هوش جراحان مغز، مثل مردم عادی است

منبع: برترین ها

90

1400/9/24

08:09


داده‌های هوش 329مهندس هوافضا و 72جراح مغز و اعصاب نشان می‌دهد که آنها لزوما باهوش‌تر از عموم مردم نیستند.

همشهری: داده‌های هوش 329مهندس هوافضا و 72جراح مغز و اعصاب نشان می‌دهد که آنها لزوما باهوش‌تر از عموم مردم نیستند.

اصطلاحات رایجی مانند «موشک هوا کردن» و «سخت مثل جراحی مغز» که توسط عموم جوامع برای توصیف کارهای سخت استفاده می‌شود، نشات گرفته از این باور است که اکثر مردم تصور می‌کنند برخی از افراد با تخصص‌های خاص از درصد هوش بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند. اما محققان با انجام چندین تست هوش، به این نتیجه رسیده‌اند که به‌عنوان مثال مهندسان هوافضا و جراحان مغز، لزوما باهوش‌تر از عامه جامعه نیستند، بلکه توانایی آنها در انجام برخی مهارت‌ها بیشتر است.

هوش جراحان مغز و مهندسان هوافضا ؛ مثل مردم عادی

به گزارش گاردین، محققان با بررسی داده‌های یک گروه بین‌المللی متشکل از 329مهندس هوافضا و 72جراح مغز و اعصاب به نتایج جالب توجهی رسیدند. افراد شرکت‌کننده موظف بودند 12تست آنلاین را با استفاده از سؤال‌های تست بزرگ هوش بریتانیا معروف به GBIT در کنار پاسخ به سؤالاتی درخصوص سن، جنسیت و میزان سابقه در تخصص‌شان، تکمیل کنند. این سری از تست‌های شناختی – با عنوان چالش Cognitron - توسط امپریال کالج لندن و بی‌بی سی طراحی شده است و برنامه‌ریزی، استدلال، حافظه کاری و توانایی‌های توجه را ارزیابی می‌کند.

ارتباط تخصص با ریشه‌های ذاتی

این تست‌ها ابعاد مختلفی از شناخت، شامل برنامه‌ریزی و استدلال، کارکرد حافظه، توجه و توانایی پردازش حرکات را مورد بررسی قرار می‌دهد. محققان سپس این نتایج را با نتایجی که قبلا از 18هزار نفر بریتانیایی انجام شده بود، مقایسه کردند. یافته‌ها که در مجله BMJ منتشر شده است، نشان‌دهنده تمایز کمی در جراحان مغز و اعصاب بود که توانسته بودند با سرعت بیشتر مسائل را حل کنند اما حافظه یادآوری کندتری در مقایسه با عموم جمعیت داشتند. محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که تفاوت در سرعت حل مسائل از سوی جراحان مغز، ممکن است حاصل سرعت ذاتی عمل‌های جراحی مغز باشد.

به همین دلیل بیشتر افرادی که پیش زمینه پردازش سریع این امور را دارند به این تخصص جذب می‌شوند یا شاید به‌احتمال کمتر، سرعت حل مسائل، حاصل تمرین‌های زیاد برای تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی در زمان باشد.

تمایز کم‌تخصص‌ها

به‌گفته محققان این مطالعه تا حدی برای رفع ابهام درباره برتری یکی از این تخصص‌ها بر دیگری انجام شده است. با این حال، تیم تحقیقاتی تفاوت‌های کمی را بین توانایی‌های شناختی مهندسان هوافضا و متخصصان مغز و اعصاب پیدا کردند. حاصل نتایج مهندسان هوافضا، نمره‌های بیشتر برای تمرکز و دستکاری ذهنی مانند چرخاندن اجسام در یک دست بود درحالی‌که متخصصان مغز و اعصاب نمره‌های بیشتری در حل مسائل مفهومی مانند تعریف کلمات نادر و کمیاب داشتند. در مقایسه نتایج این تست با عموم افراد جامعه، مهندسان هوافضا برتری خاصی در هیچ شاخه‌ای نداشتند. در مجموع مشخص شد هر دو گروه طیف وسیعی از توانایی‌های شناختی را دارند.

آوسین چاری، یک جراح مغز و اعصاب در بیمارستان گریت اورماند و نویسنده این مطالعه گفت: ما فکر می‌کنیم که همه افراد دارای دامنه‌ای از مهارت‌ها هستند. اما بعضی‌ها در چند مهارت برتری دارند برخی دیگر در سایر مهارت ها. در کل برتر بودن در همه مهارت‌ها کار سختی است که همه قابلیت آن را ندارند. با توجه به دو حرفه مورد مطالعه، چاری می‌گوید: اینطور نبود که آنها در تمام موارد خوب باشند بلکه در برخی کارهای خاص بهتر و در حرفه خود خبره بودند.

محققان معتقدند ممکن است مشاغل دیگر هم شایستگی حضور در این تست‌های هوش را داشته باشند و بنابراین کارهای آینده باید به‌دنبال تعیین شایسته‌ترین گروه باشد.

دانشمندان امیدوارند یافته‌هایشان بتواند به از بین رفتن سوءتفاهماتی در مورد دشواری درک شده و مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای هر دو حرفه کمک کند. به‌طور سنتی این دو رشته به‌عنوان رشته‌های مردانه نیز شناخته می‌شوند. اما انجام این تست‌ها ونتایج آنها تلاش‌های بیشتر مورد نیاز برای گسترش دسترسی به این تخصص‌ها و کاهش کمبود قریب‌الوقوع متخصصان و اطمینان از وجود نیروی کار متنوع برای هدایت نوآوری‌های آینده را نشان می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو