لزوم ضدعفونی مستمر سطوح دارای تماس مشترک در مدارس

102

1400/9/25

13:54


لزوم ضدعفونی مستمر سطوح دارای تماس مشترک در مدارس

سلامت نیوز:با بازگشایی مدارس به عنوان یکی از مراکز تجمعی، برای پیشگیری از انتقال کرونا، ضروری است که به صورت مستمر، نظافت سطوح دارای تماس مشترک نظیر میزهای خدمت، مبلمان، تخت، میز و صندلی‌های سلف سرویس، راه پله‌ها و دستگیره‌ها در مدارس انجام شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، با بازگشایی مدارس علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، پیشگیری از تجمع، رعایت فاصله‌گذاری در ترددها، تهویه مناسب و بهداشت مواد غذایی، توجه به بهداشت ابزار و تجهیزات و ... در مدارس ضروری است که در مدارس به عنوان یکی از اماکن تجمعی، اقدامات مربوط به نظافت و ضدعفونی هم برای پیشگیری از انتقال کرونا انجام شود.


بر این اساس باید برنامه مدون گندزدایی همه سطوح دارای امکان تماس زیاد در مدارس تهیه و به نیروی مسئول آموزش‌دیده ارائه شود. در مدارس دو شیفته نیز زمان مناسب برای گندزدایی و آماده سازی مدرسه برای شیفت بعد در نظرگرفته شود.
همچنین تامین و دپوی حداقل ۲ هفته ای مواد ضدعفونی کننده، صابون مایع، دستکش، ماسک، دستمال کاغذی و ... از دیگر الزامات جهت بازگشایی مدارس است.
در عین حال از ایمنی محل دپوی موادضدعفونی کننده و گندزدا اطمینان حاصل شود.
درصورت وجود سالن های ورزشی و بازی، وسائل و تجهیزات بعد از هربار استفاده گندزدایی شوند. در رختکن و حمام سالن ورزشی، استفاده از وسایل بهداشتی شخصی یک بار مصرف ضروری است.


همچنین نصب ظروف حاوی مواد ضدعفونی کننده دست ها با پایه نگهدارنده به تعداد مناسب در هرطبقه و راهروها انجام شود.
به صورت مستمر نظافت سطوح دارای تماس مشترک، نظیر میزهای خدمت، مبلمان، تخت، میز و صندلی های سلف سرویس، راه پله ها، دستگیره ها، کمدهای وسایل، سرویس های بهداشتی، اتاق ها، راهروها، سالن اجتماعات، کارگاه ها و سایت کامپیوتر، تجهیزات در محوطه و حیاط و ... انجام شود.


همه لوازم شخصی دانش آموزان استثنایی شامل ویلچر، عصا، وسایل توانبخشی و ... مشمول گندزدایی بدو ورود و خروج هستند.


باید توجه کرد که دو مرحله نظافت و گندزدایی جدا از یکدیگر بوده و نباید هیچگونه اختلاطی بین مرحله شوینده و گندزدایی انجام شود. همچنین هنگام گندزدایی و نظافت، سالن ها باید خالی از افراد بوده و درها و پنجره ها باز گذاشته شوند و جهت تهویه بهتر هواکش نیز روشن باشد.


محلول‌های گندزدای کلر باید روزانه تهیه و استفاده شود؛ چراکه کارایی محلول پس از گذشت ۲۴ ساعت کاهش می یابد.


امکانات لازم برای شستشوی مرتب دست ها و استفاده از ماسک یک بار مصرف در طول شیفت برای شستشو و گندزدایی روزانه لباس کار پرسنل مسئول نظافت باید فراهم شود.


از تی مخصوص فقط برای گندزدایی مکان هایی که امکان آلودگی دارند، استفاده شود و افراد مسئول نظافت در هنگام نظافت از وسائل حفاظت فردی شامل ماسک و لباس کار مناسب و مقاوم در برابر خوردگی استفاده کنند.


بر اساس اعلام وزارت بهداشت، گفتنی است نظافت از یک نقطه آغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسد. تجهیزات و ماشین آلات گندزدایی بعد از پایان کار شسته و به روش مناسب بسته به ظرفیت تجهیزات و ماشین آلات خشک شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو