این عنوان ممکن است به اشتباه با معافیت مالیاتی یکی تصور شود. اما بخشودگی مالیاتی تعریفی کاملا متفاوت از معافیت مالیاتی دارد و نحوه استفاده از آن نیز اصول و قوانین مختص به‌خود پیروی می‌کند.

بخشودگی مالیاتی که به جرائم مالیاتی مرتبط می‌شود، دارای قوانین و بخشنامه‌هایی مخصوص به خود است که معمولا به‌صورت سالیانه اعلام می‌شوند.

برای دریافت بخشودگی‌های مالیاتی نیاز به تسلط کافی و دقیق بر این قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی است. کاری که معمولا از عهده مودیان ساخته نیست و به‌ کمک مشاوران مالیاتی انجام می‌شود.

یکی از خدمات مشاوره مالیاتی کمک به مودی جریمه شده در استفاده از بخشودگی‌های مالیاتی است. در ادامه بیشتر درباره انواع بخشودگی‌های مالیاتی و نحوه استفاده از آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

لزوم کمک از مشاوره مالیاتی برای دریافت بخشودگی مالیاتی

مالیات یکی از وظایف قانونی و اجتماعی شهروندان مختلف با مشاغل و کسب و کارهای متفاوت است. اینکه هر کسب و کاری چگونه و چطور مشمول کدام قوانین مالیاتی می‌شود مواردی هستند که باید توسط صاحبان مشاغل به خوبی بررسی شود تا در انجام این وظیفه عملکرد بی‌نقصی داشته باشند.

صاحبان مشاغل لازم است مواردی مانند زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی، چگونگی تنظیم اظهارنامه و اطلاعاتی که باید در آن ارائه شوند را به‌خوبی مطالعه کنند تا ناخواسته و به‌اشتباه دچار تخلف مالیاتی نشوند. چرا که تخلف‌های مالیاتی قطعا از سوی سازمان امور مالیاتی کشور مشمول جرائم مالیاتی خواهند شد و این جرائم گاهی بسیار سنگینند و ممکن است تمام شاکله و ساختار کسب و کار را به چالش کشیده و آینده شغل را به مخاطره اندازند.

بنابراین بهتر است پیش از تنظیم اظهارنامه مالیاتی و حتی در زمان تنظیم و تهیه صورت‌های مالی از خدمات مشاوره مالیاتی بهره گرفته شود تا کسب و کارها با چنین خطراتی مواجه نباشند. اما اگر صاحبان مشاغل در این‌کار غفلت کرده و تخلفاتی را در زمان ارائه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی خود مرتکب شدند، لازم است حتما از کمک یک مشاور مالیاتی متخصص و مجرب کمک بگیرند که با تسلط کامل بر تمام بخشنامه‌ها و استفساریه‌های مالیاتی جدید و قدیم می‌تواند به مودی جریمه شده در بیشترین استفاده از بخشودگی‌های مالیاتی کمک کند. موسسه داوری و مشاوره مالیاتی دادیس با ارائه خدمات مشاوره مالیاتی جامع در این زمینه می‌تواند نجات‌بخش آینده کاری یک شرکت یا بنگاه مالی باشد. 

بخشودگی مالیاتی

جرم و بخشودگی مالیاتی چیست؟

عدم انجام وظیفه قانونی پرداخت مالیات و انجام امور مالیاتی توسط مودیان منجر به جریمه مالیاتی آن‌ها خواهد شد. جریمه مالیاتی به دلیل عدم پرداخت یا پرداخت به موقع مالیات، عدم ارائه به‌موقع اظهارنامه مالیاتی، عدم صحت اطلاعات مندرج در اظهارنامه مالیاتی و ارائه صورت‌های مالی نادرست و ... می‌تواند منجر به جریمه مالیاتی شود.

درقانون برای هریک از تخلفات مالیاتی، متناسب با نوع جرم، شرایط، ابعاد و نوع کسب و کار همچنین ابعاد تخلف، جرائمی بزرگ و سنگین یا کوچک و جزئی درنظر گرفته می‌شود. در این مواقع معمولا به مودیان توصیه می‌شود که از کمک مشاورین مالیاتی اسفاده کننده تا بتوانند با ارائه لوایح دفاعیه مالیاتی در هیئت‌های حل اختلاف، جرم‌زدایی کرده و محکومیت خود را لغو نمایند.

اما گاهی تخلف صورت گرفته وجوه قابل دفاع لازم را ندارد و مودی متخلف ملزم به پرداخت جریمه است. برای این معضل، سازمان امور مالیاتی بخشودگی‌هایی را متناسب با نوع کسب و کار و ابعاد آن درنظر می‌گیرد. این بخشودگی‌ها و نحوه برخورداری از آن‌ها شرایط و قوانین خاص خود را دارد که باز هم بهتر است برای بهره‌مندی هرچه بیشتر و بهتر از آن‌ها و کاهش جریمه مالیاتی مقرر تا حد امکان از خدمات مشاوره مالیاتی کمک گرفته شود. بخشودگی‌های مالیاتی شامل جرائم مرتبط با مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ازش افزوده می‌شود

درنتیجه یکی از اصلی‌ترین شرایط استفاده از بخشودگی‌های مالیاتی، سوابق مالیاتی خوب و خوش‌حسابی مالیاتی مودیان است. ضمن اینکه باید اشاره نمود که تمامی جرائم مالیاتی در قانون شامل حال بخشودگی نمی‌شوند و جرائم غیرقابل بخشش نیز در قوانین مالیاتی وجود دارند. 

شروط دریافت بخشودگی مالیاتی

مهمترین اصل در ارائه بخشودگی‌های مالیاتی حمایت از مشاغل و کسب و کارها در حوزه‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی است. دستورالعمل بخشودگی‌های مالیاتی هرساله توسط سازمان امور مالیاتی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و فضای کسب و کار مشاغل مختلف اعلام می‌شود.

در این دستورالعمل بخش‌های مهم تولیدی و فعالان تاثیرگذار اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرند تا کسب و کارهای مفید در توسعه و رشد اقتصادی کشور از حمایت‌های دولتی بهره‌مند شوند. برطبق آخرین بخشنامه مالیاتی مرتبط با بخشودگی‌های مالیاتی که سازمان امور مالیاتی در تاریخ ششم تیر ۱۴۰۰ ارائه کرد، شروط اصلی دریافت بخشودگی‌های مالیاتی به‌شرح زیر است: 

- پرداخت مانده بدهی قطعی حداکثرظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ برگ قطعی، به میزان صد در صد

- پرداخت مانده بدهی قطعی تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۳۱ برای کلیه فعالان اقتصادی هفتاد درصد

این دستورالعمل که در ۱۱ ماده و ۵ تبصره صادر شده است، به شرح بخشودگی‌های مالیاتی ۱۴۰۰ می‌پردازد و میزان بخشودگی که شامل حال مشاغل مختلف می‌شود. ضمن اینکه جرایمی که مشمول بخشش می‌شوند را معرفی می‌کند. سقف بخشش مالیاتی نیز هرساله متفاوت است. برای مثال این سقف در سال ۹۹ معادل ۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اعلام شد. 

آشنایی با دستورالعمل بخشودگی مالیاتی سالیانه

یکی از مواردی که نیاز مودیان به دریافت کمک و راهنمایی از مشاور مالیاتی برای کسب اطلاع از نحوه دریافت بخشودگی مالیاتی را اثبات می‌کند، پیچیدگی‌ها و ابهامات موجود در بخشنامه‌های سالیانه مرتبط با دستورالعمل اعمال بخشودگی‌های مالیاتی است. به عنوان نمونه در ماده ۸ دستورالعمل بخشودگی مالیاتی ۱۴۰۰ آمده است که: 

جرائم موضوع ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال 91 لغایت 94 مشروط به پرداخت بدهی قطعی آن سال می‌باشد، و برای عملکرد سال‌های 95 تا 99 مشروط به پرداخت بدهی قطعی و ارسال فهرست معاملات اس. درصورتی‌که تمام یا بخشی از فهرست معاملات بنا به دلایلی خارج از اختیار مؤدی باشد، اختیار بخشودگی جرائم یادشده به شرط پرداخت مانده بدهی قطعی عملکرد سال مربوطه به مدیران کل امور مالیاتی است

باتوجه به این ماده، مودیان نیاز به تسلط کافی و دقیق بر تمامی ماده قاون‌های مالیات‌های مستقیم که در ۴ فصل و بیش از ۲۰۰ ماده مطرح شده است دارند. درصورتی که حتی تسلط بر تمامی ماده قانون‌های مرتبط با شغل و کسب و کار مودی نیز کاری سخت است. متون پیچیده و تخصصی ماده قانون‌های مالیاتی این کار را سخت‌تر هم می‌کند.

این پیچیدگی را در متن ماده‌های بخش‌نامه‌های مرتبط با بخشودگی‌های مالیاتی نیز شاهد هستیم. بنابراین بهترین کار برای مودیان کمک گرفتن از فردی حرفه‌ای و متخصص به این کار است. اگر نیاز به دریافت مشاوره مالیاتی ابتدایی برای پاسخ به سوالت ابتدایی خود دارید می‌توانید از تلفن پاسخگویی به سوالات مالیاتی : ۰۹۱۲۱۹۶۶۲۹۱ کمک بگیرید. 

جرایم مالیاتی

جرائم مالیاتی غیرقابل بخشش

گفتیم که در بین جرائم مالیاتی گروهی غیر قابل بخشش هستند. در قوانین مالیاتی، فصل هفتم از باب چهارم قانون مالیات‌های مستقیم، شرح ماده قانون‌های مربوط به جرائم مالیاتی است. در بین این ماده قانون‌ها که از ماده ۱۸۹ تا ۲۰۲ را شامل می‌شوند، ماده ۱۹۲ جرائم غیرقابل بخشش را مطرح می‌کند. در شرح این ماده آمده است:

«در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که به ‌موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سی‌ درصد (۳۰٪) مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ده‌ درصد(۱۰٪) مالیات متعلق برای سایر مودیان می‌باشد. حکم این ماده در مورد درآمدهای کتمان ‌شده در اظهارنامه‌های تسلیمی و یا هزینه‌های غیر واقعی نیز جاری است.» 

بنابراین سه جرم، عدم تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی در مهلت زمانی مشخص شده، کتمان درآمدهای کسب شده و اعلام هزینه‌های غیرواقعی، مشمول بخشودگی‌های مالیاتی نخواهند شد. باید درنظر داشت که ممکن است موارد ذکر شده سهوی اتفاق افتد و صاحبان مشاغل در اشتباهاتی ناخواسته هزینه‌ها یا درآمدهای سال مالی خود را دقیق و مطابق قانون اعلام نکنند. به همین دلیل تاکید می‌شود که برای تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی و تنظیم صورت‌های مالی از مشاوره مالیاتی کمک گرفته شود. 

کلام آخر 

درنهایت باید گفت، گاهی جرائم مالیاتی می‌توانند خساراتی غیرقابل جبران را برای کسب وکارها به‌همراه داشته باشند. این درحالی است که می‌توان به‌راحتی پیش از وقوع جرمی ناخواسته، به کمک مشاوره مالیاتی، امور مالی و مالیاتی خود را به‌خوبی مدیریت نمود. خدمات مشاوره مالیاتی به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا مالیاتی عادلانه و منصفانه برای  آن‌ها تعیین شود. موسسه داوری دادیس با دراختیار داشتن کارشناسان مسلط به علوم حسابداری و مالیاتی می‌تواند بهترین خدمات مشاوره مالیاتی را در تمامی مراحل مدیریت مالی کسب و کارتان به شما ارائه نمایند.