در مورد رابطه دویدن و سلامت روانی در مقایسه با سایر فعالیت‌های فیزیکی مانند دوچرخه سواری، انجام شده است.

این موضوعی بود که محققان تصمیم گرفتند به آن بپردازند، با توجه به اینکه دویدن چقدر برای تکامل ما به عنوان یک گونه اثرگذار بوده است (در حالی که دوچرخه فقط در چند نسل اخیر وجود داشته است) و این ورزش چقدر می‌تواند متنوع باشد (از دویدن معمولی تا یک ورزش کامل دوی سرعت). همچنین فعالیتی است که کل بدن را از نظر فیزیکی درگیر می‌کند.

در مجموع ۲۶ شرکت‌کننده پس از دوره‌های استراحت و پس از ۱۰ دقیقه دویدن مورد آزمایش قرار گرفتند و زمان واکنش در پردازش مغز آن‌ها با انجام تست‌هایی اندازه‌گیری شد.

پس از ورزش، شرکت‌کنندگان سریع‌تر به آزمایش‌ها واکنش نشان می‌دادند و خلق و خوی بهتری هم داشتند. این بررسی علاوه بر افزایش جریان خون مشاهده شده در PFC با استفاده از تکنیکی به نام طیف‌سنجی نزدیک به فروسرخ عملکردی (fNIRS) بود.

چورپاکا دامرونگتائی، محققی از دانشگاه سوکوبا، می‌گوید: «این نتایج با یافته‌های مربوط به فعالیت‌های هم‌زمان در نواحی قشر پیش‌پیشانی که در تنظیم خلق و خو دخیل هستند، تأیید شد.»

بسیاری از عملکرد‌های PFC منحصر به انسان است و در مغز حیوانات دیگر یافت نمی‌شود، بنابراین محققان معتقدند یافته‌هایی که به دست آورده‌اند می‌تواند درک ما را از چگونگی تکامل‌مان به عنوان یک گونه نیز افزایش دهد.

همچنین شواهد بیشتری نشان می‌دهد که لزوماً نیازی به انجام ورزش زیاد برای بهره‌مندی از فواید آن ندارید. قبلاً نشان داده شده بود که فعالیت‌های کوتاه مدت باعث بهبود تمرکز ذهنی، سلامت قلب و سلامت کلی متابولیک می‌شود.

محققان خاطرنشان می‌کنند که اگر ورزش را بتوان به عنوان یک دارو در نظر گرفت، پس انواع مختلف ورزش مانند انواع مختلف دارو‌ها خواهند بود - و ما اکنون در مورد اثرات دویدن و اینکه چگونه می‌توان از آن به طور بالقوه به عنوان نوعی درمان استفاده کرد اطلاعات بیشتری به دست آورده‌ایم.

محققان در مقاله خود می‌نویسند: «در مجموع، این نتایج از این فرضیه حمایت می‌کند که یک دوره حاد دویدن با شدت متوسط باعث بهبود خلق و بهبود عملکرد اجرایی هم‌زمان با فعالسازی زیرمنطقه پیش‌پیشانی می‌شود که در تنظیم خلق دخیل است.»

نتایج این تحقیق در Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: جام جم آنلاین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو