علائم اولیه عفونت در کودکان را بشناسیم

134

1400/9/27

14:51


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: گلو درد یکی از بیماری های عفونی است که علت ویروسی و میکروبی  دارد؛ معمولا در گلو درد ویروسی ، کودک بیشتر احساس سوزش و خارش در گلو می کند ، تب دارد که البته شدید نیست اما در گلو درد چرکی و میکروبی ، تب بیشتر است و کودک در هنگام تغذیه احساس درد دارد .

علائم اولیه عفونت در کودکان را بشناسیم

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد حسن اعلمی با اشاره به اینکه در عفونت ویروسی معمولا بر روی سطح لوزه ها ، غشاء سفید رنگی پوشیده شده است در حالیکه در گلو درد چرکی معمولا کودک ، تب بالا دارد و بر روی لوزه ها ، غشاء قرمز رنگی مشاهده می شود ، بیان کرد:  بهرحال در هر گلو دردی بایستی سریعا به پزشک مراجعه شود تا اقدام مناسب پزشک انجام شود، علاوه براین مصرف مایعات گرم در تسکیل گلو درد خیلی مفید است .

وی با اشاره به اینکه گلو درد می تواند عوارض موضعی و سیستمیکی مثل سینوزیت ، تورم گوش  ایجاد کند، بیان کرد: عوارض سیستمیک مثل التهاب بر روی لایه های قلب یعنی همان روماتیسم قلبی و بافت کلیه داشته باشدکه با تشخیص و درمان مناسب می توانیم از این عوارض جلوگیری کنیم .

وی تاکید کرد: بنابراین در مورد گلو درد باید دقت کنیم از مصرف دارو بدون مشورت پزشک جدا خودداری شود چون درمان مخصوصا وقتی که ناقص انجام شود باعث عوارض ناگواری خواهد شد اما در مورد لوزه های بزرگ و حالتهای حساسیت که مخصوصا در اطفال در فصل های پاییر و زمستان بیشتر اتفاق می افتد بایستی بوسیله پزشک اطفال معاینه دقیقی انجام شود و در مورد اینکه حساسیت یا عفونت وجود دارد تصمیم گیری لازم انجام شود .

دکتر اعلمی با بیان اینکه امروزه با مصرف داروهای ضد حساسیت که فراوان هم وجود دارند شاید تحت نظر پزشک بتوانیم بدون عمل جراحی ، بزرگی لوزه ها را تا حدودی کنترل کنیم چون با افزایش سن کودک لوزه ها معمولا کوچکتر می شوند، گفت: موارد محدودی وجود دارد که باید حتما لوزه های بزرگ برداشته شوند که این امر با مشورت پزشک اطفال و گوش و حلق و بینی محقق می شود .

وی با بیان اینکه مشکلاتی که در قسمت گوش وجود دارد شامل ٣ بخش است ، ابراز کرد: اول اینکه درد و تورم در گوش مربوط به خود گوش است مثلا اینکه گوش عفونت کند ، یا اینکه مرتبط به استخوان کنار آن است بنام استخوان ماستوئید که این مساله خیلی مهمتر است .

وی ادامه داد: دومین نکته  در مورد گوش  این است که بعضی از کودکان عادت دارند که مرتب دست شان را به لاله گوش می زنند و یا اینکه در قسمت لاله گوش احساس خارش دارند . بایستی به پدر و مادران گفته شود که این مساله خوشبختانه نکته خاصی نیست ، عامل آن بیشتر می تواند حساسیت اگزما  باشد و اغلب اوقات هیچ علت خاصی ندارد و ممکن است بصورت یک عادت باشد که در این موارد می بینیم که کودک حال عمومی خوبی دارد و شاداب است .

دکتر اعلمی با اشاره به اینکه مهمترین علامت در بیماری های گوش ، درد است که بدنبال آن در کودک بیقراری ایجاد می کند و باید حتما این موضوع در نظر گرفته شود، عنوان کرد: عفونت گوش علت های مختلفی دارد گاهی اوقات علت ویروسی و گاهی علت میکروبی دارد . عفونت گوش می تواند حاد باشد یعنی فورا ایجاد شده باشد ، گاهی اوقات مزمن است و بیش از سه هفته ادامه دارد،  بعضی از افراد خروج ترشح از گوش را معادل عفونت در نظر می گیرند که که علت آن می تواند آلرژیک یا حساسیت و یا عامل اختلال ساختاری و آناتومیک مجرای گوش باشد ، در مواجهه با هر علامتی از گوش مثل درد یا خارش یا ترشح باید حتما به پزشک مراجعه شود و از مصرف دارو و قطره های موضعی خودسرانه جدا خودداری گردد .

وی با اشاره به اینکه مصرف شیر مادر باعث کاهش عفونت گوش می شود ، ابراز کرد: علاوه براین والدین باید مراقب باشند که هنگام شنا کردن کودک مایعی وارد گوش کودک نشود، از وارد شدن ضربه به گوش کودک خودداری کنیم و بالاخره کودک در مواجهه با صداهای بلند و وحشتناک قرار نگیرد .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو